even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
den_elektrieker
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:02
Locatie: Waregem (B)
Contacteer:

even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door den_elektrieker »

Dag Forum leden,

zoals het op een forum hoort zal ik mij eerst eens voorstellen. Ik ben Bart 39 jaar en al een tijdje hier op het forum aan het meelezen. Mijn hobby is hoofdzakelijk offroad rijden (recreatief en competitie) in binnen (belgie) en buitenland. Daar ik zelf een voertuig zou willen bouwen heb ik al een paar cursusen lassen gevolgd en nu ga ik mij op de cnc markt wagen. Lang getwijfeld over het zelf bouwen van een machine maar heb er toch voor geopteerd om een tweedehandse machine te zoeken. Dit wegens tijdgebrek en ook een aantal professionele opportuniteiten waardoor de aankoop wat bespoedigd werd. Vandaag heb ik dus deze machine aangekocht.
Het betreft een leadwell mvc-610p van 1990. Ik heb deze voor een schappelijke prijs kunnen kopen deze heeft een Fanuc OM sturing en 20 tools wisselaar. Misschien dat hier met tijd een modernere sturing op komt en dan horen jullie mij wel voor het nodige advies.4-de as is ook een van de gewenste opties met tijd. maar eerst eens een beetje in 3-assen spelen en leren.

Bart
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door Swake »

Hé tof, een soortgenoot. Daarmee bedoel ik dat ik ook in belgenland woon en off-road ga met m'n Defender 90. Dat laatste is eerder wel een professionele aangelegenheid voor mij. Zeker geen competitie maar het winchke vooraan moet goed onderhouden worden, anders geraak ik niet dikwijls meer thuis :lol:
Welkom hier sé :-)
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
den_elektrieker
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:02
Locatie: Waregem (B)
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door den_elektrieker »

Machine zoals ze toegekomen is
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er zaten ook enkele accesoires bij

Afbeelding
Afbeelding

De machine al eens tijdelijk aangesloten en alles lijkt te werken.
De sturing lijkt mij toch al redelijk oud dus al aan het zien voor een iets modernere :p

De machine ook al een beetje beginnen opkuisen vooral de bakken die er onder zaten met koelvloeistof. Al de koelvloeistof was al ver voorbij het stadium melk .

Zo volgende punt word de machine verhuizen naar mijn werkplaats.
Gebruikersavatar
den_elektrieker
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:02
Locatie: Waregem (B)
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door den_elektrieker »

Ik ben al begonnen met het opzoekwerk voor de modernisering van de sturing. Nu zit er van Fanuc een driverboard in dat de drie servo-motoren voor de assen aanstuurd. Natuurlijk vind je daar nergens voldoende gegevens van met de aansluitingen van deze servo motoren. Mijn vraag is zijn deze aansluitingen universeel of is dit echt merk afhankelijk. Op de servo zitten twee connectoren de ene voor de voeding van de servo deze is niet zo moeilijk maar de connector met de terugckoppeling heeft iets meer aansluitingen. Hieronder vind je een foto van de connectoren. Doel zou zijn om de servo's te voorzien van nieuwe drivers.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door den_elektrieker op 07 jun 2013 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door boutje »

Zijn de originele drivers niet meer bruikbaar dan?
Gebruikersavatar
den_elektrieker
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:02
Locatie: Waregem (B)
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door den_elektrieker »

De originele drivers zijn een driverkaart voor de drie assen. Ik zou zoiezo een 4e as en eigenlijk een 5e as willen. Maar momenteel is dat dus een fanuc driverkaart die aangestuurd wordt door een fanuc controler. Natuurlijk nergens te vinden wat de aansluitingen zijn tussen de controller en de driverkaart. Enkel een schema met welke connectoren met elkaar verbonden moeten worden. Mijn idee was om de controller te vervangen door ene van CS-labs en mach3 er op te zetten. Als iemand weet hoe ik de originele drivers kan aansturen zou ik ook al tevreden zijn dan zijn dat terug wat kosten gespaard maar mij leek het eenvoudigste de drivers te veranderen.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door assink »

Kan dit niet met Kflop? Heb ik ooit eens voorbij zien komen hier op het forum om bestaande besturing van cnc machines te vervangen? Zoek ff hier op het forum naar deze naam.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door boutje »

Cs lab heeft precies hetzelfde als kflop alleen een beetje gebruiksvriendelijker.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door boutje »

Wat is het type van de drivers?
Ik heb nog ergens tekeningen liggen van een cnc machine met fanuc om besturing.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door Damic »

Wauw ineens goed gaan :)

Met mijn vorige werkgever eens een paternosterkast gaan ophalen dat ie "gewonnen" had met zo'n veiling en daar stond ook een frees cnc machine met een serieus werk bereik en alles mooi omkapt (deuren enzo) en een automatische metaal uitvoer. Ik denk alleen dat de prijs het dubbele was dan wat jij voor jou betaald heb :)
Laatst gewijzigd door Damic op 09 jun 2013 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
den_elektrieker
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:02
Locatie: Waregem (B)
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door den_elektrieker »

boutje schreef:Wat is het type van de drivers?
Ik heb nog ergens tekeningen liggen van een cnc machine met fanuc om besturing.
het is een fanuc om besturing aan de hand van de bijgeleverde programmeerhandleiding. Ik heb dus ook schema's van hoe je de besturing met de drivers moet verbinden maar dat zijn een hele boel connectoren en voorgemaakte kabels maar dus nergens wat de verschillende aansluitingen doen in de connectoren.

Moest je die schema's kunnen digitaliseren zou ik dat enorm appercieren.

Groeten
Bart
Gebruikersavatar
den_elektrieker
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:02
Locatie: Waregem (B)
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door den_elektrieker »

Vandaag de machine verhuisd naar zijn definitieve plaats. Hiervoor toch een proffesionele verhuisfirma aangeschreven en het was zijn geld zeker waard. Op een luttele 2 uur stond het 4 ton gevaarte op zijn plaats en verankerd in de beton.
Indien intresse plaats ik wel een paar foto's van de verhuis.

Enkel een klein probleempje gehad met de vloer aan de ingang van de werkplaats deze kon het gewicht van de 10 ton heftruck met 4 ton machine niet aan. Maar het putje is al terug toe en de beton is al aan het drogen :p Machine dan maar afgeladen en op rolschaatsen gezet en met kleinere heftruck op zijn plaats gereden. Dan chemisch anker in de voorgeboorde gaten machine laten zakken en klaar is kees.
nielsnl
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 mar 2013 14:29
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door nielsnl »

Foto's zijn altijd welkom. ;)
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: even voorstellen + aankoop eerste cnc machine

Bericht door Damic »

Huhu
Afbeelding
Plaats reactie