Electromotor 400V

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Electromotor 400V

Bericht door andrefc101 »

Ik heb een hydropomp die 100 bar druk kan leveren, liters en toerental onbekend. Deze moet voor mijn ATC de veer in gaan drukken om de tool te lossen. Inhoud van de hydrauliek cilinder is 150cc. Oppervlakte zuiger zo'n 52 cm2. Slag dus 30mm. Benodigde druk is ongeveer 40-50 bar om de veer in te drukken (tussen de 1500-1800kg). Hoe kom ik er nu achter hoeveel kw motor ik moet gebruiken om de pomp aan te drijven. Ik heb een 1.1 kw 380 motor, maar ben bang dat dit niet genoeg is. Iemand een idee hoe ik dit kan berekenen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Electromotor 400V

Bericht door hugo stoutjesdijk »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Sl ... rongen.jpg
Deze stuw-deuren worden met een 3kw (4pk) motor geopend, dat duurt wel even. :mrgreen:
Het gaat natuurlijk om de overbrengverhouding, dus ook de verhouding slagvolue pomp (opp. plunjer) met opp cilinder. Met een heel klein slagvolume heb je aan 50Watt wel genoeg, maar duurt het iets langer.
( ik gok dat je het met een koelkastpompje red )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Electromotor 400V

Bericht door rkr »

is een hydrauliekpomp wel handig voor zulke kleine hoeveelheden? voordat de boel op toeren/druk is ben je alweer klaar, ook wordt het een nogal omvangrijk systeem ( pomp,tank,ventiel, besturing ventiel, besturing pomp,veel slangen )

als je kunt beschikken over perslucht:

bij raamwerkpersen/lagerpersen hebben ze ook hydropompen die aangedreven worden door perslucht, maakt elke keer een kleine slag, maar komt er ook vrij snel

of een dikke perslucht cilinder die een kleine hydrocilinder aanduwdt, deze via een hydrauliekslang naar de cilinder die de atc bedient
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Electromotor 400V

Bericht door andrefc101 »

De hydrauliek cilinder die ik heb hoort bij de spindel. Alleen de aandrijving daarvan heb ik niet. Ik vraag me af of mijn 1.1 kw motortje die pomp laat draaien of dat die stil komt te staan, geen idee. Zal wel een trial en error worden ;-).
Gewoon een tankje, 4/2 klep met 12v bediening, en twee slangetjes naar de cilinder. Geen raket-toestanden dus. Gewoon maar gaan proberen...
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Electromotor 400V

Bericht door rkr »

dat wordt dan een 4/3 ventiel als je tijdens het wisselen de pomp door wilt laten draaien

maar bij zo'n sterke veer komt je cilinder toch wel terug als je de druk weghaalt? weet je zeker dat je 2 slangen aan de cilinder hebt zitten? anders is een 3/2 natuurlijk al genoeg
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Electromotor 400V

Bericht door andrefc101 »

Ja, dat weet ik zeker, er zitten 2 aansluitingen op de cilinder. Heb ze ook even geprobeerd met lucht. Is ook logisch, anders zou de zuiger (licht) contact houden met de spindel, die dan 4000 rpm maakt terwijl de zuiger stil staat.
Waarom een 4/3, die snap ik nog even niet?
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Electromotor 400V

Bericht door rkr »

tja logisch, de veer duwt je cilinder wel helemaal terug, maar laat hem natuurlijk niet los


een 4/2 ventiel stuurt de olie "linksom" of " rechtsom " als je dus geen beweging wilt moet je olie ook stil staan ( pomp uit ) blijft je pomp te lang doordraaien dan mag je hopen dat de overdruk beveiliging goed z'n olie loost, stopt hij te vroeg dan is je cilinder niet goed op het begin/eind

een 4/3 ventiel stuurt de olie linksom, rechtsom, of laat de olie doorstromen terwijl de cilinder niet beweegt en zelfs geblokkeerd staat, zo kun je dus de pomp aanzetten ( onbelast aanlopen ) , gereedschap losgooien, ander gereedschap pakken en vastzetten en dan pas hoef je de pomp uit te zetten
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Electromotor 400V

Bericht door andrefc101 »

@rkr Goed idee, maar dan heb je twee schakelaars nodig om de boel te bedienen: eerst pomp aan, dan los of vast.
Dacht met de 4/2 zowel de pomp aan te zetten, als het ventiel te bedienen. Weet niet of het zo goed zal werken.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Electromotor 400V

Bericht door rkr »

4/2 en pomp tegelijk bedienen gaat niet: opendoen is ventiel bedienen en motor aan, dichtdoen is ventiel niet bedienen en motor wel aan.... gaat dus niet simpel lukken

4/3 openen is ventiel-open en pomp aan, sluiten is ventiel-dicht en pomp aan, dit is al een stuk makkelijker ( beide richten 2 onderdelen bekrachtigd )



je kunt de pomp ook "anti-koppelen" aan de spindel... als de spindel uit gaat, de pomp inschakelen, kan via hetzelfde relais als dit een 2 x OM is
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Electromotor 400V

Bericht door andrefc101 »

Oke, dan zal het zo moeten werken. Wordt dus een 4/3 ventiel, weer op strooptocht ;-)
Plaats reactie