Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

Of ik een kant-en-klare cnc ga kopen of een eigen machine ga bouwen is nog niet beslist.
Daarvoor heb ik nog teveel vragen over het bouwen van een eigen cnc en wat er bij komt kijken.
Ondertussen heb ik al heel veel kunnen lezen in gelijkaardige topics maar ik kan niet blijven vragen stellen in andermans topic.

Vandaar dat ik maar een eigen topic open m.b.t. een eerste cnc machine! Dat maakt het voor mij ook eenvoudiger om alle info een beetje centraal bij te houden.

Er zijn twee hoofdredenen waarom ik zelf een cnc zou willen bouwen:
1) omdat het misschien goedkoper kan dan een kant-en-klare cnc te kopen,
2) omdat ik een betere machine kan maken dan een kant-en-klare cnc te kopen.
En misschien ook omdat ik de machine graag zelf zou willen bouwen. ;-)

Optie 1: kant-en-klare cnc kopen + nodige upgrades uitvoeren
Momenteel staat er een CNC6040 (werkvlak 580x400) te koop voor 1370 euro (incl. verscheping vanuit de UK, dus geen douane-gedoe).
Upgrade: 3 nieuwe stepper drivers, 30 euro per stuk = 90 euro. (incl. shipping)
Upgrade: usb controller (Planet-cnc), MK2/4 (4-axis, incl. software) + licentie = 178 euro (incl. shipping)
Upgrade: voeding = 40 euro (afhankelijk van wat je wil, dit is het minimum denk ik)
Dan zit je voor een (goede) basis op 1678 euro.
Reken daar nog wat kleine zaken bij zoals limit switches, vernieuwde noodknop, ... en ik denk dat de initiële aanschafprijs rond 1800 euro kan liggen.

Optie 2: bouwen
Ik ga ongeveer uit van hetzelfde bereik en een gelijkaardig opbouw zoals die van de cnc6040.
Frame = €€€?
Ballscrew 1605 set 670 x 520 x 300 + lineaire geleidingen = €385
Stepper motors Nema 23 = 3 x €30 = €90
Spindle Kress 1050 = €170
3 x Stepper drivers 2M542 4.2A = 3 x €30 = €90
Planet-cnc controller usb cnc = €100 + €10 + €70 = €180
Voeding = €40
Zonder frame en zonder extra's kom ik nu tot op een bedrag van €955.

En nu moet ik dus eerst nog m'n openstaande vraagtekens kunnen invullen om een idee te krijgen van de eventuele totaalprijs.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door mickomatsu »

Wel grappig ik loop met dezelfde gedachten.
Zelfbouwen of een 3040 kopen of 6040 kopen.

Zelfbouw heeft wel me voorkeur maar het computer gebeuren houd me tegen weet niet of er complete sets zijn voor montage.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door skillalot »

Wat bedoel je met het computer gebeuren houdt me tegen? Bedoel je het ontwerpen?
Dat zul je toch moeten leren, hoe dan ook. Als je niet op de computer kan tekenen heb je weinig te frezen...

Als je zelf iets wilt bouwen moet je het idd doen omdat je iets wilt wat beter bij jouw wensen past dan wat er te koop is. Doe het niet om goedkoper uit te zijn, want dat gaat je nog tegenvallen. Het is zo ontzettend moeilijk om vooraf alles te berekenen wat je kwijt bent, er sluipt altijd een hoop extra tussendoor waar je in eerste instantie niet aan denkt, totdat de boel al half in elkaar zit.

En begin niet meteen met onderdelen te bestellen. Vraag alleen nog wat prijzen en specificaties op van de onderdelen die je denkt nodig te gaan hebben ga die onderdelen uit tekenen voor zover je ze niet van grabcad of iets dergelijks kan halen, en ga daarna je onderdelen samenvoegen in een samenstellingstekening. Zo voorkom je dat je straks met spullen zit waarvan je later denkt had ik maar een maatje groter of kleiner genomen.

Ga ook niet hele moeilijke dingen ontwerpen, het moet wel haalbaar zijn om te kunnen maken. En je hoeft ook niet alles zelf te kunnen maken. Je kunt altijd dingen uitbesteden. Freeswerk, laser/plasma/watersnijden, draaiwerk, etc.
Laatst gewijzigd door skillalot op 22 jan 2013 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door assink »

Verzendkosten bij je geleiding en kogelomloopspillen... :lol:
Eindschakelaars en goede afgeschermde kabel, en kabelrupsen tellen ook behoorlijk aan..
Ook verschillen de kosten heel erg met wat je zelf kunt en wat niet..
Zul je dingen uit moeten besteden, lopen de kosten natuurlijk behoorlijk op.. :roll:
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door mickomatsu »

skillalot schreef:Wat bedoel je met het computer gebeuren houdt me tegen? Bedoel je het ontwerpen?
Dat zul je toch moeten leren, hoe dan ook. Als je niet op de computer kan tekenen heb je weinig te frezen...

Als je zelf iets wilt bouwen moet je het idd doen omdat je iets wilt wat beter bij jouw wensen past dan wat er te koop is. Doe het niet om goedkoper uit te zijn, want dat gaat je nog tegenvallen. Het is zo ontzettend moeilijk om vooraf alles te berekenen wat je kwijt bent, er sluipt altijd een hoop extra tussendoor waar je in eerste instantie niet aan denkt, totdat de boel al half in elkaar zit.
Ik bedoel met het computer gebeuren meer. Zijn er plug and play sets voor de besturing tussen de stappenmotor en computer? Zie ook namelijk dat er hier een hoop mensen met een soldeerbout in de weer zijn.
Tekenen moet ik wel leren maar daar heb ik ook echt veel zin in.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door skillalot »

Plug en play als in een complete kast zijn er wel, damencnc heeft ze, de RtR besturingen, schrik niet van de prijs...

Maar het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn. Er is genoeg over te vinden op het forum.
Misschien is het anders verstandig om eens te gaan kijken bij wat mensen thuis. Dan kun wat ideeen opdoen en wat makkelijker uitleg krijgen/vragen stellen.
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

skillalot schreef:Dat zul je toch moeten leren, hoe dan ook. Als je niet op de computer kan tekenen heb je weinig te frezen...
Er is wel een verschil tussen 2D/2.5D en 3D tekenen. Met 2D/2.5D heb ik al mooi dingen gemaakt.
Maar zelf probeer ik nu ook in 3D een cnc te ontwerpen. Da's nog niet zo makkelijk.
assink schreef:Verzendkosten bij je geleiding en kogelomloopspillen... :lol:
Da's effectief de totale prijs incl. verzending.
Aangezien ik in België woon is er een grote kans dat alles door de douane komt zonder dat er een grote meerprijs aan vastzit. Moest alles normaal verlopen is er nog eens 21% + ongeveer 4% invoerrechten van toepassing met nog eens €25 voor de douaneformaliteiten.
Maar in België is de kans groot dat je enkel een kleine administratieve kost betaalt.
Ik spreek uit ervaring... ;-)
assink schreef:Eindschakelaars en goede afgeschermde kabel, en kabelrupsen tellen ook behoorlijk aan..
Wat bedoel je met eindschakelaars?
De prijs van afgeschermde kabel valt nog mee vind ik.
Kabelrupsen moet ik nog eens bekijken. (China?)
assink schreef:Zul je dingen uit moeten besteden, lopen de kosten natuurlijk behoorlijk op.. :roll:
Keep it simple! Da's een filosofie die ik wil toepassen bij het ontwerp. Zo eenvoudig mogelijk, geen ingewikkelde constructies.
Met deze gedachte wil ik ook zo weinig mogelijk uitbesteden.
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

In de ballscrew set hierboven zitten voor elke ballscrew een set BK12/BF12 monteerblokken.

De vraag is nu, BK12/BF12 monteerblokken in de set laten of zelf lagers kopen met binnendiameter 12 en die inwerken in het ontwerp?
Het voordeel van de lagers zelf in te werken is dat er minder plaats nodig is en dat het wellicht een stuk goedkoper is.

Kan er iemand wat meer uitleg geven over waar een kogelomloop precies vastgezet moet worden? Ik bedoel, gebeurt dat aan beide kanten? Of wordt de kogelomloop enkel vastgedraaid aan de BK12 kant?
(waarschijnlijk 1 kant maar het is een kwestie van misverstanden te vermijden)
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door assink »

Denk niet dat je 't zelf veel goedkoper maken kunt. Wel zijn de standaard lagers in die blokken niet zo best..
Over de lagering van de kogelomloopspillen staat genoeg geschreven hier op t forum.
Hoekcontactlagers etc zijn niet goedkoop!
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

Dan maar zo laten.

Wat is de minimale grootte van de aluminium profielen waarmee je rekening moet houden om je frame mee te bouwen? Gaat 40 x 40 nog? Of is dat veel te klein?
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door skillalot »

Wat wil je er mee gaan doen?

Wil je er een dremel in hangen dan is dat misschien sterk genoeg. Wil je flink gaan verspanen dan zou ik wat zwaarder nemen.

Over die lagerblokken, die zijn niet geweldig... Ik zou ze voor een tweede machine niet meer nemen, maar dan gewoon dubbelrij hoekcontactlagers nemen en zelf iets maken waar ze in komen.
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

Met een aluminium frame wil ik graag ook aluminium bewerken.
Als spindle dus geen dremel. Ik had gedacht aan een Kress 1050.

Hoekcontactlagers :?: :oops:
Nog nooit van gehoord. (beschamend waarschijnlijk)
Ik heb al eens vluchtig rondgekeken in de sectie lagers maar vind niet direct een uitleg hierover.
In het kort, wat zijn dat precies? En waarom deze soort lagers?
Dus lagers toch in een eigen bevestiging/huis gebruiken?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door abs02 »

gewoon effe googelen...... :mrgreen:
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

Heb even gegoogled op "hoekcontactlagers" en de engels vertaling ervan "angular contact bearing".
Helaas vind ik niks dat echt een uitleg geeft over wat het is. :cry:
Afbeeldingen genoeg. En ook dat ze bestaan in enkel gelagerd en dubbel gelagerd.
Maar wat nu precies het verschil is met een gewone lager? Geen uitleg gevonden. (een linkje mag ook altijd)

Ik neem aan dat hoekcontactlagers altijd gebruikt worden bij cnc's? (dus waarschijnlijk ook in die BK12/BF12 spindle mounts?
Plaats reactie