stof afzuiging

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door rkr »

gewone 160 mm buis

971

de trechter, de rechthoekige ingang, en die rare spiraal zijn gemaakt van blik, de rest is van pvc

er zit zoveel tape op, omdat ik wat lekkage had, dat bleek uiteindelijk de deksel te zijn die van mdf was

de deksel bestond uit 2 schijven mdf een van 150 mm met een gat van 75 zodat de 75 mm buis erin kon, daarboven een schijf van 160 mm met een gat van 40 mm zodat er een 40 mm buis naar m'n stofzuiger toe kon gaan

nu zit er direct een 75 mm buis op die 75 mm buis die binnenin zit
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Swets »

en wat voor stofzuiger zit er op die doorzichtige pijp? zo ventilator?of een gewoon stofzuiger?
en waarom gaat hij zo eind omhoog?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door rkr »

ik gebruik een karcher nat droogzuiger type A2204

die buis gaat zo ver omhoog omdat m'n stofzuiger een verdieping hoger staat in een geluidsdichte kist, met de luchtafvoer direct door het dak naar buiten toe
dit heb ik gedaan omdat zowel de cycloon als de stofzuigerzak toch nog wat zeer fijn stof doorlaat ( je ziet het niet, maar na een tijdje zie je toch een bruine waas achter de stofzuiger ) en dit hele fijne stof is veel gevaarlijker dan het grove dat je makkelijk ziet

die karcher heeft ook de mogelijkheid om te blazen ( gewoon de zuigslang op de uitgang monteren ) , ik heb een 2e slang gekocht, ingekort tot 0.5 M en die gaat door het dak naar buiten, zo is er geen mogelijkheid dat dat fijnstof ontsnapt

ik heb wel gemerkt dat de stofzuiger best warm wordt als hij een tijdje aanstaat, het is niet extreem, maar het zal toch niet zo heel erg goed zijn vermoed ik
wat ik wel gevoeld heb, is dat hij buiten de gewone zuig/blaas functie nog een andere luchtstroom heeft die ook lucht aanzuigt en wegblaast , deze stroom staat los van de gewone zuigfunctie, want als ik de zuigslang blokkeer, dan gaat deze net zo hard verder, dus je zou zeggen dat deze is voor exta koeling van de stofzuiger

ik denk dat ik hem een beetje valse lucht aan laat zuigen vlak naast de uitgang van die 'koellucht' zodat hij zichzelf niet probeert te koelen met de warme lucht die in die kist zit, maar dat hij elke keer verse lucht van buiten de kist moet halen ( hij is geluidsdicht, niet luchtdicht, dus dat moet wel lukken )
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Swets »

ja inderdaad komt er een soort stof uit , wat zo fijn is al meel... ik zet de mijne altijd buiten... dus dat fijne stof komt ook buiten terecht.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door rkr »

even een paar vraagjes voor de mensen die zo'n clearvue gekocht hebben

blijft hij mooi helder, dus krast hij niet, en blijft er geen stof binnenin plakken ?
hoe is hij gemaakt? 1 geheel vacuum gevormd, of als buis-trechter-buis op elkaar geplakt?


ik loop nl met het idee om een doorzichtige te maken van PET plastic, maar dan wil ik wel zeker weten dat hij goed blijft
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Rene »

Ik heb bij buitelaar op de site een stofafzuiging type hbm50 incl stofzak gezien. Zou zo iets voldoen om het fijnstof tegen te houden? Ik was eigenlijk op zoek naar een goede stofzuiger waaraan je slang kunt koppelen voor de luchtafvoer toen ik deze tegen kwam.

De bedoeling is om er dan nog een soort van clearvue trechter voor te maken.

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1108

Afbeelding

Heeft iemand trouwens ervaring met de afzuiger? Maakt zoiets nou meer of juist minder herrie dan een stofzuiger.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: stof afzuiging

Bericht door Jensorie »

dat is nog eens een goeie voor niet al te veel geld denk ik...is dat niet gewoon zo een sprinkussen blower?
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Rene »

Iets van 119 euro.
Ik vraag me alleen af of zo'n filter voldoende is voor het fijnstof en hoe de aantal decebellen zijn.

Het lijkt me trouwens, dat als je er zo'n cyclone voor zet het filter drastisch kan worden verkleint.
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: stof afzuiging

Bericht door Jan Plugge »

Rene schreef:Iets van 119 euro.
Ik vraag me alleen af of zo'n filter voldoende is voor het fijnstof en hoe de aantal decebellen zijn.

Het lijkt me trouwens, dat als je er zo'n cyclone voor zet het filter drastisch kan worden verkleint.
Er zit niet een echt filter in. De stofzak fungeert tevens als filter, het houdt het fijnstof dus NIET tegen.
Ik heb een zwaarder type, de HBM 200, die ik gebruik voor mijn zaagmachine en vandikte/vlakbank. Deze afzuiger heb ik zodanig ingebouwd, dat de uitgaande luchtstroom naar buiten wordt afgevoerd. Het fijnstof wordt dus ook naar buiten afgevoerd. Het zaagsel wordt opgevangen in een gesloten vat. Het aantal decibellen van die HBM afzuigers is trouwens aanmerkelijk minder dat de gemiddelde huis-tuin-en-keuken stofzuiger.

Als je de HBM 50 combineert met een gesloten vat om het stof op te vangen, een cycloon en een gesloten filterhuis, waarbij je uitgaande luchtstroom naar buiten afvoert, heb je volgens mij een prima afzuigsysteem voor je CNC-frees.

Jan
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Rene »

Jan Plugge schreef:[Het aantal decibellen van die HBM afzuigers is trouwens aanmerkelijk minder dat de gemiddelde huis-tuin-en-keuken stofzuiger.
Jan
Kijk, dat is goed te horen. Decibellen zijn hier net zo belangrijk als de afzuiging zelf.

Misschien laat ik die stofzak wel achterwege.. Ik denk dat ik er toch voor kies om de lucht naar buiten af te voeren.
Hierdoor bespaar ik wel erg veel ruimte. (en dat is in mijn kleine schuurtje ook heeel belangrijk). Misschien dat er met wat kunst en vlieg werk nog een ander - kleiner - filter op te monteren valt.

Iemand suggesties welk soort filter eraan te maken?
Is zoiets wat? (willekeurig voorbeeldje van Google) Of zit zoiets heel erg snel verstopt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Erik »

Dergelijke filterelementen zitten ook in de bouwstofzuigers van o.a. Metabo.
Gr.

Erik
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: stof afzuiging

Bericht door klaas van gemerden »

Je moet ze gewoon met enige regelmaat vervangen of schoonmaken. De zuigcapaciteit/rendement neemt natuurlijk af als hij vol begint te zitten. En schoon maken zorgt er natuurlijk voor dat je de troep alsnog in je tuin hebt liggen :lol:

Gr. KvG
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door wstoof »

Ik overweeg om een: HBM 100 FM 230 Profi , te kopen.
Iemand ervaring of een idee hoe lang z'n filter mee gaat ?.
Je kunt de filter makkelijk uitkloppen/ratelen , maar kan mij voorstellen dat het ergens eens ophoudt.

Een soortgelijke installatie staat lokaal bij een hubo aan de zaagwand, daar zit dan in plaats van een hendel er een motor op die na elke zaagbeurt de filter ledigt...

wouter
Laatst gewijzigd door wstoof op 13 nov 2008 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: stof afzuiging

Bericht door klaas van gemerden »

Een modelbouwcollega van mij heeft een grote nilfisk staan. Ik zal vanavond eens vragen hoelang hij met de filters doet.

Gr. KvG
Plaats reactie