Linuxcnc en Linux installeren: De basis

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Sven »

Dit bericht is geschreven in 2013, in 2020 ietwat aangepast naar de huidige stand, het kan dat je wat extra hulp moet vragen.

Een van de opties om je cncmachine aan te sturen is linuxcnc.

Linuxcnc is een cnc controler die draait op het linux besturingssysteem.

Linux is er in heel veel smaken, bijvoorbeeld Ubuntu, Debian, Mint, fedora, Suse, allemaal verschillende smaken van linux.

Op http://www.linuxcnc.org vind je zogenaamde live-cd's van Debian.
Als je net met linux begint dan is het erg omslachtig om linuxcnc op een andere linux distributie dan Debian te installeren.Maak het jezelf gemakkelijk, kies voor de live cd van linuxcnc, dit is een compleet Debian linux besturingssysteem waar linuxcnc in zit ingebakken.
Linux kan je eventueel naast windows installeren en bij het starten van de pc kiezen welk besturingssyteem je wilt draaien.
Voor het meeste gemak kan je voor je eerste installatie het best kiezen voor het installeren op een pc die alleen voor linuxcnc gebruikt wordt, zeker als die pc alleen voor linuxcnc gebruikt wordt.

De PC
Linuxcnc draait prima op ouder pc' s. Ik gebruik een P4 2 Ghz.
Maar let op: In het algemeen draait linuxcnc NIET goed op laptops. Linuxcnc gebruikt namelijk een zogenaamde real time kernel (soms aangeduid met RTAI Edit 2020, ook RT-PREEMT). Hiermee wordt voorrang gegeven aan processen die precieze timing verlangen. Bij laptops zijn videokaarten geïntegreerd en die sturen vaak de timing in de war. Er is echter ook een linuxcnc simulator, die kan je wel op een laptop gebruiken voor werkvoorbereiding. Dit is een aangepaste versie van de gewone uitvoering.

Het aansluiten van de computer met Linuxcnc op de cnc machine gaat via de parallelle poort, eventueel via een BOB, breakout board, of via een speciale linyxcnc systeem kaart/set zoals "Mesa" kaarten, die weer via usb of netwerkkabel.

Downloaden
Begin met het downloaden van de linuxcnc live cd via http://www.linuxcnc.org.
Dit is een .iso image van debian waar linuxcnc ingebakken zit. Alles wordt in een keer geïnstalleerd. Voor de meesten is de meeste recente versie de beste optie. Heb je echt een oude pc, eerdere versies zijn ook beschikbaar.

Als je de .iso hebt gedownload dan brand je 'm op cd. Heb je een pc die van een usb stick kan opstarten, je kan de live cd (.iso) ook naar een stick schrijven met bijvoorbeeld etcher. Dat geeft later nog een extra interessante optie.

Installeren
Met de gebrande cd of USB stick kan je ubuntu uitproberen en op de pc installeren. dat begint hetzelfde:
Start de pc op van je live cd. Daarvoor moet je pc van cd (of van usb kunnen opstarten, dat kan je instellen in "setup" Na opstarten van cd of usb krijg je een keuzemenu. Kies "Ubuntu (Debian) uitproberen"
Voor nieuwere Debian versies kan het zijn dat het iets anders verloopt.

De pc start nu op van de live cd (vrij langzaam) en na een tijdje heb je linux draaiend op je pc. Op het buroblad staat nu een icoon "Linux installeren"
Ook kan jej via het menu proberen linuxcnc op te starten. Kijk maar hoever je er mee komt. Maar zolang je je alles niet echt geïnstalleerd hebt heeft het maken van configuraties voor je machine niet veel zin, ze worden niet zomaar opgeslagen.

Als hier nu blijkt dat je pc crasht, dan is ie waarschijnlijk niet geschikt. Maar daarmee is niets veranderd aan de oorspronkelijke installatie op de harde schijf. Als je de pc nu uitzet heb je linux niet geinstalleerd.

Als je dat wil doen, dubbelklik dan "Ubuntu (debian) installeren" op het buroblad.

Hier heb je meerdere keuzes, de belangrijkste is "Schone installatie" of "Naast het andere eventueel aanwezige besturingssysteem" Als je kiest voor de laatste optie, je loop de kans dat het misgaat dus doe het alleen als je die ander installatie ook weer overnieuw kan doen.

Als het verkeerd gaat dan is dat trouwens meestal wegens verkeerde beginnerskeuzes, linux zelf is heel robuust.

Maar als je het jezelf makkelijk wilt maken, kies "De hele harde schijf gebruiken" ubuntu (debian) wordt dan het enige besturingssysteem op deze pc.

Als je je machine via de parallelle poort op de pc hebt aangesloten kan je gaan configureren.
Als je de software hebt geïnstalleerd, sluit dan je machine op de pc aan en start je de pc normaal op.

Je kan nu een configuratie gaan maken om je machine mee aan te sturen.

Machineconfiguratie
Via menu>cnc>linuxcnc configuration wizzard stepconf start je het configuratieprogramma op.
In dat programma stel je alles in wat met je machine te maken heeft, zoals motorgegevens, reductie, aslengte.
Hier probeer je ook uit hoe hoog de maximum snelheid en - acceleratie is.

Als je hiermee klaar bent dan kan je je machine gaan uitproberen.
Laatst gewijzigd door Sven op 19 dec 2020 15:01, 5 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Linuxcnc en Linux instaleren: De basis

Bericht door Bikertje »

Ik zou graag Linux nog eens uitproberen om de Linux controller-software eens te bekijken.
Linux heb ik vroeger al eens getest, iso file op DVD branden en klaar is kees.
Toen waren nog veel problemen met drivers. En omdat ik niet op een eenvoudige manier mijn netwerkkaart aan de praat kon krijgen heb ik toen Linux nooit verder gebruikt.

Als ik het nu op dezelfde manier probeer wil het echter niet meer lukken, tijdens de boot wil m'n pc de DVD niet lezen.

De iso brand ik als image op een DVD-RW met ImgBurn. Na verificatie geeft ImgBurn aan dat alles goed verlopen is.
Mijn pc staat juist ingesteld, d.w.z. boot via DVD staat volledig bovenaan.

En de pc kijkt ook daadwerkelijk op de DVD.
Je hoort hem zoeken terwijl er op het scherm een knipperende cursor te zien is.
Na een tijdje (20 seconden ofzo) boot hij tenslotte toch Windows.

Ik heb verschillende reacties gevonden op internet van mensen met hetzelfde probleem, alleen staat er nooit bij hoe ze het tenslotte hebben opgelost.

Zitten hier Linux experts op het forum?
Wat gaat er verkeerd?
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux instaleren: De basis

Bericht door cocodile »

Ondanks het feit dat ie zegt dat het branden goed is gegaan, vermoed ik toch dat er iets met je DVD is.
Linux CNC past ook op een CD'tje, probeer dat eens. ;-)
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Bikertje »

Het zijn natuurlijk DVD-RW's. Heb al met plus en min gewerkt, zelfde effect.
Op internet staat dat DVD-RW's wel gewoon werken.

Misschien moet ik eens gewone DVD-R'en proberen...

Op een cd'tje past het niet echt, de meeste distributies die ik heb gedownload nemen rond de 900-950mb in.
Da's er net iets over.

Ofwel moet ik nog eens proberen met een USB-stick.
Ik heb al geprobeerd vanop een SD-kaartje via USB aansluiting, dat gaf ook problemen bij sommige images.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door cocodile »

Raar, raar en nog eens raar, probeer de DVD anders eens op een ander systeem.
Weet ook niet welke distro's je hebt geprobeerd, maar de laatste EMC past gewoon op een 700 MB CD.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Sven »

De meest recente versie van de live cd (!) is 693 mb, ubuntu 10.04.

Als ie groter is dan heb je denk ik 12.04 of later te pakken.
Linuxcnc kan daarop alleen als simulator geinstalleerd worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door DaBit »

Deze moet je dus hebben: http://www.linuxcnc.org/iso/ubuntu-10.0 ... 3-i386.iso
En die op CD-R stoken.

Ik ben d'r trouwens vooralsnog uitermate happy mee, met dat LinuxCNC.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
zeeschuim

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door zeeschuim »

het kan ook hier mee werd mij verteld https://www.virtualbox.org/
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door michel pet »

ik draai hem van af usb stik werkt prima voor als ik het nodig heb.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Bikertje »

Het is iets raars.
Ik heb nu de ubunto image geprobeerd, deze start probleemloos op... :|

Linux Mint nog eens geprobeerd, njet.
Fedora, njet.

Waaraan ligt het dan?
Ik snap er niks van...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Sven »

zeeschuim schreef:het kan ook hier mee werd mij verteld https://www.virtualbox.org/
Nee, de real time kernel werkt niet meer als je 'm laat werken in een ander OS. Als ik me goed herinner heb ik het ooit geprobeerd, je kan dan wel de virtual machine aanmaken en ubuntu+linuxcnc installeren maar in de virtual machine kan je linuxcnc niet opstarten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Bikertje »

Het probleem had i.i.g. iets te doen met CD/DVD writer.
Ik heb nogmaals Linux Mint proberen te installeren via SD kaart, deze maal is het gelukt!
Nu even kijken om Linuxcnc te downloaden...
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door cocodile »

En ik verkeerde in de verkeerde veronderstelling dat je al die tijd met LinuxCNC aan de gang was, dat verklaart dus een hoop. :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door DaBit »

Wat wil je nou eigenlijk doen? Ik ben de draad een beetje kwijt.

Wil je met linuxcnc je machine aansturen, dan ontkom je niet aan het gebruik van een RTAI-kernel (waarbij 2.6.32-rtai wel een van de meest recente is), en dan is gewoon de gemodificeerde Ubuntu 10.04 distributie gebruiken verreweg het handigste.
In simulatie draait het spul ook op een niet-RTAI kernel en nieuwere distro's .
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie