Zelfbouw CNC-portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door H@ns »

ArealSense schreef:Die stepper die je gemeten had was ook bipolar parallel aangesloten?
Yep
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Ik kon geen GT2 riem/pullies vinden, dus ik doe mijn Z-as toch met HTD5 tandriem, 15mm breed.
Mijn bestelling bij http://www.beltingonline.com
1st P44-5M-15 [10mm bore (1605x300 as) met 2off M4 grubscrew holes en geleiding flensen, no keyway]
1st P44-5M-15 [14mm bore (NEMA34 as) met 2off M4 grubscrew holes en geleiding flensen, no keyway]
1st 425-5M [HTD5 Rubber Timingbelt, glass fiber reinforced, length 425mm.]
totaal 60,-GBP = 70,-EUR incl BTW en onverzekerde zending.

Ik koos voor de 44 tanden tandwiel/pully omdat dat de kleinste maat was die van Aluminium gemaakt is (kleinere maten zijn van staal). Ik probeer gewicht te besparen omdat mijn gehele Z module erg zwaar aan het worden is.

Een andere bestelling die ik ga doen is twee setjes Opto Endstop Set x3 van http://www.reprapsource.com (34,- incl post)
Dit geeft me 6 endstops, waarvan ik er 4 nodig heb (1 voor elke stappermotor). Ik moet ik er op letten dat ze zodanig monteer worden dat er geen spaanders (of teveel stof) tussen het optische oog kan vallen. De endstops komen op de bewegende delen (dus let op goede kabels om kabelbreuk tegen te gaan) en detecteren een plaatje aan elk uiteinde van de kogelspindelassen.
Update: Endstop Setjes ontvangen en meteen maar inelkaar gesoldeerd. Maar verdorie! Ze hebben de pootjes van het opto element verkeerd gesilkscreened (teveel tussenafstand). Nu kan dat elementje niet gemakkelijk vlak tegen het pcb gesoldeerd worden.
Ik ga het oplossen door het opto element via een snoertje naar het printed circuit board te laten lopen.
Laatst gewijzigd door ArealSense op 22 jul 2013 08:31, 4 keer totaal gewijzigd.
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Losse 80mm beugels (voor de 2,2 kW spindel) kan ik nergens online te koop vinden. Vanwege een kleiner gewicht had ik liever 2 maal een ca 18mm dikke klem gewild. Dus dan toch weer terug naar het oorspronkelijke plan van de H2-80 behuizing van stappenmotor.nl deze zou 53 euro zijn, zonder verzenden.
Met deze grote klem (ipv 2 losse klemmen) kan ik wel gemakkelijker de hele frees hoger of lager in de houder plaatsen alnaargelang het freeswerk dat vraagt. Een zwaardere oplossing, maar gelukkig geeft het wel meer mogelijkheden.

Een iets goedkopere oplossing is de SMA50UU lagerblok te gebruiken. Als hier de lagerkern uit wordt gehaald en een sleuf zaagt voor het klemmen, dan past (heb ik me laten vertellen) daar precies de 2,2kW frees in. Dit is UK£ 43.20 = 50.02 Euro inclusief zending.
Updateje: Gister (15 mrt) dit lagerblok ontvangen (8 maart besteld; dus 't was in een weekje binnen).
Helaas was mijn blok een keer gevallen; een hoekpunt is helemaal platgeslagen. zucht,.. teveel tijd en moeite om het blok daarvoor terug te sturen maar wel weer jammer, slechte qualitycontroll bij zappautomation dus.
De lagerhuls zit met 2 grote C-ringen vast in het aluminium blok. Nadat de C-ringen eruit gehaald waren kon met een blokje hout en hamer de cylinder lager er makkelijk uit geklopt worden. De sleuf die vervolgens in de zijwand gemaakt moet worden om de frees te klemmen is 18.5 mm diep, lang 100mm; vrij fors voor mijn simpele decoupeerzaag, maar nog net aan te doen. Daarna de al aanwezige M10 draad doorgezet tot aan de klemsleuf en de andere kant uitgeruimd. Het blok is nu bruikbaar als klem, maar bij mij zit de Z-rails in de weg van de M10 gaten van het blok, dus ik heb 4 stuks M8 tapgaten gemaakt op de correcte plaats.
Laatst gewijzigd door ArealSense op 18 mar 2013 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door AnkoD »

Ik wil wel ff 2 beugels voor je frezen hoor... Kijk maar in mijn topic. Ik heb t ook zo gedaan.
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

@AnkoD, bedankt voor het aanbod

ja, ik had er ook aan gedacht om het als vraag te posten in het Werkstukken uitbesteden Forum. Maar dan kom ik ook op ca. 50 Euro uit; alu bestellen en bij iemand laten leveren (20,-), verzendkosten werkstuk naar mij (10,-), en een bloemetje als dank (15,-).
Ook zou ik het jammer vinden om dan niet meer te kunnen zeggen dat mijn machine bestaat uit standaard op internet te bestellen onderdelen en wat werk met een simpele kolomboor en decoupeerzaag. Ik heb een hekel aan Catch-22 situaties.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door AnkoD »

Frees ik 2 beugels met alleen de gaten(80mm precies rond), kan je ze zelf uitzagen :lol:
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Voor de bekabeling van mijn NEMA34 6.2Nm wilde ik bij Conrad.nl wat metertjes (10m = 52euro inclusief post)
(4*1mm2)bestellen.

Nu ik toch bij conrad aan het shoppen ben zocht ik ook maar direct een noodstopknop. Deze lijkt mij wel geschikt maar jeetje,.. hoe kunnen die dingen zo duur zijn? Een schakelaar als dit zou echt niet meer als 5 euri moeten kosten. Weet iemand een beter adres hiervoor?

Op dit Forum wordt uitgelegt dat de chinese spindel gemakkelijk met volledige toerental regeling gemaakt kan worden (ipv enkel de standaard 3 stappen toerentallen)
[Edit Note: Standaard vanuit fabriek met 1Hz toerentalregeling; ik had dat verkeerd begrepen
.
Door deze 10kOhm 20% lineair potentiometer in te solderen. (als ik bij conrad blijf shoppen, dan lijkt mij deze potentiometer ook te passen)
Laatst gewijzigd door ArealSense op 20 mar 2013 08:58, 10 keer totaal gewijzigd.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door AnkoD »

Kabel bij Impulsecnc... ook 4 aderig, afgeschermd en werkt prima hier(geloof tot 6A).

noodstop knop, ebay....7 dollar ofzo. wel ff zelf in een paneeltje schroeven. ;-)

Chinese spindle/vfd is overigens zeeeer makkelijk met wat dropveters aan je bob of controller board te knopen..... :mrgreen:
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

AnkoD schreef:Kabel bij Impulsecnc... ook 4 aderig, afgeschermd en werkt prima hier(geloof tot 6A).
noodstop knop, ebay....7 dollar ofzo. wel ff zelf in een paneeltje schroeven. ;-)
Chinese spindle/vfd is overigens zeeeer makkelijk met wat dropveters aan je bob of controller board te knopen..... :mrgreen:
Impulsecnc kabel vind ik te dunnetjes met 0.75mm2 (de draden uit m'n stepper zijn 8*1.0mm2 het liefst zou ik lijkt me dan 4*2.0mm willen hebben)
koppeling van VFD naar computersturing staat inderdaad in mijn gedachten, maar eerst wilde ik ḿ handmatig kunnen testen/gebruiken.
Laatst gewijzigd door ArealSense op 08 mar 2013 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door skillalot »

http://dx.com/p/power-control-emergency ... ack-150615

een tientje, moet je wel 3 weken wachten voor je hem in huis hebt...
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door AnkoD »

ArealSense schreef: maar eerst wilde ik ḿ handmatig kunnen testen/gebruiken.
Dat kan ook met t standaard bedienpaneeltje hoor... ;-)
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

skillalot schreef:http://dx.com/p/power-control-emergency ... ack-150615
een tientje, moet je wel 3 weken wachten voor je hem in huis hebt...
Ahh kijk! stuk betere prijs en ze sturen 'm ook nog gratis op. Lijkt me dat dit 'm wel zal worden. Dank voor de tip!
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

AnkoD schreef:
ArealSense schreef: maar eerst wilde ik ḿ handmatig kunnen testen/gebruiken.
Dat kan ook met t standaard bedienpaneeltje hoor... ;-)

Is dat zo?
ik dacht uit de handleiding begrepen te hebben dat ie fabrieksmatig enkel met 3 stappen draaide (8000,16000,24000 toeren). Maar ik heb ḿ nog niet aangehad.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door Floppy »

ArealSense schreef: Impulsecnc kabel vind ik te dunnetjes met 0.75mm2 (de draden uit m'n stepper zijn 8*1.0mm2 het liefst zou ik lijkt me dan 4*2.0mm willen hebben)
Waarom zou je in vredesnaam 2.0 mm2 stugge kabels willen gebruiken als 0.75 mm2 voldoende stroom aankan?
Voor de spanningsval over de kabels hoef je het niet te doen want steppers zijn stroomgestuurd.
Plaats reactie