Karretje loopt zwaar

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fantasy2
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2012 21:46

Karretje loopt zwaar

Bericht door fantasy2 »

Heren(en dames?),

Momenteel ben ik bezig met het upgraden van een cnc laser machine. Een van de onderdelen waar ik nu niet tevreden over ben is hoe zwaar de lineaire geleidingen lopen. Aangezien de laser kop snel heen en weer gaat, en maar 200 gram metaal aan hangt(zonder verdere belasting) zouden de karretjes veel lichter moeten kunnen lopen.

Mijn definitie van zwaar is dat ik momenteel tegen het karretje aan duw en als ik hem los laat hij direct weer tot stilstand komt. Ik zou gewoon tegen het karretje moeten kunnen duwen en dat hij vervolgens door rolt.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is om de kogeltjes in het karretje te vervangen zodat deze lichter loopt?
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Karretje loopt zwaar

Bericht door michel pet »

gebruik je dik vet??
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
fantasy2
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2012 21:46

Re: Karretje loopt zwaar

Bericht door fantasy2 »

Nee, er zit olie in. Veel en snel heen en weer bewegen maakt hem ook niet soepeler.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Karretje loopt zwaar

Bericht door audiomanics »

Welk merk rails en karretjes heb je? (bijv HiWin)
Heb je karretjes met een extra kleine tolerantie? Die karretjes zullen trouwens niet zo snel doorrollen hoor... er zitten een soort afschrapers aan het begin en einde die het vuil er zoveel mogelijk buiten houden. Zelfs met dunne olie is de frictie nog zo hoog dat het toch enige moeite kost. Bovendien is de massa van het wagentje dusdanig klein dat dit niet echt doordrukt als je het los laat. Als je de rails recht overeind houdt en het wagentje blijft dan nog hangen, dan is er wel iets loos. Als je iets wil hebben dat echt soepel loopt zul je niet met wagentjes en rails moeten komen hoewel dat wel het beste is.. Je motortje zal dan wat harder moeten werken..
Ik heb in mijn laser allemaal dikke nema24 3nm motoren zitten en zelfs dat zou ik, als ik het nog eens moest doen vervangen door dikke servo's... Hoewel het nu al snel genoeg gaat.. (2000mm/s - 50.0000 mm/s^2!)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Karretje loopt zwaar

Bericht door AnkoD »

audiomanics schreef: 2000mm/s
Is dat n typo of gaat je machine 2m/s?? Wat voor spindels gebruik je dan wel niet.. 20mm spoed?....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Karretje loopt zwaar

Bericht door audiomanics »

Dit is geen typo.. Het betreft hier mijn Laser (zoek hier op het forum even op Käser). Die heeft geen spindels maar tandriemen..Maar daar merkt het wagentje bar weinig van..
Ik had begrepen dat het hier over een Laser ging.. en dan verwacht ik niet snel een schroefspindel eerlijk gezegd.. Dan heb je meer met de massa traagheid van je schroefspindel te maken dan met die van je laserkop plus wagentje..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
fantasy2
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2012 21:46

Re: Karretje loopt zwaar

Bericht door fantasy2 »

Het is inderdaad een laser. Graveren doe ik met 450 mm/s. Limitatie lijkt hem in het karretje of de laser te liggen. In ieder geval vind ik het karretje vergeleken wat ik elders heb gezien behoorlijk zwaar lopen. Kan alleen nergens ontdekken wat de pre-load is van dit karretje.
Plaats reactie