Pauze in G-Code + extra I/O's dmv advantronix

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pauze in G-Code (G4?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. ik doelde op de Avantronics kaart..
Ik heb een Oven gezien die met USBCNC wordt aangestuurd.. als een bepaalde temperatuur is bereikt.. dan wordt een signaal afgegeven.. als dat signaal binnenkomt.. gaat een "timer" lopen in USBCNC.. waarna de oven geopend wordt, en het product eruit komt.. om afgekoeld te worden.. ook dat wordt door USBCNC gestuurd..

de preciese details mag ik niet prijsgeven.. maar er zijn in die machine een aantal "Sensors" die reageren op signalen die via de Advantronics worden doorgegeven..

Hoe het precies in zijn werk gaat, weet ik niet uit mijn hoofd.. ik weet wel dat het in de manuals staat. alleen.. niet waar.. zou ik op moeten zoeken..

verder.. inderdaad.. je kunt met de taster al veel doen.. als je een vaste afstand zou moeten kunnen meten.. ( laten we zeggen. 0.1 mm voor de nozzle van een plasmasnijder.. zodat je weet dat de nozzle op 0.1 mm staat.. dan kun je em dus laten zakken tot de taster triggert.. en dan de Z-as op 0.1 zetten..

wil je kijken of de boog ontstoken is.. en kun je dat met een circuitje als een signaal uitgeven.. dan kun je ook dat signaal detecteren met de tasteringang..

als je een machine maakt die automatisch een onderdeel moet bewerken. .dan kun je dat onderdeel ook detecteren met een taster ( of een inductieve switch ), op het moment dat je de machine wilt starten zonder product.. dan doet ie niets.. tot je er een product in legt..

zou je met een Advantronics kaart gaan werken.. dan kun je door de sensors slim te plaatsen zelfs detecteren WELK onderdeel er in de machine ligt.. en aan de hand daarvan het juiste programma aflopen..

er kan zoveel met USBCNC.. dat het mij zelfs af en toe duizelt.. :)
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Pauze in G-Code (G4?)

Bericht door Sjuul »

Arie, bedankt voor de nuttige info.
Arie Kabaalstra schreef: verder.. inderdaad.. je kunt met de taster al veel doen.. als je een vaste afstand zou moeten kunnen meten.. ( laten we zeggen. 0.1 mm voor de nozzle van een plasmasnijder.. zodat je weet dat de nozzle op 0.1 mm staat.. dan kun je em dus laten zakken tot de taster triggert.. en dan de Z-as op 0.1 zetten..
Zoiets heb ik al vaker gezien, ze zetten de toorts op een houdertje dat iets je iets kan indrukken en vervolgens een sensor bediend. hierdoor kun je snel de plaatdikte meten.. deze komt er ook op
Arie Kabaalstra schreef: wil je kijken of de boog ontstoken is.. en kun je dat met een circuitje als een signaal uitgeven.. dan kun je ook dat signaal detecteren met de tasteringang..
Ok, maar mij lijkt wel, of plaatdikte of boog maar niet beide? en dus is een extra i/o kaartje nodig

Zit ik toch nog met wat vraagjes:
  • Wat kost z'n advantronix kaart, damen verkoopt ze niet meer en op advantronix.com/ doen ze een beetje geheimzinnig

    Kan ik bv de Z-as realtime aanpassen dmv 2 digitale ingangen. (hoe zie ik later wel) ik weet nog niet of ik wel een thc wil maar ik wil wel graag weten of het kan
Ik heb de titel even aangepast, het gaat inmiddels over meer dan alleen pauze pakken :lol:
Sjuul
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Pauze in G-Code + extra I/O's dmv advantronix

Bericht door Mcgyver »

hmmm..

IS inderdaad een beetje vaag... damencnc had ze vroeger wel, maar heeft ze niet meer op de site staan..


Wellicht is een cpu5B dan wat voor je... daar heb je I/O zat op..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie