Hittebestendige kunststofplaat

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Hittebestendige kunststofplaat

Bericht door PeterNl »

De malletjes worden gebruikt om gaten in de PCB's af te dichten die normaal afgeplakt zouden worden met kapton tape. Ze liggen dus op de print als die over de golfsoldeer gaat Het is dus niet de bedoeling om een carrier te maken.
De malletjes, eigenlijk dus meer solderblocks zijn ca 100mm x 25mm.

Ik werk bij een electronica bedrijf wat productie uitbesteed. We produceren hier zelf niets. Uiteraard wordt er loodvrij geproduceerd.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Hittebestendige kunststofplaat

Bericht door Linki »

Ze liggen dus op de print als die over de golfsoldeer gaat Het is dus niet de bedoeling om een carrier te maken.
Heb je dan niet genoeg aan een stukje siliconenplaat b.v. van Peter van den Berg.
Of je freest een negatief en giet ze dan van siliconen.
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Hittebestendige kunststofplaat

Bericht door BriBis »

PeterNl schreef:Ze liggen dus op de print als die over de golfsoldeer gaat Het is dus niet de bedoeling om een carrier te maken.
Ik neem aan dat je "onder" de print bedoel.. De platen waar ik het over heb, zijn speciaal voor deze toepassing (dus IN een carrier te leggen waarop de te-solderen-print kan worden gelegd.

Oja, voor dit soort toepassingen is geen enkel zacht kunststof te gebruiken (hoe hittebestendig ook).. De mal moet zo stug mogelijk zijn om doorzakken van de mal te voorkomen (wat als gevolg zou hebben dat de printplaat tin gaat scheppen).
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Hittebestendige kunststofplaat

Bericht door PeterNl »

De plaatjes worden op de print gelegd waarbij uitstulpingen in het malletje in gaten in de print vallen en deze 'dichtmaken'. Zelfde functie als kapton tape aan de onderkant.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Hittebestendige kunststofplaat

Bericht door Linki »

De plaatjes worden op de print gelegd waarbij uitstulpingen in het malletje in gaten in de print vallen en deze 'dichtmaken'.
In dat geval kan je een print met een opgeplakt randje als gietmal gebruiken.
Zo is de pasvorm perfect, en ben je in luttele minuten klaar voor een paar cent.
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Hittebestendige kunststofplaat

Bericht door BriBis »

PeterNl schreef:De plaatjes worden op de print gelegd waarbij uitstulpingen in het malletje in gaten in de print vallen en deze 'dichtmaken'. Zelfde functie als kapton tape aan de onderkant.
Dus als ik het goed begrijp, gaat het over niet (door)gemetalliseerde gaten? Hoe groot zijn deze?
Als wij printen met on-gemetalliseerde gaten solderen (en dan heb ik het over gaten tot ongeveer 1cm in diameter), dan worden deze helemaal niet dichtgemaakt (tin is op zich vrij "dik" en zal niet door dit soort gaten omhoog gaan mits de soldeergolf natuurlijk goed staat afgesteld).

PS. Kapton-tape word bij ons alleen gebruikt indien standaard afplak-methodes (buiten soldeermallen, bijvoorbeeld m.b.v. Spot-On of peel-off) niet goed werken. Kapton-tape is relatief duur en arbeidsintensief in het aanbrengen.
Plaats reactie