Computer in het stof?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Computer in het stof?

Bericht door Sven »

Ik heb mijn freescomputer in een kamertje naast de werkplaats staan. Dat leek me beter voor de pc en gaf de mogelijkheid om met de deur dicht wat ander werk te doen.

Daar komt het niet van en ik overweeg nu om de frees pc gewoon naast de frees te zetten en van het kleine kamertje een kantoortje te maken.

Maar pc's en stof gaat niet goed samen...

Hoe doen jullie dat?
Schoonblazen mag niet heb ik inmiddels gelezen dus wekelijks even met de luchtspuit is geen optie meer.
Filtersysteempje maken en gefilterde lucht inblazen voor koeling?
En de monitor?

Oh, in de werkplaats staat ook een cirkelzaag...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Computer in het stof?

Bericht door skillalot »

Je zou een afgesloten computerkast kunnen maken, met een mini itx systeem (lage warmteontwikkeling) er in, met een solidstate schijf.
Op werk hadden we computers in de produktie hangen met touchscreen en een celeron 1,5ghz er in, en die zijn ook ip67. De weinige warmte die het systeem opwekte werd via de rvs behuizing kwijtgeraakt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Computer in het stof?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien kun je wel 'stofvrije' lucht vanuit dat kamertje aanzuigen in je pc ( flexibele afzuigslang) dan heb je overdruk in de pc en zal het stof ook wel meevallen.
Ben trouwens even kwijt waarom je een pc niet mag uitblazen ( met beleid, en natturlijk geen waterkanon er op ) stofzuigen met een niet anti-statische stofzuiger lijkt me erger.
In veel werkplaatsen zie je de pc in een kast staan, rittal heeft speciale pc kasten, met extra koeling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Computer in het stof?

Bericht door Sven »

Jeetje, goed punt man, met overdruk in de kast ben je er al! Bladblazer en een pak watten, klaar!

Mwah, iets simpler mag ook. Afzuigkap ventilator of zo.

Maar ik had ergens op dit forum gelezen dat blazen met perslucht statische electriciteit kan opwekken of zo?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Computer in het stof?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Overdruk betekend niet dat je kast BOL moet gaan staan :lol:
Op een of andere manier wekt stromende lucht statische elektriciteit op, maar dat zouden die fans in je pc dan ook doen ;-) Dus als er flink wat geaard metaal in de luchtstroom zit zal het wel loslopen.
( heb nog nooit een schok gehad van m'n blaaspistool, wel van de stofzuigerslang ) :evil:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
roger de poger

Re: Computer in het stof?

Bericht door roger de poger »

Tuurlijk mag je gewoon perslucht gebruiken, echter niet met 100 psi gaan spuiten...
Ik gebruik altijd een beetje perslucht icm een kwastje.
Statische elektriciteit is nog nooit een probleem geweest.
Hoe ik dat weet?
Zit al 15 jaar in de ICT en heb tientallen, misschien wel een paar honderd pc's zo schoongemaakt.
Nog nooit problemen mee gehad.

Overdruk is een mooi systeem.
Grote 80mm flexbuis van de bouwmarkt erop schroeven en extern aanzuigen.
Evt extra geforceerd.
zeeschuim

Re: Computer in het stof?

Bericht door zeeschuim »

ik heb al tien jaar pc's in een zeer stoffige werkplaatsen staan, nooit geen last gehad!
roger de poger

Re: Computer in het stof?

Bericht door roger de poger »

zeeschuim schreef:ik heb al tien jaar pc's in een zeer stoffige werkplaatsen staan, nooit geen last gehad!
Je zegt er niet bij of je ze af en toe schoon maakt. 10 Jaar zonder schoonmaken is een slecht plan. PC's zijn net stofzuigers: alles blijft erin hangen. Zolang de bewegende delen blijven draaien loopt het wel los. Echter, onderschat de zogenaamde heat props niet. Die zijn wel -potentieel- schadelijk voor je machine!
Ik persoonlijk zet nooit PC's in een stoffige ruimte zonder enige vorm van bescherming.
Mijn machines staan allemaal in een Rittal kast met geforceerde/gefilterde ventilatie.
Ook nooit last mee gehad ;)
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Computer in het stof?

Bericht door PaulBng »

Desktops moet je zeker 1 keer per jaar schoonmaken.
Stof gaat op delen zitten (chips van mobo en geheugen) die warmte kwijt willen en dat gaat dan niet meer.
Open schroeven en stofzuiger erop (terwijl de pc uitstaat uiteraard).

Laptops zo nu en dan een keer flink blazen in de aanzuigopening.
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Computer in het stof?

Bericht door w.rusman »

PaulBng schreef:Open schroeven en stofzuiger erop (terwijl de pc uitstaat uiteraard).
En dan het liefst een plastic mondstuk gebruiken, want computers zijn dol op statische electriciteit :lol:

Zoals Roger al aangeeft is een kwastje met een licht briesje het beste, let erop dat je een ontvochtiger op je compressor hebt en anders een busje perslucht of een duiktank met een spuitmondje gebruiken
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
roger de poger

Re: Computer in het stof?

Bericht door roger de poger »

w.rusman schreef:let erop dat je een ontvochtiger
Vocht is geen groot probleem. Bedoel je een oliefilter? Een oliefilter is handig want olie verdampt niet en het stof blijft er juist aan plakken. Overigens heb ik me daar nooit druk om gemaakt. Een PC is geen chirurgische toepassing. Heb echter wel genoeg machines zien overlijden vanwege het stof. Blazen is beter dan zuigen. Trust me ;)
Plaats reactie