Ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door skillalot »

WEER een die Arie's idee heeft afgekeken... Maar dat is wel een leuk machientje ja.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou.. deze jongens zijn even een stukkie verder gegaan.. dit is een Mori-Seiki DCG.. da's leipe shit.. and then some...

Wel mooi als je zoiets als voorbeeld neemt.. makkelijk is het niet.. wel mooi
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door skillalot »

Waarom zitten er eigenlijk zoveel geslepen vlakken op waar verder niks op gemonteerd zit? Of zit daar normaal wel vanalles op en is dit een uitgeklede versie?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

skillalot schreef:Waarom zitten er eigenlijk zoveel geslepen vlakken op waar verder niks op gemonteerd zit? Of zit daar normaal wel vanalles op en is dit een uitgeklede versie?
Dit is een heel kaal frame, straks zie je niets meer terug van die machine. ( zijn waarschijnlijk ook geen geslepen vlakken maar netjes gefreesd). En soms moet je bij een gietstuk eerst een strak vlak hebben, om op te spannen e.d. en daarna de belangrijke vlakken te kunnen bewerken.
Het model heeft ook wel iets van het ontwerp van Hermele (voor de portaal) en DMU50 ( voor de tafel )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
addy02
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 mar 2012 12:55
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door addy02 »

Ben niet van plan de 4e en 5e as te gaan maken hoor, maar de brede Y-as en hoge Z-as vind ik erg mooi ontworpen.
Eens kijken of we daar wat mee kunnen.
En ja makkelijk is anders, maar ik vind dat, als ik het dan ga maken, ik ook wel iets moois moet proberen te maken :P
Gebruikersavatar
addy02
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 mar 2012 12:55
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door addy02 »

Oke hier revisie 6 van de spindel :P
6069

De hoek contact lagers worden waarschijnlijk gewoon met vet gesmeerd, ik kom waarschijnlijk niet boven de 20.000 rpm (max. rpm lagers). Naast dat, volgens mij zit er in de chinese spindels ook geen olie smering ( maar ik kan het verkeerd hebben).
Boven zit een diepgroef kogel lager die net kan schuiven zodat de uitzetting van de ER houder niet voor spanning zorgt.
Het motor huis en het buitenhuis worden allebei van aluminium gemaakt.
Spindel kan geblokkeerd worden met een pen die in een nok valt, een veer zorgt er voor dat de pen niet blijft zitten.
Het hele pakket wordt in elkaar gezet met een moer op de bovenkant van de ER houder, en daarna in het buitenhuis geschoven.

Volgens mij is dit ontwerp goed voor "productie" maar wijs mij alstublieft op fouten en verbeteringen, wil dit liever niet kapot hebben door een ontwerp fout ( het is een hele berg werk schat ik zo :P )
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Danny »

Als je van plan bent om zo een mooie machine te bouwen zou ik toch kijken om een automatische gereedschapswissel te voorzien.

greetings & succes met de bouw
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Leo.D »

Even wat stof om over na te denken voor wat betreft het ontwerp.
- de kans is aanwezig dat het blokkeer pennetje tijdens bedrijf om wat voor reden dan ook ingedrukt wordt waardoor deze de rotor wil blokkeren, het gevolg is schade, nog even afgezien dat de veerweg van het veertje veel te kort is, en het gat voor het veertje wel heel erg dicht op het gat voor het hoekcontactlagers zit.
- door het gaatje dat je in de rotor maakt voor het blokkeer pennetje creeer je onbalans, tenzij je een of meerdere gaatjes toevoegd zodat je weer balans hebt.
- ik neem aan dat je een schroefvorm in de behuizing hebt gemaakt met het doel tot koelen. Wanneer je dit met water of olie wilt gaat doen zou ik in ieder geval een paar o-ringen toevoegen om een goed afgesloten systeem te maken zodat het water of de olie zich niet verder door de spindel gaat verspreiden.
- doordat je maar 1 render hebt gepost zie ik geen aansluitingen voor de voeding en het koelsysteem.
- montagetechnisch krijg ik er nog niet direct een goed gevoel bij. Eerst de lagers, daarna de as met conus, om te vervolgen met de rotor. Daarna kun je pas de stator met spoelen in de behuizing persen. Het zou wel handig zijn wanneer de uitwendige diameter van het groefkogellager kleiner is dan de inwendige spoel diameter. Indien dit niet het geval is zal het afstellen en eventuele demontage makkelijk schade aan je stator kunnen veroorzaken. Het eventueel schadevrij demonteren van de stator lijkt mij uitermate lastig zo niet onmogelijk.
- het punt aansturing laten we nog maar even buiten beschouwing.


Wat mij wel verbaasd is dat de topic start met low budget en beperkte kennis van electronica en vervolgens wordt overgeschakeld op het maken van een eigen spindel. Ik kan mij niet voorstellen dat dit goedkoper wordt dan een kant en klare spindel zoals bijvoorbeeld een Kress waarvan je de stekker zo in het stopcontact kunt doen en dan aan de slag kunt.



Groet, Leo
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door skillalot »

Nee want de kress vind hij te veel herrie maken.

Koop gewoon een watergekoelde chinese spindle. Voor 250 euro heb je er een uit engeland verstuurd, heb je ook geen douane kosten en alles meer, en zit de frequentie regelaar erbij.
Gebruikersavatar
addy02
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 mar 2012 12:55
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door addy02 »

Leo.D schreef:- de kans is aanwezig dat het blokkeer pennetje tijdens bedrijf om wat voor reden dan ook ingedrukt wordt waardoor deze de rotor wil blokkeren, het gevolg is schade, nog even afgezien dat de veerweg van het veertje veel te kort is, en het gat voor het veertje wel heel erg dicht op het gat voor het hoekcontactlagers zit.
Dit is inderdaad waar, misschien is blokkeren met een steeksleutel toch gewoon het beste/makkelijkste. Wil het vaak te mooi maken waardoor ik dan niet echt rekening meer houd met kwaliteit.
Leo.D schreef:- door het gaatje dat je in de rotor maakt voor het blokkeer pennetje creeer je onbalans, tenzij je een of meerdere gaatjes toevoegd zodat je weer balans hebt.
Had 4 gaatjes getekend, maar die zag je niet door de manier van de doorsnede.
Leo.D schreef:- ik neem aan dat je een schroefvorm in de behuizing hebt gemaakt met het doel tot koelen. Wanneer je dit met water of olie wilt gaat doen zou ik in ieder geval een paar o-ringen toevoegen om een goed afgesloten systeem te maken zodat het water of de olie zich niet verder door de spindel gaat verspreiden.
Inderdaad met schroef vorm, en twijfel nog tussen lucht of water/olie. In geval van water/olie dacht ik dit af te dichten met Lock Tight hitte bestendige kit, die wij op mijn werk gebruiken.
Leo.D schreef:- montagetechnisch krijg ik er nog niet direct een goed gevoel bij. Eerst de lagers, daarna de as met conus, om te vervolgen met de rotor. Daarna kun je pas de stator met spoelen in de behuizing persen. Het zou wel handig zijn wanneer de uitwendige diameter van het groefkogellager kleiner is dan de inwendige spoel diameter. Indien dit niet het geval is zal het afstellen en eventuele demontage makkelijk schade aan je stator kunnen veroorzaken. Het eventueel schadevrij demonteren van de stator lijkt mij uitermate lastig zo niet onmogelijk.
Je heb gelijk :shock: had dit helemaal niet gezien! :oops: Ik had gelezen dat het slim was om wat massa aan de spil te maken, zodat het toerental met intreden van het werk niet zo zou fluctueren en dacht dat het slim was om dat zo dicht mogelijk bij de spilneus te doen, maar dit kan helemaal niet op deze manier de massa zou in ieder geval boven de stator moeten zitten.
Leo.D schreef:- het punt aansturing laten we nog maar even buiten beschouwing.
Ik dacht hiervoor een ESC uit de modelbouw te gebruiken, deze worden volgens mij aangestuurd met PWM signalen. De signalen zou ik dan kunnen versturen met een Arduino. Het is niet zo makkelijk als een draai regelaar maar lijkt mij toch wel te doen, of sla ik ook hier de plank volledig mis?
Leo.D schreef:Wat mij wel verbaasd is dat de topic start met low budget en beperkte kennis van electronica en vervolgens wordt overgeschakeld op het maken van een eigen spindel. Ik kan mij niet voorstellen dat dit goedkoper wordt dan een kant en klare spindel zoals bijvoorbeeld een Kress waarvan je de stekker zo in het stopcontact kunt doen en dan aan de slag kunt.
Budget is ruimer geworden en ga er gewoon meer tijd voor uit trekken, het hoeft niet snel klaar.
Verder kan ik al het materiaal gewoon van mijn werk gebruiken, en ook de lagers kan ik via mijn werk aanschaffen.
Het bedrag zal nog steeds wel ergens rond de €150 uitkomen maar dat kost een Kress ook. Naast dat is het een uitdaging om het te proberen, maar het is veel moeilijker als ik dacht. Begin te twijfelen of dit wel een kans van slagen heeft, misschien zou het maken nog wel gaan maar of het dan ook nog heel blijft... Nog maar eens een keer goed nadenken.
In ieder geval bedankt dat je zo goed naar mijn prutswerkje hebt gekeken :oops:
skillalot schreef:Nee want de kress vind hij te veel herrie maken.

Koop gewoon een watergekoelde chinese spindle. Voor 250 euro heb je er een uit engeland verstuurd, heb je ook geen douane kosten en alles meer, en zit de frequentie regelaar erbij.
Het begint wel steeds aantrekkelijker te worden, heb me vergist in wat er bij komt kijken om er een te maken. :x

Sorry als ik te veel ge-quote heb, het leek mij duidelijker zo :P
Gebruikersavatar
addy02
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 mar 2012 12:55
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door addy02 »

Oke even een hersenspinsel,

Ik wil de Z-as van de machine die ik als voorbeeld wil nemen proberen na te maken, gewoon omdat ik dat mooi vindt, kan er verder geen voordelen voor verzinnen. :P
Nu is het 8-kant denk ik nog wel te maken(heb op mijn werk draaibank met frees unit, en iemand die hem zou kunnen slijpen) maar ik zit een beetje met de geleiding.
Ik dacht eerst aan kunststof (POM) maar dat gaat misschien te stroef?
Toen kwam ik op dit forum een bericht van Aanrip tegen die zelf geleidingen had gemaakt van lagers http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... anrip#p728 en daar ben ik even verder over gaan denken en tekenen met dit "ontwerp" als resultaat:

6072

Heb er even voor het idee de spindel bij gezet.
Het idee is om in een houder met een schuine achterkant 3 of 4 kleine (ø10 oid) lagers te plaatsen (er zijn er nu 4 getekend), die je dan door middel van een schuine spie, een druk boutje en een contra boutje ( zoals je ze ook wel eens op blok geleidingen ziet) tegen de Z-as kan drukken om de speling te stellen. 2 "Karretjes" boven elkaar met een afstand van ongeveer 100 mm.

Houd er bij het beoordelen rekening mee dat ik alle tijd heb om dit te maken, geen haast, en hoogstwaarschijnlijk geen aluminium ga verspanen.

Schiet u maar ;-)
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Danny »

Heb je al aan het ontwerp van de aandrijving gedacht?
Dit lijkt me met zo'n 8 kantige z-as niet zo simpel.

greetings
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

op het gevaar af over te komen als een botte hark.. ik heb de Site van Aanrip ook wel eens bekeken.. hij bedenkt dingen om het bedenken.. er is niets wat hij bedenkt, wat ik in een machine zou toepassen.. omdat er betere oplossingen zijn, waarvan hij denkt dat het duurder is.. maar zich niet realiseert dat in de tijd die je nodig hebt om daar een "goedkope oplossing" voor te verzinnen, je dus geen tijd hebt om geld te verdienen...

't is uitvinden om het uitvinden..

een goede portaalfrees ontwerpen, is eenvoudig, maar niet makkelijk..
de Mori Seiki van een paar posts geleden.. da's een mooi ontwerp.. maar wel gecompliceerd, je hebt ook eenvoudiger ontwerpen.. die tevens mooi zijn..
Een oud Designers Credo luidt: Eenvoud is het kenmerk van het ware..

ben je bekend met "KISS-Design"?.. Keep It Simple, Stupid!!
Gebruikersavatar
addy02
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 mar 2012 12:55
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door addy02 »

Je heb helemaal gelijk met het KISS-principe Arie, en call me STUPID maar ik wil graag een machine maken die iets afwijkt van de gebaande wegen, niet dat ik die machine`s niet mooi vindt, in tegendeel, het zijn stuk voor stuk allemaal mooie machine`s. En misschien ga ik daarmee onwijs onderuit en sla ik mezelf hard voor het hoofd, hebben we weer wat geleerd en proberen we het nog een keer :P zolang het allemaal nog op de pc is is er geen man overboord.

Oke nu even een vraagje, ik ben het frame een beetje aan het verzinnen, nu kan ik op mijn werk stalen koker 50x50x3mm pakken zoveel als ik wil ongeveer dus dacht zal eens proberen om in Solidworks wat kracht berekeningen te maken om de vervorming van de koker te zien. Maar hoeveel NM aan kracht ontstaat er nou ongeveer bij het frezen van hout, zeg met een 8 mm 1 of 2 snijder 4? mm diep, ik ben hier voor hout totaal niet bekend mee, voor aluminium en staal ed. kan ik het wel uit de boeken halen, maar voor hout kan ik niet zoveel vinden. Had al op de Kennametal site gekeken maar kan het daar niet echt vinden.
Plaats reactie