Ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door w.rusman »

aangezien je uiteindelijk toch een plaat alu of staal erop zult gooien "om te kijken of het gaat", kun je nu ook alvast berekenen met dat in het achterhoofd ;-)

dus gewoon de waarden voor alu of staal aanhouden, dan kan het met hout of trespa alleen maar meevallen :mrgreen:
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door ruudpg »

Ik heb nog een keer eens even zitten kijken naar je render van de spindel.
Wat mij daarbij opviel was de montage van de flens aan de zijde van je
ER-opname.

Deze flens zit met een soort van labyrint, tegen de as aan en beide zijn
voorzien van een soort L-constructie die tegen elkaar aandrukt. Dit lijkt
met niet handig omdat de as draait en het "deksel" uiteraard stil staat.

Of wordt hier meer een soort o-ring of oliekeerring bedoeld?

Ook wordt het bovenste lager aan de onderzijde nergens door tegen gehouden
waardoor de complete rotor naar beneden zou kunnen bewegen onder zijn
eigen gewicht. De twee onderste hoekcontactlagers zouden naar boven toe
in hun zitting getrokken moeten worden, maar er wordt nergens door getrokken...
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Leo.D »

ruudpg schreef:Ook wordt het bovenste lager aan de onderzijde nergens door tegen gehouden
waardoor de complete rotor naar beneden zou kunnen bewegen onder zijn
eigen gewicht. De twee onderste hoekcontactlagers zouden naar boven toe
in hun zitting getrokken moeten worden, maar er wordt nergens door getrokken...
De buitenringen van de hoekcontactlagers zitten opgesloten tussen de behuizing en het deksel. De binnen ringen van de hoekcontactlagers en het kogellager zitten op de as opgesloten. De as kan geen kant op.

Een labyrint is een vorm van afdichten maar niet lekvrij. Wanneer in de motor een geringe overdruk van bijvoorbeeld lucht wordt aangebracht, dan zal een mogelijke verontreiniging buiten de motor blijven als gevolg van de luchtstroming. Het model geeft het principe aan, als definitieve uitvoeringsvorm wordt het een ander verhaal.

Groet, Leo
Gebruikersavatar
addy02
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 mar 2012 12:55
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door addy02 »

Na een tijd vol verbouwingen weer eens tijd om wat te tekenen.
Nog eens tijd gehad om over een paar dingen goed na te denken.. en toch maar besloten het ontwerp wat "simpeler" te houden. Van het Mori Seiki idee afgestapt en gewoon maar een frees spil te kopen. Het idee is allemaal leuk, maar kom er toch telkens achter dat het allemaal of niet stabiel of niet sterk te krijgen is, of het past niet eens in elkaar :x
Tijdens het tekenen vroeg ik mij af, wat is ongeveer de afstand tussen de lineare wagens van de X Y en Z as die de meesten aan houden, ik wil Hiwin 20 gebruiken voor de Y-as en heb nu totaal afstand (van het ene uiteinde tot het andere) +- 160 mm, is dit genoeg?
Tekeningen komen later het is allemaal nog in een zeer vroeg stadium van ontwerp :roll:

groeten Addy
Plaats reactie