Allereerst even voorstellen:
Mijn naam is Addy, ben 25 jaar, al een paar weken aan het lezen op dit forum en "gegrepen door het virus

Mijn beroep is programmeur achter diverse cnc draaibanken in een machine fabriek voor metaal bewerking.
Al een tijdje loop ik met het idee om zelf een machine te gaan maken maar mij ontbreekt hier en daar nogal wat kennis, vooral in de electra afdeling.
Om eens te ervaren wat er nou allemaal bij komt kijken wil ik eerst eens een NO-Budget (versta zo min mogelijk) machientje maken, dit om te bekijken wat nou overal de voor en nadelen van zijn, en de fouten (die er zeker weten in komen te zitten) er voor een eventueel volgende, grotere machine, uit te halen.
Het idee is om een kleine portaal te maken van 350mm x 250mm x 50mm en dit te doen met onderdelen die nagenoeg niets kosten.
Als geleiding wil ik van die ladegeleiding gebruiken die bij de bouwmarkt te koop zijn tegen een leuk prijsje of uit oude gereedschap kasten van mijn werkgever te halen zijn.
Spindels zullen waarschijnlijk metrische draadeinden worden ( M8 of iets in die richting ) hoop dat dat daarmee gaat lukken.
Motoren ben ik het nog niet helemaal over uit, het lijkt mij erg leuk om het te proberen met stappenmotoren uit een printer, maar ben er niet zeker van of dit gaat lukken qua kracht en aansturing.
Voor de opbouw heb gekozen voor de hoog geplaatste X-as geleidingen, dit in de eerste instantie omdat het gewicht besparend is, ten tweede vind ik dit er gewoon erg mooi uit zien

En als het allemaal werkt, hoop ik er wat leuke dingen mee te gaan frezen in foam.
Dit is voor mij dus echt een oefenrondje, om eens te kijken hoever ik kan komen ( met hopelijk veel ondersteuning, reacties en gezonde kritiek van jullie

De vorderingen tot zover:
Ben dit weekeind begonnen met het tekenen en het lassen van het frame in (zodra ik weet hoe ik foto`s kan plaatsen zet ik ze er bij) en er gelijk achter gekomen dat ik dus niet kan lassen

De lade geleiders van een kast gedemonteerd, op lengte gemaakt en schoon gemaakt.
Vorderingen ga ik bij houden en proberen veel foto`s te plaatsen.
Groeten,
Addy