Slijtage VHM frees

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Slijtage VHM frees

Bericht door PeterNl »

Hallo,

Ik heb met een VHM frees (enkelsnijder) een aantal werkstukjes uit Trespa gemaakt. 10mm dik trespa, pockets van 5mm diep in stapjes van 1.2mm
Feed : 150mm/min.
Al met al best wel wat oppervlak.

Vanmorgen viel het me op dat de frees taps is geworden. De onderkant is nog maar 3.6mm breed ipv 4mm

Dat had ik niet verwacht van een VHM frees. Het is deze frees : http://www.damencnc.com/nl/gereedschapp ... frezen/226

Is er iets wat ik doe dat de frees sneller doet slijten in het trespa? Of is het beter om een twee of meer snijder te gebruiken in trespa?

Alvast bedankt voor tijd en moeite !
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Slijtage VHM frees

Bericht door rkr »

het maakt niet uit wat je doet, trespa blijft rot spul om te bewerken, misschien dat het materiaal zo hard is dat het gewoon stukjes van je frees afbreekt, de toplaag van laminaat geeft ook dat resultaat

maar heb je al een hogere voeding geprobeerd, met minder diepte, 0.2 mm en 1500 mm/min voeden? dan word je materiaal minder heet ( het is alweer afgekoeld als het freesje er weer langs moet ) , en kan het freesje z'n warmte afvoeren naar het materiaal
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Slijtage VHM frees

Bericht door PeterNl »

Bedankt voor je reactie !

Ik ging er vanuit dat trespa wel op 1 a 1.2mm per keer te frezen was. Toerental 3000, het maximum van de spindel. Het verspaant op zich heel mooi.
Morgen eens proberen met een hogere voeding en minder diepte.

Kan de induikbeweging (onder een hoek, rechtstandig of spiraal) ook nog invloed hebben?
Meestal duik ik rechtstandig in. De frees (BF25) bromt dan wel wat harder maar daar zag ik niet zoveel kwaad in.

Zijn er trouwens specials trespa of volkern freesjes?
Gebruikersavatar
mie
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2010 00:12
Locatie: Tilburg

Re: Slijtage VHM frees

Bericht door mie »

Beste Peternl
Ik zou die voeding die je had (f150) gewoon aan houden , je krijgt dan een soort puntenslijpsel.
Als je meer voeding geeft krijg je poeder en word mijn frees sneller bot.
Als je machine stabiel is zou ik 5mm diep gaan in een keer, je frees slijt dan meer over de hele lengte.
Ik heb laatst mijn frees 5 mm ingekort op een diamant slijpsteentje en hij is weer als nieuw ;-) .
Je kunt ook nog ff hier kijken hoe anderen het doen.
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t=4570
Succes
Mie
Laatst gewijzigd door mie op 23 mar 2012 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Slijtage VHM frees

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat je de boel gewoon aan het verbranden was. (te langzaam voeren)
Trespa is heerlijk spul om te frezen mits je 't goed doet.
Ik frees gemiddeld een paar kilometer trespa met een 1/8" (3,175mm) VHM een - of twee snijdertje dat ik daarna nog prima voor hout kan gebruiken.
Ik steek gewoon 3-4mm diep en voer ca 1500mm/min toerental ca 8000. Eventueel een dikke stroom lucht er op. maar dat is meer om de groef schoon te blazen. 't koelt natuurlijk ook.
Als de toplaag niet mag uitbreken doe ik eerst de binnencontour met een 1/16" (1,5875mm) ca 1mm diep toerental ca 10000 ca 1200 mm/min

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Slijtage VHM frees

Bericht door mark3 »

Ik frees ook regelmatig trespa en nooit problemen mee.
Op de grote router met een 6mmVHM 2-snijder met rechte snijkanten,een toerental van 11000, een voeding van 1100mm/min en met 2mm diep per keer. Noemenswaardige slijtage aan de frees heb ik nog niet gehad, wel altijd met een scherpe -lees nieuwe- frees beginnen. perslucht erop doe ik niet, maar het kan geen kwaad.

Tijd geleden was de grote router bezet en er moesten een aantal kleine onderdelen uit trespa gefreesd worden.
Dit op de aciera gefreesd met een 6mm 2-snijder voor aluminium, met een toerental van 3000, een voeding van 200mm/min en de koelvloeistof in de stand -dikke straal- er vol op. Resultaat was een perfect oppervlakte van het gefreesde product en een verstopt filter van de koelvloeistoffilter :lol:

grt

Mark
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Slijtage VHM frees

Bericht door PeterNl »

Ik zou die voeding die je had (f150) gewoon aan houden , je krijgt dan een soort puntenslijpsel.
Als je meer voeding geeft krijg je poeder en word mijn frees sneller bot.
De spanen waren punteslijpsel dus dan lijkt het erop dat de verhouding toerental / feed wel in orde was toch?

Als ik de replies zo lees dan freest iedereen trespa met een 2-snijder.

Kan iemand een linkje geven naar een dergelijke frees. Als ik op de diverse sites kijk dan zie ik een hoop twee-snijders...
Is dit bijvoorbeeld een goede?

http://www.verspaningonline.eu/artikele ... Length.htm

of toch deze?

http://www.verspaningonline.eu/artikele ... ijdend.htm

Alvast weer bedankt voor tijd en moeite !
Gebruikersavatar
mie
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2010 00:12
Locatie: Tilburg

Re: Slijtage VHM frees

Bericht door mie »

Beste Peternl
Ik frees het met een eensnijder , maar zoals create al zij in dat andere topic freest iedereen het anders.
Ik heb geen grote vacuümtafel waar de platen die ik maak op passen en leg het trespa op een stalen hulpplaat
met paralelklemmen vast op de hoeken .
Als ik het met 8000 toeren doe en meer voeding gaat bij mij de plaat trillen dus herrie en de frees is zo bot.
Een vacuumplaat zou dit kunnen oplossen maar die heb ik niet zo groot.
Verder speelt de manier van frezen ook een grote rol (of je alleen de omtrek na freest of door het volle materiaal gaat)
Ik heb het overigens wel geprobeerd met een hoger toerental en meer voeding maar dat ging dus bij mij niet zo goed en vandaar dat ik de frees ook 5 mm heb ingekort. Ik frees het meelopend en alles in een keer aan de maat.
De hoekjes die je links en rechts boven in het filmpje ziet frees ik er ook in een keer af , met een hogere voeding breekt het daar dan ook uit dus niet alleen de toplaag die uitbreekt maar de hele plaat zeg maar.
http://www.youtube.com/watch?v=pKw-5eatwzk
succes
Mie
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Slijtage VHM frees

Bericht door PeterNl »

Dank je voor het filmpje. Hieruit blijkt dat een lage feed met een grotere diepte goed kan werken.
Wat is de feed in het filmpje?

Ik bedenk me overigens nog iets :

ik had het freesje lager ingespannen( verder uit de spantang) dan normaal. Dit om wat extra marge te hebben tov de kikkerplaten. Mijn basismateriaal was aan de kleine kant. De kop kon er langs maar die paar extra millimeter geeft een nog wat beter gevoel :P
Hierdoor kan de frees meer trillen en dat zal ook wel tot meer slijtage hebben geleid.....
Plaats reactie