2D draadbuiger

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

nition
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2007 21:01

2D draadbuiger

Bericht door nition »

Ha allemaal,

Zo nu en dan kijk ik even mee op het forum. Ik zal het kort wat over mezelf vertellen voordat ik jullie om wat advies vraag! Zelf heb ik aan de kunstacademie in Amsterdam gestudeerd, en al heel wat jaren ervaring met het bouwen van allerlei computergestuurde tekenmachines. Tegenwoordig werk ik als ontwerper en programmeur (webapplicaties etc.!).

Nu heb ik het plan opgevat om een computergetuurde draadbuigmachine (2D) te bouwen, om vormen uit staaldraad te kunnen buigen.

Dit is wat ik zo ongeveer bedoel:


En dit is een handmatige variant:


De techniek lijkt niet heel ingewikkeld, ik wil in eerste instantie de werking van de as die het draad buigt gaan maken, de automatische draadtoevoer is een projectje apart schat ik zo in. Het softwaregedeelte is volgens mij niet zo ingewikkeld.

Ik zou heel graag wat advies willen over de soort motor die ik het beste kan gebruikken om de draaiende as te laten functioneren, ik wil staaldraad kunnen buigen dat een diameter van maximaal 3 mm heeft.

Jullie advies is heel welkom!

Groeten,
Thijs.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 2D draadbuiger

Bericht door PaulBng »

Interessante wending :)
Ik gok dat de draad toevoer juist essentieel is!!! Je wil daar niet met je vingers tussen zitten!
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2D draadbuiger

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leuk om zoiets te bouwen.. even kijken.. voor de buig-as zou ik een wormkastje kiezen.. die kunnen heel wat kracht opleveren.. in combinatie bijvoorbeeld met een 4.5 Nm steppermotor..
als je die op een kleine slede zet.. dan kun je em ook nog naar achter laten lopen als je de buigrolletjes aan de andere kant van de draad moet hebben.

da's 2 assen..
dan nog een klem-schuif systeem. dus 2 assen erbij.. en een IO kaartje om de klem te sturen.. een pneumatische dubbele spantang moet wel werken denk ik..
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: 2D draadbuiger

Bericht door Testa-Rossa »

Wat voor staalsoorten wil je ermee gaan bewerken? Gaat het dan om zwak staal (zuiver decoratief), of bijv. ook verenstaal kwaliteit (wat functioneler)?

Verder een leuk project dat ik in ieder geval nog niet voor heb zien komen in de zelfbouw wereld.

Ben benieuwd!
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
nition
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2007 21:01

Re: 2D draadbuiger

Bericht door nition »

Dank voor jullie reacties! Arie, dank voor het advies, een worm gearbox lijkt me een heel goed idee. Enig idee wat een nuttig ratio hiervoor is? Ik zie ze bij damen van 1:5 – 1:50, en dan klinkt de variant met verminderde backlash natuurlijk het beste.

Om de buigrolletjes aan de andere kant van de draad te krijgen wordt volgens mij heel vaak een lineaire actuator gebruikt om de buigrol te verzinken in het draaiende plateau, en ‘m daarna aan de andere kant van de draad weer tevoorschijn te toveren, kan dat handiger met een slede denk je?

Arie, heb je een voorbeeld van zo’n pneumatische dubbele spantang? En kan die met een doorsnee compressor werken?

Testa Rossa – Over de staalsoorten die ik wil gaan bewerken, het zal voornamelijk om zwak staal gaan, denk aan toepassingen zoals gebogen staaldraad in een lampenkap, of andere interieur objecten (stoelen, frames, rekjes etc.). Al weet ik niet 100% zeker of hiervoor altijd zwak staal wordt gebruikt.

PaulBng – De draadtoevoer is inderdaad wel belangrijk, bij veel van de industriële machines komt de draad van een grote rol, en wordt die ergens in het proces ook recht gemaakt, om hier in eerste instantie niet teveel tijd in te hoeven steken heb ik besloten met rechte draad te werken, van 1 of 2 meter lang.

Super dat jullie meedenken, en zo snel hebben gereageerd. Ik begin alvast aan een bescheiden boodschappenlijstje!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2D draadbuiger

Bericht door Arie Kabaalstra »

een lineaire actuator is natuurlijk al een soort van slede..

een tekening van een pneumatisch bediende spantang heb ik niet. 't concept schoot me ineens te binnen.. van vroeger.. mijn werk.. ik heb in de betonbouw gewerkt. en de betonvoorspanning werd met een vijzel gedaan... niet meer of minder een dubbele spantang. maar dan hydraulisch..
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: 2D draadbuiger

Bericht door Testa-Rossa »

zoiets Arie?

Afbeelding
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2D draadbuiger

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. daar lijkt het wel op.. maar als je op wirebenders zoekt op youtroep, dan zie je ook andere klemmen..
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: 2D draadbuiger

Bericht door Roy 1.6 »

Draadtoever zou ik van een mig/mag machine afkijken. Die leveren nog best veel kracht.

Edit;

icm een stappenmotor en wormkast zoals Arie aangaf, dan is er best iets leuks van te maken.
KaRaMBa
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2009 14:17
Locatie: Apeldoorn

Re: 2D draadbuiger

Bericht door KaRaMBa »

Grappig project!
nition schreef:Om de buigrolletjes aan de andere kant van de draad te krijgen wordt volgens mij heel vaak een lineaire actuator gebruikt om de buigrol te verzinken in het draaiende plateau, en ‘m daarna aan de andere kant van de draad weer tevoorschijn te toveren, kan dat handiger met een slede denk je?
Als je kijkt naar het filmpje met de handmatige buiger, dan zie je twee wieltjes: aan beide kanten van de draad 1. Zo hoef je dus nooit (denk ik??) "onder de draad" door. Twee wieltjes lijkt me een stuk eenvoudiger dan een lineare actuator / 2e as. Of mis ik iets?
nition
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2007 21:01

Re: 2D draadbuiger

Bericht door nition »

De variant met twee buigrolletjes is ietwat beperkt in z’n bewegingsvrijheid, en dus de maximale buighoek die je kan maken, zie onder andere deze pagina: http://www.leohenke.com/bender/?p=28

De wire-feed van een MIG/MAG lasser is een heel goed idee, kan je daar flink wat kracht mee uitoefenen? In het eerste filmpje zie je namelijk dat de buigrol soms niet actief aan het buigen is, maar voor kleinere hoeken zoals bij een volledige cirkel eigenlijk alleen de draad wordt geduwd, en deze ‘afbuigt’ op het rollertje.

Ik heb al wat onderdelen gevonden die misschien bruikbaar zijn, zoals:
http://www.weldequip.com/sealey-wirefeed-l.htm

en deze:
Afbeelding
http://www.diytrade.com/china/4/product ... Motor.html
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2D draadbuiger

Bericht door clements »

bij een (automatische) pijpenbuiger wordt de buis ook gevoed. Volgens mij gebeurt dat gewoon met 3 bekken die de pijp rondom klemmen. Net zoals je spantang.
ASS-U-ME
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: 2D draadbuiger

Bericht door Lude »

Je zou zo'n mig/mag ding wel kunnen gebruiken wanneer je niet hoeft te drukken en buigen tegelijkertijd. Als je dit wel doet dan krijg je veel slip.
Verder moet je ook iets bedenken die de draad vast klemt tijdens het buigen, anders kan hij tijdens het buigen ook je draad uit de aanvoer trekken.

Met 2 spantangen kun je het ook nog eens zo maken dat je de tangen gaat roteren. Hierdoor kun je niet 2d, maar 3d draadbuigen!
nition
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2007 21:01

Re: 2D draadbuiger

Bericht door nition »

Dat is wel een goed punt van het slippen, volgens mij pleit ook dat er voor om toch een constructie met spantangen of klemmen te gebruiken. Heeft iemand een voorbeeldje van zo’n spantang die je electronisch kan aansturen? Ik kan me voorstellen dat zo’n spantang op een rail beweegt, die zorgt voor de toevoer van de draad. Voor langere draad (of draad van de rol) zal de tang dan vaker op en neer moeten reizen.

Dit is een voorbeeldje:
Plaats reactie