tool wisselaar

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
the66mustang

tool wisselaar

Bericht door the66mustang »

planning is om me eens te gaan verdiepen in dit systeem voor de cnc tafel , iemand al hier mee bezig geweest met dit idee ? zodat ik misschien het wiel niet weer opnieuw hoef uit te vinden. constructie lijkt mij eerlijk gezegd niet te moeilijk , en de aansturing betstaat uit 1 signaal ? en kwa omvang is het nog redelijk te monteren aan en Z as ?

denk dat ik voor deze optie ga en volgende week al hier mee begin om te maken .
alle ideeen zijn welkom of tips !
Afbeelding
t-birds
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2007 12:58
Locatie: Mol - België
Contacteer:

Re: tool wisselaar

Bericht door t-birds »

Moet zeggen dat dit er zeer goed uit ziet.
Met dit systeem verlies ge geen plaats op de machine en dat is mooi meegenomen.
Aan welk soort motor had je gedacht?

Tom
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: tool wisselaar

Bericht door Jfwiet »

Ik heb hier ook filmpjes van gezien.

Ik vond het ook een best gevaarlijk systeem aangezien dat ronddraaien erg snel gaat en helemaal onbeschermt zegmaar :D Het bewegen was in zijn ontwerp ook pneumatisch en dat revolver draaide met een onzettende snelheid rond.

Verder zijn de pootjes onder een hoek gemaakt. Dit lijkt me lastig maken met een freesmachine. In iedergeval een verspilling van veel materiaal.

Maar wel leuk project.

Op cnczone.com moet je ook maar eens kijken bij Hoss die heeft een andere manier. Hij heeft een houder aan het eind van zijn tafel bevestigd en daar kan de freesmachine naar toe lopen. Dit is een technisch veel makkelijkere oplossing. Alleen verlies je dan wel iets van de tafel.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: tool wisselaar

Bericht door klaas van gemerden »

Ziet er goed uit.

Als je minder verspilling van matriaal wil zaag je het schuine gedeelte.
Met het materiaal wat je overhoudt maak je de volgende arm.
Als je geen geschikte zaagmaschine hebt zou je een zaagfrees kunnen gebruiken.

Wel een mooi systeem je zou er eventueel een kap omheen kunnen maken.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tool wisselaar

Bericht door Arie Kabaalstra »

persoonlijk vind ik het een ruimtevreter... en nog nodeloos gecompliceerd ook.. de Carroussel van Bridgeport is in mijn ogen een stuk efficiënter.

een ronde schijf met "klauwtjes, de kop gaat omhoog, de carroussel schuift het gewenste tool eronder, de spil zakt, en grijpt de tool, en de carroussel schuift terug...

dit systeem vind je veel op freesmachines met een kolom.. op een portaalmachine is dat minder handig.. maar daar zou je kunnen denken aan een "rekje" met gereedschappen op een rijtje achter je tafel.. kost je wel iets tafelopppervlak, maar 't kan wel heel snel wisselen..
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: tool wisselaar

Bericht door tuurbo »

Dit systeem doet mij denken aan een fanuc alpha 10 a.
die had net zoiets.
wisselen in 2 seconden!
Freesbanken waar ik hierna achter gewerkt heb,
met zoals arie kabaalstra beschrijft,hebben een
veel langere wisseltijd.
En dat telt zwaar!
Bijv. gaatje m8 maken,center,boor,tap.
met zo een fanuc ca 35 sec stuktijd,compleet gemaakt.
Nu met zo een ander systeem,ben ik ca. 1 minuit alleen al kwijt met wisselen,en moet ik het gat nog maken.
Dit was het beste systeem,wat ik ooit gebruikt heb!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tool wisselaar

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is niet sneller dan een Bridgeport wisselaar.. de meeste tijd is een machine kwijt met zijn ijlgangen naar het wisselpunt, al zou de carroussel aan de kop zitten, moet je toch een heel stuk omhoog, anders ros je met de naastgelegen tools tegen je werk..

bovendien.. als het volgende tool helemaal aan de andere kant van je carroussel zit, dan kost dat ook bakken met tijd.. een wisselarm is dan het beste,, voorpositioneren, en uitwisselen.. de nieuwere bridgeports hebben dat systeem, maar ik heb het ook al gezien op oudere machines met een kettingmagazijn..
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: tool wisselaar

Bericht door Testa-Rossa »

Is dit ook niet trillingsgevoelig? 6 zware gereedschappen die aan scharnierende armen hangen?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
the66mustang

Re: tool wisselaar

Bericht door the66mustang »

zoals de meeste hobbyisten gaat het niet om de tijd !!!

dit systeem ziet er makkelijk te maken uit en als het geheel uit alu word gemaakt met kunstof armpjes is het geheel ook nog onzettend licht denk ik , voor sommige Zas constructies wel aangenaam.

ben al bezig om een prototype eerst te maken van MDF hout en de armpjes snij ik uit met de plasma snijder , 1 M/M alu . een uitslag die later samen gevouwd word om zo het model te krijgen.
zogauw ik het in elkaar maak en ga testen zet ik de berichten [ en fotos] wel weer hier op deze topic.
BTW testa rossa: werk jij met mach toevallig ?
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: tool wisselaar

Bericht door Testa-Rossa »

Nee, mijn CNC draai/freesbank is nog in opbouw (lees onderdelenscharreling), ik werk op het moment alleen met de CNC machines op het werk.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Plaats reactie