Geleiding nauwkeurigheid

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Dwarsligger »

Nu heb ik hier toevallig een prachtig setje NSK rails en een zwikje voorgespannen karretjes weten op te snorren voor heul weinig, met 6x 1,5meter rails. (dan kon ik er een paar beste uit vissen)

Maar, wat doet dat met de nauwkeurigheid dan?
Afbeelding

Bínnen 0,004mm (4µm) op een ruíme meter. Dat zal nauwkeuriger zijn wanneer ik ze reinig en van nieuwe kogeltjes (super precisie kogeltjes, dat wel) voorzie. Ook íets meer voorspanning geven door een fractioneel grotere kogeldiameter te kiezen (+3µm bijvoorbeeld)

Jep, gaat prima zijn voor de 485mm die ik voor m'n Z as nodig heb.
Verder niks bijzonders te melden, ben gestaag aan het ontwerpen 8)

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
maja158
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:35
Locatie: Balloërveld
Contacteer:

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door maja158 »

Ik begrijp uit je bericht dat niet alle kogeltjes even goed zijn. Zelf heb ik gisteren een slecht draaiende kogelomloopmoer uit elkaar gehaald en bij een ijzerwarenzaak normale kogeltjes besteld omdat ik nog niet gehoord had van precisiekogeltjes. Heb zojuist even gegoogeld en zie dat er verschillende soorten precisiekogeltjes zijn (Aluminiumoxide, zirkoonoxide, saffier etc) Welk soort is voor cnc doeleinden het meest geschikt?
dwarrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:41

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door dwarrel »

Interessant!

Ga je ook foto's maken van het schoonmaken en het vervangen van de kogels?

Ik heb zelf ook enkele meters rail met karretjes gekocht voor een nog te ontwerpen project.
Dit moet ik ook nog controleren en waarschijnlijk goed schoon maken, maar ik heb eigelijk nog geen idee hoe dit moet...
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Dwarsligger »

Maja: Klopt! De kogeltjes worden gefabriceerd met toleranties, in de SKF gids zie je ook alle gradaties van nauwkeurigheden. Je kunt je voorstellen, dat als de kogeltjes een verschillende diameter hebben, ze ook een onregelmatigere loop teweegbrengen... Ik wil mijn machine bouwen geometrisch binnen 5µm op de assen. dan moet ik wel wat moeite doen om dat te halen, maar het is goed mogelijk en ik heb er de kennis en ervaring voor, dus leuk project! Waarschijnlijk gaat 't wel zuiverder zijn ook. Op de andere assen komen 'super precision' geleidingen die zijn P4, over de hele lengte binnen 3µm nauwkeurig.

Standaard geleidingen hebben ook een tolerantie, er kan een verschil in de hoogte zitten aan de ene kant, naar de andere kant van 20µm bij standaard kwaliteit (en dat is het meeste wat je ziet) Vaak ís het nauwkeuriger dan dat, en die gok heb ik genomen bij deze rails, omdat ik het ook kan controleren, en zo 'blueprinten'

Ook de karretjes zijn onderhevig aan fabricage tolerantie, en kunnen in de hoogte en breedte (het pasvlakje aan de zijkant ten opzichte van de hartlijn van de rails) verschillen tonen, standaard ook weer iets van 20µm.
Dat is wel te 'blueprinten' door een stukje rails vast te zetten, en het klokje op het bovenste pasvlak te meten, wel aan 2 kanten meten (2 klokjes) want het kan ook nog schuin liggen.
Deze afwijking kun je als het veel is, met héle dunne stalen folie compenseren, maar ook door de hoge en lage karretjes 'kruislings' te monteren, ver-spannen ze wat, maar dat zal binnen de grenzen van de voorspanning zijn.

Ander materiaal voor de kogeltjes is mooi voor hoge toerentallen, waar de warmte afvoer een probleem kan worden.
Ook hebben ze een hogere E-modules, wat betekent dat de kogeltjes minder inveren dan de (gehard) stalen dat doen. Wat dus íets ten gunste is voor de stijfheid van de geleidingen.

In praktijk denk ik niet dat er hier op 't forum maar íemand is die daar werkelijk over nagedacht (of vóórgedacht, liever) heeft... Aangezien m'n machientje iets van 1G acceleraties mag gaan halen komen er best wat krachten op de geleidingen, en bij simultaan 3D frezen sta je eigenlijk de hele tijd heen en weer te accelereren. Dus ga ik rekenen aan de stijfheden en wat voor vervormingen dit mij gaat opleveren. Insgezamt valt het erg mee en de stijfheid van de machine is ook erg hoog.

Dwarrel: Nee ik ga geen foto's van het schoonmaken maken, omdat dat gewoon té voor de hand liggend is, je haalt de eindkapjes eraf, spoelt het staal in een oplosmiddel, evt ultrasoonreiniger, voorzie van nieuwe kogeltjes, en wat olie klaar. Sommige kogelomloopmoeren hebben 'spacer balls' die zijn kleiner dan de 'gewone' loopkogels, maar dienen ervoor om deze op afstand te houden. Ze draaien ook de andere kant op...

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Wolf
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2008 20:54
Locatie: Hoogezand

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Wolf »

Het is niet de rail die het doet. De ondergrond moet ook behoorlijk nul lopen want je trekt die geleiding zomaar 0,2mm krom op een stukje van 70mm.
Elk snotje wat je eronder hebt bij montage zul je terugzien.

Bij de machines die ik (professioneel) gebouwd heb gingen we eerst de vlakken (zowel het onder al zijvlak) slijpen en dan de geleiding erop monteren en dmv paspennen tegen het zijvlak drukken om de hele geleiding binnen 6um te krijgen over 800mm. Dit was wel voor een 3D meetmachine maar het principe is wel beproeft.
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Dwarsligger »

Dat klopt, úiteraard moet je wel een heel glad en nauwkeurig oplegvlak daarvoor hebben.
Dit is dan ook alleen maar hoofdstukje 'rails' de rest van de machine laat ik naslijpen op de oplegvlakken.
Het mooist is om de rails tegen een referentie kantje te spannen, en de paralelle geleiding daar op uit te klokken

Groet!
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

dus eigenlijk net als mijn Beagle, maar dan groter.. :)

Slijpen is alles.. maar dan wel spanningsloos slijpen.. als je materiaal krom is, en je legt het op de magneet, die trekt em wel recht.. slijp je em vlak.. magneet los... en dan staat ie weer als een banaan..(Vraag me niet hoe ik dat weet.. :lol: ) gelukkig ken ik ook de oplossing..uitvullen met Folieband, voordat je de magneet aanzet..
Wolf
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2008 20:54
Locatie: Hoogezand

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Wolf »

Bij slijpen is het de truc om hem recht te krijgen. dus eerst even in klemmetjes om een mooi referentievlak te krijgen en dan op de magneet....
Vereist wel wat ervaring en inzicht hoe een strip zicht gedraagt.... 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klemmetjes?.. Ik legde het materiaal gewoon op de magneet, en dan met Voelerband kijken waar er ruimte onder het materiaal zit.. op die plekken vulde ik het uit... magneet aan, en de boel blijft zo als het was.. , dan slijp je 1 kant vlak, en kun je 'm zo omdraaien..
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door ger »

En als je het helemaal goed wilt doen, voor het slijpen het materiaal verouderen zodat de spanningen er uit zijn, anders is het een jaar later alsnog krom ( maar gaat wel een beetje ver voor de hobby :lol: )
Wolf
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2008 20:54
Locatie: Hoogezand

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Wolf »

Dat met die voelermaatjes kan ook natuurlijk.

Maar om even op het onderwerp terug te komen..... Je kan dus nog zo´n nauwkeurige geleiding hebben maar het gaat om waar je (en hoe) op vast zet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

@Ger.. die truc ken ik.. heb ik bij de Beagle ook gedaan.. de grootste delen heb ik het eerst gezaagd en bewerkt, pas als laatste geslepen..

't trucje met de klemmen, dat heb ik wel toegepast bij het frezen, maar ik had niet genoeg klemmen voor de slijpmachine..
De Basis is het belangrijkste natuurlijk.. maar dat gaat wel goedkomen.. ech wel..
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Dwarsligger »

Wolf, Wat ik met dit alleen maar wil laten zien, is dat die geleidingen eigenlijk nog heel nauwkeurig zijn, Dat verbaast mij in die zin, dat ze volgens de specificaties láng niet zo nauwkeurig hoeven te zijn!
Dat de rest dan evengoed nauwkeurig moet zijn staat bij mij buiten kijf! Toleranties zijn cumulatief...

En dan heb ik het nog niet over kogelomloop stijfheid/ plaatsnauwkeurigheid, voorspanning (en wat dat doet met de stijfheid van de moer, as-koppeling stijfheid, en gradatie van demping. Vervormingen door accelereren, benodigd koppel (qua spindle inertia/ afgeleide inertia van de te verplaatsen massa, etc.)
Ik héb 't er niet over, maar ik heb 't wel allemaal uitgerekend voor m'n 'freesdoos'

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Wolf
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2008 20:54
Locatie: Hoogezand

Re: Geleiding nauwkeurigheid

Bericht door Wolf »

Ok leuk om te weten.
Plaats reactie