"Blackmill" CNC portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

"Blackmill" CNC portaalfrees

Bericht door winters »

hallo forumleden,

Ik ben student industrieel productontwerp en ik woon in Gent. Nou ben ik al een tijdje van plan om een cnc-portaalfrees te bouwen. Het zou vooral dienen om mallen te maken en wat ander freeswerk. Materialen waarin ik wil frezen zijn hout, high density schuim, glas-en carbonvezel, aluminium, brons, pom, pa en andere soorten plastic en ....staal (als de machine er toe in staat is). later wil ik nog een 4de as maken.

Ik ben al een tijdje hier op het forum inspiratie en kennis aan het opdoen en ondertussen in siemens nx7.5 (unigraphics) een 3d-ontwerp aan het tekenen.
4977
4978
4979
Het donker grijs is staal, lichtgrijs/wit is alu. Bewerkbare opp. is 670x610x210. De profielen zijn 80x80N. Kogelomloop is 25mm en de lineaire geleidingen zijn 20mm.
De voornaamste reden dat ik voor alu- profielen kies en niet voor staal, is omdat ik nergens men stalen frame zou kunnen laten vlakfrezen voor een redelijke prijs.

De z-as bestaat uit aluminium om het gewicht van de x-as te minderen. Maar ik twijfel of het 160x80 profiel wel voldoende is om de z-as te dragen. Hoe zou ik de doorbuiging kunnen berekenen van zulke aluminium profielen?
De profielen zou ik kopen bij stappenmotor.nl. Maar ik weet niet hoe het zit met de haaksheid van hun zaagsnedes. zijn er personen die hier positieve/negatieve ervaringen over hebben?

En hoe zit het met de afwijkingen bij zulke alu-profielen? omlangs las ik hier dat een profiel wel 0,7mm hol stond in de breedte.

Zouden de stalen platen langs de zijkanten en de andere stalen onderdelen problemen kunnen geven ivm. de uitzetting, alu tov. staal?

Op de y-as zitten er 20mm hiwin geleiders. is dit voldoende? of zou ik voor de 25mm gaan?