Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door ssassen »

Mooi werk Arie,

Maar je weet wat ze zeggen, goed gereedschap en een vakman is een garantie voor een goed resultaat :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door ssassen »

Btw, kogelomloopmoeren tov. bv. deze Delrin bussen, of een vergelijkbare oplossing van Nylatron of DryLin, maakt dat erg veel verschil? Hoe vertaalt zich dat naar de praktijk? Ik heb gekozen voor Nylatron in combinatie met DIN103 (C15) stalen schroefspindels (16x4) puur om het feit dat het weinig onderhoud behoeft en stukken goedkoper is dan een kogelomloopmoer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor de "gemiddelde hobbyist" is het verschil niet meetbaar.. als je een machine neemt met Nylon of Delrin moeren, eentje die goed is geconstrueerd, dan zullen daar ook gewoon goede, en maatvaste producten afkomen.. alleen moet je eens in de zoveel tijd, de boel even "Nalopen" om de moeren weer af te stellen, of te vervangen..

een tweede dingetje is STABILITEIT.. ik schrijf dit bewust even met Hoofdletters, omdat ( en daar wil ik niemand mee voor de schenen schoppen) Stabiliteit nog wel eens uit het oog verloren wordt.. ik kan bij sommige machines zo 5-6 dingen opnoemen die ik op zijn zachtst gezegd "Dom geconstrueerd" vind.. maar niet iedereen heeft 15 jaar ervaring als constructie/machine bankwerker/lasser/gereedschapmaker.

Soms kijken mensen naar andere machines, en nemen de fouten ook over.. wat je niet weet, zie je niet..

Met kogelomloopmoeren en spindels heb je een nauwkeuriger machine ( mits goed geconstrueerd en gebouwd), met minder ( nagenoeg niet meetbaar) slijtage.. oftewel.. ( Hopelijk ) is mijn machine straks met Kogelomloop spillen nog net zo zuiver na 30 jaar.. maar heb ik tegen die tijd er een 5 TeraHerz Pentuim Quadro-Core PC eraan hangen ( of geintegreerd in het deurtje van de omkasting ), met sterke servomotoren, en 16000 steps encoders ofzo.. :)

die extra stabiliteit stelt me straks ook in staat om Staal, en mogelijk zelfs Gehard staal te frezen.. ( dit mogelijk alleen met een "nog te ontwerpen spil, met zwaardere lagering" )
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door ssassen »

Helder verhaal Arie,

Is er nog een verschil te verwachten in maximaal te bereiken snelheden op de X- en Y-as? Een kogelomloopmoer zal toch minder wrijving hebben dan een kunststofmoer neem ik aan.
ik kan bij sommige machines zo 5-6 dingen opnoemen die ik op zijn zachtst gezegd "Dom geconstrueerd" vind.. maar niet iedereen heeft 15 jaar ervaring als constructie/machine bankwerker/lasser/gereedschapmaker.
Als ik je dan om wat commentaar mag vragen? Zie mijn topic over m'n eigen portaalfrees, als je op- of aanmerkingen hebt dan hoor ik 't graag, ik kan nu tenslotte nog wijzigingen aanbrengen waar nodig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tja.. mechanisch heb ik het allemaal wel onder de knie, maar nu het electronische verhaal nog..

ik kom een beetje in de knoop met mijn machientje..

ik heb op de printerpoort de 4 stappenmotoren aangesloten op de pins 2 tm 9

Afbeelding

Ik heb maar even een screendump gemaakt.. als ik het nu goed snap, moet ik Fysiek een tweede poort hebben voor het Handwiel, en eventuele externe Feed-override knoppen?.. de Limit switches kunnen zo te zien wel gewoon naast de aansluitingen van de eerste poort waar ook de motoren opzitten?..

Wie weet hoe ik Fysiek een tweede poort aan kan sluiten?.. en.. Hoe start ik via de PC mijn Frees motor, en Compressor ( pins 1 en 14? ). moet hier een of ander relais aan?.. hoe knoop ik dat vast?..

Ik wil deze zaken namelijk meteen goed aanpakken.. op korte termijn hoop ik mijn geleidingen en Runners in elk geval binnen te hebben, zodat ik de boel op kan gaan bouwen..
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door ssassen »

Arie,
Wie weet hoe ik Fysiek een tweede poort aan kan sluiten?.. en.. Hoe start ik via de PC mijn Frees motor, en Compressor ( pins 1 en 14? ). moet hier een of ander relais aan?.. hoe knoop ik dat vast?..
Da's eenvoudig, je kunt kant en klare insteekkaarten kopen die je een extra parallele poort geven. Frees motor e.d. gaat gemakkelijk met wat losse electronica en een relais. Met dit relais schakel je vervolgens je frees e.d. aan. Ik neem aan dat je wel al een aantal stappenmotoren en drivers daarvoor hebt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. dus ik moet gewoon een LPT kaart hebben ( heet dat zo?.. ).. de stappenmotoren zijn aangesloten op Drivers van http://www.stappenmotor.nl en 't was werkelijk een koud kunstje om die dingen aan te sluiten.. ik ben echt een Noob op Electro(nica) gebied.. ik zeg altijd: "ik weet dat het op Rook werkt, als er rook uitkomt, dan is het systeem ergens lek.. ze stoken die centrales niet voor niets op kolen, d'r moet zoveel mogelijk rook in die draden"

de schema's die ik van de site kon downloaden waren glashelder.. je kunt het een kleuter (die niet kleurenblind is) laten aansluiten..

ohja.. wat die moeren betreft.. ja.. met Kogelomloop kun je hogere snelheden halen... als je een beetje voeding wilt hebben dan draai je al snel een paarhonderd toeren met je steppers, en dan kan er wel eens wat warmte opgewekt worden, en da's natuurlijk minder voor Nylon moeren.. een Nylon moer is natuurlijk ook minder sterk dan een stalen kogelomloopmoer.. ik kan me voorstellen dat je nylon moeren vaker moet nastellen als je zwaar verspaand.. al heb ik de indruk dat de meeste CNC machines veelal gebruikt worden voor "Graveerwerk".. en niet voor het uitbaggeren van blokken Alu, of Staal...

Die "losse electronica" kan dat bijvoorbeeld een opto-coupler zijn?.. die vanuit de PC zich laat schakelen met die miezerige 5 V, om vervolgens een wat gezondere 12 volt aan een relais aan te bieden om de Spilmotor te gaan voorzien van 230 V?... moet ik het zo zien?.. ( ik hoor hier en daar wel eens wat.. en stukje bij beetje leer ik bij, en vallen de puzzelstukjes op zijn plek.. 't mooie van dit project is ook dat het van grote invloed begint te worden bij mijn "Zoektocht" naar een nieuwe baan, ik neem naast mijn Diploma's ook een Mapje Tekeningen en documentatie van de Beagle-1 mee
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Erik »

Arie,

Hier staat uitleg over de parallelle poort; tweakers.net Het is me niet helemaal duidelijk hoeveel in- en uitgangen je precies nodig hebt maar met de link kun je zelf wel bepalen of je aan 1 parallelle poort genoeg hebt.

Een apparaat schakelen via de lpt-poort moet je doen met een optocoupler en een transistorversterker(tje) en een relais. Als je weinig kennis hebt van electronica (zoals je zelf zegt) kun je misschien beter iets kant-en-klaars aanschaffen. Een foutje en het is gebeurd met je lpt-poort, of slechter je moederbord. Als je toch een tweede lpt-poort gaat aanschaffen is dit misschien wat voor je; link naar damencnc Met dat printje is een optocouplerkaart misschien een beetje overkill, als het eenmaal goed werkt maak je weinig kans de lpt-poort op te blazen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

met een 2de LPT kom ik er wel.. de steppers en de in/uitgangen voor limitswitches en Spindel en koeling kan ik aan de eerste poort knopen, de 2de poort is dan voor Feed override en handwiel.

hoe die PC interface kaart werkt is me eigenlijk nog niet helemaal duidelijk.. iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Erik »

Arie Kabaalstra schreef: hoe die PC interface kaart werkt is me eigenlijk nog niet helemaal duidelijk.. iemand hier ervaring mee?
Dat kaartje is om op een nette manier vanaf de lpt naar de 3 stappenmotorkaarten te gaan. De functie die jij niet nodig hebt. Ook kun je op een nette manier de draadjes vanaf je schakelaars aan je lpt-poort knuppen. Als extraatje zitten er 2 relais' op.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. mijn drivers hebben een ingebouwde optocoupler.. dus die functie heb ik dus niet nodig.. blijft dat ik mijn steppers aan de LPT heb hangen.. dus zou ik met deze kaart wel mijn motor en compressor kunnen schakelen?.. als ik een 2de LPT heb dan?... en dan de Feed override en Handwiel ook aan deze kaart knopen ( om de opto-coupler te gebruiken teneinde je PC niet te frituren)..

als ik het dus goed snap MOET ik een LPT kaart hebben voor een tweede LPT, en KAN ik deze kaart daar weer aanhangen om de hierboven genoemde dingen aan te knopen.. :shock: :?:


ik ga er even een nachtje over slapen.. morgen 2 sollicitaties.. drukke dag dus.. :P :mrgreen:
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door ssassen »

Arie,

Je kan met een normale LPT poort je stappen motoren sturen en ook dmv. een tweetal transistors, wat weerstanden, diodes en twee relais je freesmotor en koeling. De tweede LPT poort heb je alleen nodig als je daarnaast ook nog andere zaken wilt besturen. Een schema voor de relais aansturing teken ik zo voor je, geen probleem, da's nu net mijn vak als electronicus.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

daar was ik dus al zo'n beetje achter..

als ik in de setup ( zie eerder gepost screenshot ) kijk, dan zie ik bij Poort 378H de pins 2 tm 9 voor de steppers, 10, 11, 12, 13 voor de limit switches X tm A ( alleen A krijgt geen limit, 't is een tafel, die mag meerdere rondjes maken.. ) en de Emergency stop op 15.. ik moet alleen nog uitzoeken waar ik mijn Probe op moet zetten, of die bijvoorbeel op 13 kan, omdat ik die toch niet gebruik voor de A-as..

op de ( nog aan te sluiten ) 2de LPT 278H komen dan de Feed override, Rapid override en Axis select ( zal wel voor het handwiel zijn )
Het handwiel moet dan op 15 en 11 voor Increment select ( stapgrootte ) , de pulsen van het wiel komen binnen op 11 en 12, en het IRQ op 10...

die S1 tm S3 zal wel voor een spindel driver zijn die kan schakelen.. CNC ZEUS kan ook op professionele machines gedraaid worden.

dus.. alles bij elkaar.. de motoren draaien inmiddels met de drivers van Stappenmotor.nl, de Limitswitches moet ik er nog ergens aanknopen.. ik heb nog geen schakelaartjes, en nog geen nokken.. en ik weet ook niet of ik er 2 per as moet monteren ( links/rechts, voor/achter, boven/onder ) of dat ik het bereik kan/moet instellen in de besturing.. zodat ie als het ware aan één kant een Hard-limit heeft, en aan de andere kant een Soft limit.

de tweede poort zal dan gebruikt gaan worden voor de overige zaken..( eventueel via het PC interface kaartje van DamenCNC
Simpson_jr

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Simpson_jr »

Hoi Arie,

Ik gok dat je het beste de Limits hard kan maken, voor zover ik kan overzien op de screendump gebruikt je programma ook 1 enkele inputlijn per as voor de limits. Op een LPT-kaart zitten trouwens 5 input- en 12 of 13 outputlijnen, met 2 aparte limits per as zou je dus al 2 LPT-kaarten nodig hebben voor de limits alleen.

Je kan opzich trouwens ook een harde limit aan beide kanten van een as monteren en deze aansluiten op 1 enkele limit-pin. Softwarematig kan je dan evt. bekijken aan welke van de 2 kanten de stop gemaakt is. Belangrijkste is echter dat de machine stopt, ongeacht waar hij tegen z'n limit aanloopt.

Mocht je voor soft _en_ hard kiezen, dan heb je de mogelijkheid dat de as op de heenweg wat stappen overslaat (klemmetje geraakt ofzo...). Als de frees vervolgens terug gaat en softwarematig z'n limit moet zoeken, dan is de kans groot dat hij op het daadwerkelijke limitpunt doorgaat en nogmaals voor schade zorgt.

Nou heb ik er nog absoluut geen praktische ervaring mee, maar eerlijk gezegd zet ik vragen bij limits die je eerst in moet lezen met de PC. Het lijkt mij dat direct uitschakelen van assen, frees en overige, zonder tussenkomst van PC, de slimste oplossing is. Stel je nl. voor dat je een leuk CNC-programmaatje tegenkomt wat moeite heeft om je limits correct af te handelen... Dan mag de PC wat mij betrefd "denken" dat er nog een klusje gaande is, als de boel maar stil staat als het werkelijk mis gaat.

Groeten,

Bart.
Plaats reactie