GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door Roetsj »

De gedachte kiezen voor hardmetaal is helemaal niet zo raar, toch? Tegenwoordig is er niet anders in productie/fabrieken maar ik zal toegeven, hss is heel meer taaier dus het breekt niet zo gauw. De ontwikkeling staat ook niet stil en eerlijk gezegd, voor de hobby wordt het hardmetaal geheid mijn keuze. Het gaat hier om de modelbouw, mogelijk hydrauliek maken, klopt dat? Of het nu tijd of geld is wat je besteed, dat maakt niks uit. Is het daarom een idee om het ontwerp aan te passen zonder die investeringen? Concreet, ik bedoel de nauwkeurigheid of passingen die je misschien wilt draaien (neem ik ff aan) zeg.. 10 stuks betekent altijd aantal afkeur, bovenop de proefstukken. Met een ruimer bijvoorbeeld ben je toch zekerder, vermoed ik. Hoe je om een probleem heen komt bestaan wellicht vele oplossingen, het is maar een voorbeeld. Maar zonder twijfel, die slijpmachine komt er bij mij niet in. Gewoon alles hardmetaal.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je bakken met geld wilt uitgeven aan je hobby.. dan is de keuze voor hardmetaal niet gek nee.. maar dan nog begrijp ik deze opmerking niet:
die slijpmachine komt er bij mij niet in.
ik zou zeggen.. Ik koop een paar hardmetalen baartjes.. en maak daarvan mijn beiteltjes.. ik heb de kennis, en met de juiste machines volledige vrijheid in het maken van mijn gereedschappen.. met de keuze voor verschillende geometriëen..

Voor Hobbyisten is de Tijdwinst met hardmetaal niet van belang, 't is hobby... ik heb 120 uur staan frezen op een Boeing 747-400 uit Massief Alu, omdat ik een HSS freesje gebruikte.. NOU EN?.. in de tussentijd heb ik de andere onderdelen getekend, Code aangemaakt, de remblokken van mijn auto vervangen, de auto gewassen, mijn planten water gegeven, gegeten, koffie gedronken.. sigaartje gerookt.. lekker relaxed in het zonnetje gezeten.. de Beagle deed het werk voor me.. (ohja.. denk nou niet dat een professionele machine het veel sneller doet... ik heb eens een Wieltje voor een Porsche schaalmodel 1:24 gefreesd op een Bridgeport, en het zelfde wiel op de Beagle.. de Beagle was met 4 wielen klaar in de tijd dat de Bridgeport er 1 deed.. 't kleine formaat, en daardoor de hogere acceleratie van de Beagle, in kombinatie met zijn veel hogere ( factor3) spindeltoerental, maakt dat de Beagle gehakt maakt van een Bridgeport)

als je afkeur hebt, dan is je meet-interval te groot.. als je seriewerk gaat doen, dan weet je na een paar producten wanneer de maatvoering gaat "verlopen", tegen de tijd dat ie bijna uit zijn tolerantieveld loopt, ga je corrigeren.. dan hoef je niet meer dan een paar honderdste te corrigeren.. geen probleem
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door ger »

Nou, ik heb zo'n slijpmachine , en daar slijp ik ook mijn hardmetalen beiteltjes op en freesjes etc etc , ik heb het nooit uitgerekend, maar ik denk dat ik het machientje al tig keer terug verdient heb, koop maar eens een hand vol goede frezen, als je die weg kan mikken omdat ze bot zijn , of je slijpt ze weer scherp ;-)
Maargoed , ik kom dan ook uit een instrumenten/gereedschapmakerij, daar moet je wel alles zelf maken/slijpen ( weinig productie/seriewerk) .
Voor het bedrijfsleven is slijpen duur ( manuren) maar voor thuis bespaar je heel veel geld op je gereedschap.
Ik denk dat in iedere gereedschapmakerij wel zo'n befaamde Deckel slijpmachientje staat :P
( en jah zo'n klein boorbeiteltje is op zo'n machientje zo geslepen van een nippel of zelfs vol hardmetaal) ( borazon slijpkomsteentje)
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door wetronic »

het gaat hier om hydrauliek inderdaad.
Ruimers dan moet ik of heel veel soorten hebben of verstelbare ruimers.

daarnaast kan ik dan nog geen kamers draaien in kleine maten.
ik slijp zo nu en dan wel is toolbit maar deze hele kleine maten zie ik dan toch niet zo zitten.
tevens moet ik dan alsnog een houder ervoor maken.

ja nu kost het wat meer maar weet ik wel dat het goed is.
Zodat ik dus niet loop te kloten hiermee. want met deze kleine maten zijn de toleranties ook lager.

Afbeelding
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door ludo »

hier zijn ook kleine beitels te vinden en niet duur.
http://www.oldclocks.nl
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door Roetsj »

Als hier wordt verteld beitels te slijpen met uitleg erbij, dan doet iedereen z'n voordeel en pak je het advies van jullie profi's met beide handen aan. Tuurlijk. Ik wil het dan opnemen voor de vraagsteller. Het werkstuk bespreken en ook de aanpak lijkt me logisch want er zijn genoeg problemen te verzinnen.
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door wetronic »

beitels slijpen ben ik nog steeds aan het leren.
De grote beitels lukken nu vrij redelijk.
Dit hele kleine priegel spul is me toch even te kritisch.

mede omdat de toepassing een zo zuiver mogelijk draaiwerk vereisen.
ned195
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2011 20:33

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door ned195 »

Beste Wetronic,

Kijk eens naar de beitels van het merk Simtek.
Dit is een houder met losse HM draaibeiteltjes.
Kleinste diameter nu is: 1,2mm

Mocht je meer info willen, dan help ik je graag.

Met vriendelijke groet,

Tjalling Molenwijk
Appel^
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2011 10:53

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door Appel^ »

Hey Allemaal,

ik ben nog vrij nieuw hier op het forum (gisteravond) en kwam net dit topic tegen.

Hierbij mijn tip:
Ga eens kijken bij een spuitgieter (voor kunststof producten), deze gebruiken vaak bij de spuitgietmatrijzen
uitstoters. Dit zijn ronde pennen die zeer zuiver geslepen zijn. (je kan bij een gespuitgiet stuk kunstof de afdrukken
van de pennen vaak zien zitten) Nadat het product gespuitgiet is, opent de matrijs en zorgen deze pennen dat het
product uit de matrijs gedrukt worden.

Nu komt het mooie, deze pennen zijn van zéér hard metaal gemaakt en perfect om kleine binnendraai beitels van
te maken. Ik maak zelf vaak een vierkant blokje, waar ik een gat in boor met de diameter van de uitstoter. Deze
borg ik met een borgboutje weer dwars op de pen. (bij grotere diameters meerdere boutjes gebruiken)
De kop van de uitstoter heeft een iets grotere diameter dan de rest van de pen. Dit zorgt er weer voor dat het
gat wat je gedraaid hebt niet zo snel vol loopt.

Veel succes!
Groet, Wilko
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door ger »

Ik gebruik vaak ponsnippels om kanonboortjes graveerfreesjes of beiteltjes van te maken , ik denk dat dat hetzelfde is als dat jij bedoelt , want ze worden ook als uitduwpennen gebruikt in spuitgiet matrijzen.
Werkt uitstekend en ook heel gebruikelijk in de instrumentenmakerij/gereedschapmakerijen ;-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ze ook wel van ponsnippels gemaakt.. dan heb je alleen maar een vrijloop te slijpen aan de voorkant.. en de diameter slijp je tot de helft weg, en klaar..
zelf freesjes maken kan ook goed van nippels.. ik heb eens een T-frees gemaakt door een dikke nippel in profiel te draaien, en daarna de tandjes erin te slijpen..
Appel^
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2011 10:53

Re: GZ Zeer kleine binnen draai beitels. (3mm binnendraaien)

Bericht door Appel^ »

ger schreef:Ik gebruik vaak ponsnippels om kanonboortjes graveerfreesjes of beiteltjes van te maken ,

Dat lijkt er inderdaad erg veel op. Ik heb een poosje bij een spuitgieter gewerkt, daar hadden ze een wand van 3 x 2 m, die helemaal vol lagen met overige/afgekeurde uitstoters. Je bent dan net een kind bij de jamin ;-)
Laatst gewijzigd door Erik op 18 sep 2011 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lange quote ingekort
Plaats reactie