Cam- center, hole & edge Finder

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Cam- center, hole & edge Finder

Bericht door parallax »

Nu mijn portaalfrees eindelijk functioneel is ben ik verschillende tools aan het bouwen om het frezen te vergemakkelijken.

Aangezien ik in het weekeind wat tijd over had, leek het mij leuk om een Cam Edge finder te bouwen.
Bij een dergelijk stukje "meet"gereedschap (met nader te onderzoeken accuratie) zijn een aantal dingen van belang. Namelijk de mogelijkheid tot het uitlijnen van de Cam, t.o.v. de spindel, en natuurlijk het kunnen focussen van de lens aangezien de hoogte tot het werkstuk kan varieren.

Na zaterdag een geschikte webcam te hebben gevonden van a 6 Megapixel en een variabele focus lens, heb ik mij terug getrokken in het hok om al daar wat te schetsen en te bouwen. Uiterraad heb ik eerst "vakkundig"de webcam gesloopt :D

4607

4608



Om de camera later te kunnen stellen en uitlijnen heb ik een conische (halfronde ) messing bus gedraaid. Deze komt in een daarvoor uitgefreeste pocket waardoor ik de lens met 4 stelschroeven in de flens kan centreren en zonodig kan uitrichten.

4611

Even testen of alles past en of er voldoende materiaal is weggenomen om de totale focuslengte van de webcam te kunnen benutten.

4612

Vervolgens is de ondervlens gedraaid

4613

Daarnaast nog een rond 8mm pen gedraaid zodat hij in de opname van mijn kress past.
Uiteindelijk wanneer alles goed is gekeurd, heb ik het geheel mooi gepolijst, voor de hoogglans.

4614

4615

4616

4618

Om de conische ring onder in de houder te drukken zijn er een 2 tal veren in de achterflens ingezonken. Deze veren oevenen een lichte druk uit waardoor de ring mooi in de pocket blijft zitten. De vier stelmoeren aan de zijkant van de flens maken het nastellen en uitlijnen mogelijk.


4619

4617


Aangezien ik nu net klaar ben ga ik de komende dagen testen wat de nauwkeurigheid van een dergelijk systeem is. De komende dagen zal ik mijn bevindingen hier posten, en waarschijnlijk heb ik nog heel wat werk om alles goed uit te lijnen en te kijken of het werkelijk doet wat er van verwacht wordt ;)

To be continued

Robert
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Cam- center, hole & edge Finder

Bericht door didado »

Leuk ben benieuwd naar je ervaringen. Je bent een Mac man zo aan het toetsenbord te zien.
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: Cam- center, hole & edge Finder

Bericht door parallax »

Zal vanavond weer even verder met testen, en kijken of ik de edge finder aan de praat kan krijgen.
Zie voor mijzelf toch wel mogelijkheden om bestaande objecten op te meten, en daarmee de coordinaten in mach vast te leggen.

Op cnczone.com zijn al verschillende plugin's voor de Cam ontwikkeld, wellicht dat ik daar vanavond eerst eens mee ga testen.


ps, het is een apple toetsenbord aan een windows PC :lol:
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Cam- center, hole & edge Finder

Bericht door Dwarsligger »

Wat ik net tegenkom, misschien heb je er wat aan:

http://www.easgmbh.de/index.php?area=1& ... aabtastung

Misschien kun je er je product ook mee 'digitaal uitlijnen' als je degelijke software schrijft...?

Ik ga voor mechanisch uitklokken en nullen vanwege nauwkeurigheid, maar voor simpel en hout is zo'n cameraatje wellicht goed genoeg. Maar dan zou ik 'm permanent monteren Naast de spindle, de offset (x, y) meten en dit digitaal corrigeren met een software-stukje. Met een klein klepje over de camera ter bescherming. en als je de camera eenmaal goed uitlijnt met je assen kun je visueel, als je je werkstuk opspant, het product (semi-grof) uitlijnen met je frees.
Om 'm in je freesspil te zetten is steeds weer schroeven, en is niet uitgelijnd met je assen.

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Plaats reactie