CNC generator

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Stoerecurry
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2011 11:57

CNC generator

Bericht door Stoerecurry »

Hallo,
Ik ben een nieuw lid van dit forum, maar ben wel redelijk bekent met cnc schrijven.
Ik ben zelf een cnc generator aan het schrijven, (x,y,z coordinaten) maar het lukt me niet om de beitelcompensatie goed te programeren. G41/g42 is geen optie omdat ik met een zogenaamde slowtool werk. Weet iemand een vergelijking/standaard formule , die ik hiervoor kan gebruiken?
Alvast bedankt :P
cncfranky
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:45
Locatie: groot Brugge
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door cncfranky »

Mijn petje af als je dit nog zelf wil schrijven, uittesten, met de neus tegen de deur aanlopen en uiteindelijk iets GRATIS downloaden....
Maar waarschijnlijk heb je hier plezier aan....
Ik zou een programma downloaden en ontleden, kan misschien interessant zijn ....

veel plezier verder...

groeten cNcFranky
Beetje van alles en van alles een beetje
Stoerecurry
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2011 11:57

Re: CNC generator

Bericht door Stoerecurry »

Tis onderhand gelukt,, als ik er nog iemand blij mee kan maken, stuur ik em op
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door lelieveld »

als je wilt
Dan deel ik het met Ludo als studie object :P
Grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door michel pet »

interesant.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door Arie Kabaalstra »

. G41/g42 is geen optie omdat ik met een zogenaamde slowtool werk. Weet iemand een vergelijking/standaard formule , die ik hiervoor kan gebruiken?
Alvast bedankt :P
Wat is een slowtool?.. en wat is het verschil tussen een zelf berekende equidistante baan, en G41/42?.. (los van het feit dat die functies bij veel Hobby CNC besturingen (* NIST Interpreter) niet naar behoren werkt?..

voor binnen en buiten hoeken geldt dat je iets eerder moet stoppen bij een binnenhoek, en iets verder doorloopt bij een buitenhoek.. hoeveel?.. Cos (½alpha) * Rtool.. zoveel.

als je contour elementen dus vantevoren bekend zijn.. kun je dus vrij eenvoudig de boel uitrekeken.. een ander verhaal wordt het als je het "on the fly" moet doen, in de besturing.. maar ik begrijp uit je verhaal dat je geen besturing aan het schrijven bent, maar meer een code generator..

Ik heb zelf Visual G++ geschreven. en daarin zitten ook algoritmen voor equidistante baanberekeningen.. die vielen nog wel mee.. de Cycli die ik later heb geschreven voor het uitspaken van tandwielen.. da's heel andere koek.. dan zit je met equidistanten van bogen die tangentiaal in elkaar overgaan.. dan redt je het niet met bovenstaande Formule..
Stoerecurry
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2011 11:57

Re: CNC generator

Bericht door Stoerecurry »

Ik moet een toolpath uitrekenen van meer dan 1 angstrom nauwkeurig en een hoeknauwkeurigheid van beter dan 0.1 boogseconden, dus aan die formule heb ik niets. Als iemand belang heeft bij het programma stuur me ff een pm, dan email ik em. Hij is nu klaar en heeft een aantal extra features gekregen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door Arie Kabaalstra »

Meer dan 1 Ångström nauwkeurig?.. ga je kernsplitsen met je draaibank?.. 
los van het feit dat ik durf te twijfelen of je dat gaat halen.. zie ik niet waarom die formules niet zouden werken.. of moet ik de rotatiesnelheid van de aarde meeverrekenen met de Lorentztransformatie?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Stoerecurry schreef:Ik moet een toolpath uitrekenen van meer dan 1 angstrom nauwkeurig en een hoeknauwkeurigheid van beter dan 0.1 boogseconden
Dus ?? , dat is allemaal relatief, die numerieke co processor van jouw ziet alleen maar bitjes.
Een equidistane baan uitrekenen is goed of verkeerd.
En we weten nog steeds niet wat een slowtool is.
Maar we zijn nog steeds nieuwsgiering (of niet Arie ;-) )
Mijn besturing rekent standaard met 6 cijfers achter de komma =10 angstrom ( zichtbaar) en 16 cijfers achter de komma intern, maar ik kan dan ook cirkels frezen met een radius tot 100 meter.
Dat betekend natuurlijk niet dat ik ook zo nauwkeurig kan frezen :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door ruudpg »

Hartstikke spannend.... als ik het goed heb, dan is 1 Ångström 0,000.000.1mm ofwel 1:10miljoenste nauwkeurig.

Klinkt natuurlijk enorm interessant, maar dan moet je volgens mij een draaibank of freesmachine hebben in het formaat nanotechnologie. "Normale" machines zijn volgens mij al zeer uitzonderlijk als ze op de duizendste iets kunnen maken, laat staan een factor 10.000 nauwkeuriger, en dan nog.... wat heb je er aan?

Ik ben dan ook zeer benieuwd wat voor machine hier mee gaat werken of wat voor product zo super precies gemaakt moet worden.... en ik meen dit serieus!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik schreef al niet voor niets: "Meer dan 1 Ångström nauwkeurig?.. ga je kernsplitsen met je draaibank?.. "

een dergelijk nauwkeurig bepaalde gereedschapsbaan wil nog bij lange niet zeggen dat je machine dat gaat halen..
ten eerste zal de machine en de ruimte waar ie staat dusdanig geconditioneerd moeten zijn dat je ook maar niet de geringste afwijking in temperatuur hebt.. dan moet je machine ook nog eens bijzonder temperatuurstabiel zijn.

1 Ångström is 1x10^-10 m, inderdaad 1x10^-7 mm oftewel 0.0001µm.. halloo.. waar hebben we het eigenlijk over.. zelfs Hembrug gaat niet verder dan 0.1µm..1x10^-4 mm.. dat is dus 1000 Ångström..ik ben allang blij dat mijn machine kan positioneren op 10.000 Ångström, en dat ik op 100.000 Ångström nauwkeurig kan werken..'k weet het.. dat lijkt niet veel.. maar.. mijn machine is wel op 1x10^-9 Km zuiver.. :lol:

Los van deze uiteenzetting van hoe klein een Ångström wel niet is.. weten we nog immers niet wat een slowtool is.. en wat überhaupt het doel is van deze exercitie..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gebeurd niet zo vaak, maar ben het helemaal met Arie eens :lol: en nog steeds nieuwsgierig.
http://www.sumipro.nl/ sub micron draaien, ook leuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door ruudpg »

En zelfs bij sumipro maken ze maar dingen die een nauwkeurigheid hebben van enkele nanometers, laten we zeggen 5 nm, dat is dan altijd nog een factor 50 ! minder nauwkeurig dan waar het hier om gaat.... ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC generator

Bericht door Arie Kabaalstra »

een hoeknauwkeurigheid van beter dan 0.1 boogseconden
Ook leuk.. over welke radii hebben we het hier?.. omdat boogseconden cartesisch gezien niet rechtlijnig veranderen met boog(polaire) coordinaten..

even ter illustratie: een boogminuut op de evenaar = 1 zeemijl... 0.1 boogseconden op de evenaar is nog altijd een dikke 3 meter!
Plaats reactie