CamBam

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

CamBam

Bericht door Floppy »

Ik heb met CamBam een tekst aangemaakt die ik wil gaan frezen.
Dat lijkt allemaal goed te gaan. Ik heb een g-code file die ik morgen maar eens laat frezen.
Wat moet ik nu doen als ik het net andersom wil hebben, dus de omgeving wordt weggefreesd en de letters blijven staan.
Je zult dan op de een of andere manier de grenzen van je werkstuk op moeten geven maar ik kan niet vinden hoe dat zou moeten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Zoiets?

je trekt een rechthoek om alles heen (iets groter dan je werkstukje) , en dan moet ik even denken..

je text eerst exploden, dan maak je er polylines van, die join je allemaal, dan zijn het gewone contouren

vervolgens maak je een region van de tekst, en de rechthoek, dan kun je een pocket-Mop ingeven, die alles tussen rechthoek en lettertjes wegfreest..

" easy as cake " :mrgreen:

mocht het je niet lukken, dan draai ik wel een keertje een tutorial in mekaar..
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: CamBam

Bericht door Floppy »

NOT as easy as cake, maar het lukt wel.
De explode en join lijken niet nodig te zijn.
Maar er is wel een probleempje. Letters zoals een A en een O hebben een omsloten binnengebied en dat wordt niet meegepakt.
Wat ik nu gedaan heb is nadat er polylines van gemaakt zijn eerst het binnengebied selecteren en daar een pocket op doen dan een region van alles maken en dan daar een pocket op doen.
Alleen als je dan nog een profile wil doen om alles glad te maken moet je eerst weer een convert to polylines doen dan kan je die weer selecteren en een profile doen. In CamBam is het gelukt, als het echt gefreesd is zal ik het wel laten zien.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat van de "a" en "o", en eveneens letters als " g, b, d, p, q en, e ", daar moet je in elk geval inderdaad even het "Gaatje" van uitfrezen middels een pocketcycle.

wat ik gedaan heb is de hele handel kopieren op een tweede layer, en eerst met pocket de hele hap uitgefreest met een offset van een paar tiende, daarna op de tweede layer de boel nagelopen met een profile

't hele plaatje daar heeft de Beagle-1 VMC 2814 ongeveer 45 minuten op staan gillen..
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: CamBam

Bericht door Floppy »

Hierbij dan de eerste resultaten:
Positief is dat alles in eerste instantie werkt zoals ik het wilde :D
:( Turbocnc zet er een paar artefacts in
Afbeelding

Er komen een paar uitstulpingen op mijn letters.
Als ik de omgeving uitfrees en de letters laat staan heb ik die weer maar nu op een andere plaats!
Afbeelding

Als er nog mensen zijn die naar de nc file willen kijken:
http://www.sardogs.nl/cad/av3.nc

Dit is de file die de letters uitfreest.
In een simulator (MicroTech CNC simulator) gaat alles goed.
http://www.sardogs.nl/cad/av3.jpg

Verder vind ik dat CamBam wel een vreemde manier van frezen heeft, het springt heen en weer. Dan weer een stukje hier en dan ineens een stuk verder en dan weer terug.
Nog ideeen?
Laatst gewijzigd door Floppy op 13 okt 2007 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je de CB file meepost, dan kan ik ook kijken waar het in zit..

met de plaquette die ik eerder in dit topic toonde, had ik ook wat "Gekkigheidjes in de paden, maar dat was het gevolg van het feit dat 't allemaal erg klein was.. ik heb de profielen nagelopen met een 0.5mm freesje..
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: CamBam

Bericht door Floppy »

De cb file van de uitgefreesde letters staat hier:
http://www.sardogs.nl/cad/av3.cb
Haast alles wat in de NC files staat zijn g02/g03 codes omdat er vrijwel geen recht stuk in die letters zit. Ik denk dat turbocnc ergens zo'n code verkeerd interpreteert. Het zijn precies halfronde uitstulpingen op de letters.
Dat heen en weer springen doet hij hoofdzakelijk bij de file waar de omgeving weggefreesd wordt. Daar heb ik geen directe cb file van omdat ik 3 gcode files gemaakt heb en die aan elkaar heb geplakt.
Dit is de nc file:
http://www.sardogs.nl/cad/outall.nc
Laatst gewijzigd door Floppy op 13 okt 2007 16:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik kan de CB file niet openen, omdat ik dat lettertype niet heb.. de NC file ziet er goed uit.. maar mogelijk gaat het daar mis met de verhouding tussenruimte/freesdiameter.. misschien is het een "hickup" in je besturing.. soms doen besturingen "gekke dingen".. mijn besturing, Zeus kan bijvoorbeeld geen cirkel lopen vanaf een puny op de omtrek.. raar maar waar..

ik weet dus even niet waar het probleem zit.. als je het Engels machtig bent, zou je 't eens kunnen vragen aan Andy Payne, de schrijver van CamBam, op http://www.forum.cambam.org

Ik ben daar ook lid.. en Andy is de beroerdste niet.. 10Bulls is zijn nickname.. zeg maar dat ik je gestuurd heb.. :lol:
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: CamBam

Bericht door Floppy »

Ik heb nog even op de Turbocnc site zitten kijken bij de buglist en daar staat:
"Some arcs are wrong or shifted or reversed, tests ok in simulator"
Dat lijkt toch wel erg veel op wat er bij mij gebeurt, maar als status staat er "No bug"
Wat het dan wel is????
Ik heb maar een vraag op het Turbocnc forum gesteld.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

je zou eens kunnen kijken of het met andere besturingen beter gaat... ik kan je CNCZeus aanraden.. heeft de "look and feel" van een professionele CNC sturing, ik ben er tevreden mee..
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: CamBam

Bericht door Floppy »

Ik zit nu toch ook aan USBCNC te denken.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CamBam

Bericht door Leeuwinga »

Weet niet of je wat aan hebt?
Kan je NC file in de XYZ G kode editor, goed en volledig zien.
Ook in Deskcnc zie ik complete letters zonder happen of andere ongemakken. Dus het file is gewoon goed
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

Floppy schreef:Ik zit nu toch ook aan USBCNC te denken.
dat kan natuurlijk ook.. alleen heb ik daar nog niet echt aan gedacht.. omdat ik mijn Beagle-1 VMC 2814 bestuur met een 160MHz PCtje..

USBCNC is een serieus stukkie software..
theokuppen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 feb 2007 23:10
Locatie: Wilbertoord nbr

Re: CamBam

Bericht door theokuppen »

Ik heb het het NC bestand in USBCNC geladen en het ziet er normaal uit
Plaats reactie