Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door hobbybob »

Hallo allemaal,

Even een nieuw topic aangemaakt om de ombouw van mijn machine met jullie te delen.
Ik heb een Brinktechniek KM3 gekocht, dat was een graveermachine die veel in het onderwijs werd/wordt gebruikt.
Er zit hele simpele software bij om vanuit Autocad naamplaatjes te kunnen graveren, ideaal dus om leerlingen kennis te laten maken met CNC, graveren. Nadat ik de machine had gekocht, heb ik deze voorzien van een Kress Spindel (FME1050-1). Daarmee kon ik door aluminium heen frezen alleen wilde ik meteen maar ombouwen naar volledige CNC machine. Via draadjelos hier op het forum kreeg ik waardevolle informatie over de binnenkant van de machine, de gebruikte Sanyo Denki stappenmotoren. Informatie waar ik wel wat mee kon.

Ook kwam ik in contact met Jan (Mosoft) en die had precies zo'n machine bij hem op school staan en hij nodigde me uit om eens te komen kijken. Dus meteen een vrijdagmiddag vrijgenomen en met veel plezier bij Jan langs geweest. En daarna naar zijn huis om het echte werk te bewonderen ! Ik had al zo'n kaart besteld, en Jan liet me zien hoe hij zijn KM3 had omgebouwd. Een hele gezellige middag, veel informatie rijker en nog veel meer vragen doemden op. Meteen de MACH3 manual ingedoken, zowel de nederlandse als de engelse.
Veel zaken kon ik me nog niet goed voorstellen zonder werkende machine, maar dat komt later wel.

Hier zie je machine nog helemaal origineel, voor de ombouw:
4194

Gisteren kwam dus de kaart aan (best snel 1,5 week uit china!).
Meteen de machine opengehaald en zo ziet het er van binnen uit.
4195

Heel veel was gewoon herbruikbaar, de ringkern is 2x12volt in serie geschakeld naar 1x24 AC.
Na de gelijkrichter wordt dat zo'n 34V DC. Het keypanel wil ik ook nog een keer hergebruiken via de 15 polige connector op de kaart. De leverancier van de kaart bied zelf ook zo'n kastje aan met controls en die sluit je daarop aan. Lijkt me toch handig af en toe te kunnen joggen.

Wel liet Jan me een handig trucje zien, een nummeriek draadloos toetsenbord, kon je gewoon mee rondlopen terwijl je kan joggen met de machine. Handig dat soort tips.

4196

Na even het serieel aangestuurde hart eruit gehaald te hebben, heb ik de TB6560 kaart erin geschroefd.

4197

Daarna de limit switches aangesloten en 1 draadje omgesoldeerd op alle limit switches, zodat ze van NO naar NC gingen. Achteraf had dit niet gehoeven, maar begrijp van Jan dat het wel slimmer is, als er nu een draadbreukje optreed, slaat de machine ook af.

4198

Een extra verbreek contactje tussen de Aarde van alle limitswitches.
Als de machine in zijn limitswitches loopt en afslaat kan je dit knopje indrukken en de limitswitches allemaal uitschakelen, zo kan je de machine een heel klein stukje weg-joggen zodat de schakelaar weer vrij komt, anders doet ie niet veel meer.

Toen met de machine gespeeld, ik moest toch nog wat switches andersom zetten naar Active Low.
Helaas heb ik de z-as microswitch in poeier gedrukt aangezien de switches verkeerd om stonden.
Daar moet ik dus een nieuwe voor halen, al doet ie het nu provisorisch.
Mocht iemand nog iets hebben liggen, houd ik me aanbevolen.

4199

En zie hier, met de hulp van Arie Kabaalstra (waarvoor Dank!) de tutorial van Cambam doorgelopen en dit eerste werkje gemaakt.

Met elk dingetje dat ik weer ontdek komen er wel 10 nieuwe vragen.
De meest dringende vragen waarop ik hoop antwoord te krijgen (in volgorde van belangrijkheid voor mij):

1. Hoe krijg ik de machine nu maatvast in Mach3 ?
Als ik een wizard gebruik en bijv. een pocket maak, is hij heel klein.
Ik heb hoofdstuk 5.5.4 doorlopen.
Heb het driverboard op 1/8 step staan, eerst stond de "Step Per" setting op 2000.
Toen haalde ik een snelheid van 250mm/min en een acceleratie van tussen de 90 en 150mm/s/s

Er zit 10x3mm trapeziumdraadspindels op de assen en de x-as is 12x3mm.
Ik kwam dus tot de volgende berekening:
200stappen/omw
1/8 microstappen, 1600 stappen/omw
3mm draad, dus 1 omw=3mm verplaatsing
Ik wil weten hoeveel 1 eenheid is (mm), dus 1600/3=533,33 stappen/mm
Toen ik dat had ingevuld klopte er opeens een heleboel een stuk beter.
De snelheid kon naar 1000mm/min, acceleratie naar tussen de 300-500mm/s
De motoren klonken nu ook veel soepeler.

Echter als ik een cirkel maak met de cirkel wizard van 30mm met een 8mm tool, dan wordt de cirkel 43 mm rond.
Stomme is als ik hoofdstuk 5.5.4. doe en de machine met G20 op inches zet, G90 absolute coordinaten en dan G1 X4.5 doe, verwacht ik dat de machine 4,5x2,54=11.43 cm opschuift.
Dit was 11.51cm dat zit iig dicht in de buurt.

Maar alle andere dingen (de schedel uit Cambam bijv. ik had aangegeven 100mm hoog. Hij is maar 7.

De pockets uit de wizards zijn allemaal maar heel heel klein. En ja, ik heb de maten op metrisch gezet van de wizards waar het kon. Hoe kan ik nu makkelijk testen of de machine klopt ?

2. Hoeveel gaat de spindle omlaag bij de start van een g-code programmaatje ?
Ik heb nu een paar keer die wizards gebruikt, zette ik de frees tot vlak boven het werk, ingesteld dat de rapid free height bijv. 5 mm was. De ene keer gaat ie dan netjes 5mm omhoog verplaatst en gaat dan weer naar beneden, maar bij sommige stukjes g-code van die wizard of bijv. de roadrunner (waar in de g-code toch echt maar 0.1 en 0,2mm staat gaat dat gekke ding ineens 2mm omlaag, tja dat was gelukkig MDF dus de graveerstift heeft het overleeft. Ik stel dus een punt in waar ik wil dat ie start, ik controleer of ik op het werkstuk blijf door even langs de randen van het plaatje te joggen. Dan zet ik de z-as helemaal tot vlak boven het werk, start de spindle (nu nog handmatig), start het programmaatje met dus wisselende resultaten. Snap hier dus niets van, het ene stukje g-code gaat eerst een heel end omhoog en de andere ramt meteen de spindel vol naar beneden (wel rustig).
Dit snap ik nog niet helemaal.

3. spiegelen in Mach van je werk.
Zou het fijn vinden als de monitor overeenkomt met de machine. Nu moet ik daarvoor X en Y reversen (-1.000) en dan komt het overeen, beweeg ik mijn pijltje naar links gaat de machine naar links, omhoog gaat ie van me af en met page up/down gaat Z op en neer. Echter moet ik dat elke keer opnieuw instellen.
Eerst was Page/up down andersom, dir signaal geinverteerd en klaar.
Wellicht zit er ergens een instelling om alles om te draaien (reverse all ?)

4. Spindle relay op de TB6560 kaart ?
Op de kaart zit een klein relais, wat volgens mij aan te sturen is met spindle start / stop.
In de handleiding staat dat ie max. 36V 7.5A kan schakelen.
Op het relais zelf staat echter 14V 20A en 250V 5A
Er zit een plug bij met mIN , GND, Mout (ik denk Motor in, gnd en motor Out ?)
Kan ik met dit relais mijn Kress schakelen (1050W bij 230V is net iets meer dan 4,5A)
Zou net moeten gaan volgens het relais, maar klopt dat ook, is er iemand (jan ?) die zo schakelt.
Anders zou ik een solidstate relais erachter kunnen hangen, maar als zonder kan is dat natuurlijk mooi (en zo voor elkaar). En hoe zet je die dan aan/uit in Mach3 en in je g-code (spindel start ?)
Ik zie namelijk dat je counterclock wise en gewoon kan laten draaien, maar die kress gaat echt maar 1 kant op.
Wie o wie weet het ?

5. Home switches.
Toen de KM3 nog origineel was en je zette hem aan ging ie heel mooi terug naar 0,0 uit zichzelf.
Volgens mij heet dat homing. Maar die switches waren ook om hem te stoppen.
Op deze kaart staat bij Limit+. Limit++ en Home per as allemaal dezelfde switches opgegeven.
Als hij aan het eind is, stopt MACH3 automatisch. Met resetten en knopje indrukken moet je de machine dan weer uit de beveiliging halen, dit moet vast makkelijker kunnen ?

De machine wist oorspronkelijk ook wat zijn bereik was.
Er zitten maar aan 1 kant limit switches.
Is er zonder aan de andere kant ook switches te hebben ergens in te stellen wat het bereik is, zodat de machine gewoon stopt, als je hem vanuit zijn originele nulpunt laat werken (ik snap als je een nieuw nulpunt opgeeft dat de machine dan zijn referentie kwijt is).
Of zit je echt aan nog 3 limit switches vast voor alle assen.
Ergens in de manual staat iets over homing, maar kom er niet uit. Gebruiken ze hiervoor nu de limitswitches.
Er staat iets over referencing en als ie dat doet, dat ie dan de limits override.
Klinkt logisch als hij dan de switches als home switches gebruikt, maar snap nog niet goed hoe e.e.a. in te stellen zonder steeds de rode E-stop knop te zien oplichten. Doe vast iets fout en nog heel erg dom ook, maar kom er echt niet uit.

Als ik deze zaken opgelost heb, wil ik heel graag een stuk MDF vlak frezen, om een plat vlak te hebben.
Met welke wizard kan ik dat nu makkelijk in Mach 3 doen, ik wil dat ie maximaal (dus net niet tegen de limit switches aanloopt en dan het hele blad vlakt). Hoe pak ik dit aan ?

Nou een boel vragen, ik vind het allemaal hartstikke gaaf en kijk nu al naar het maken van mooie dingen.
Mocht ik weer wat beter bij kas zitten dan wil ik iig de newfangled plugins voor Mach3 aanschaffen omdat ik vaak D-connectoren moet frezen en er een hele handige wizard voor bij zit (heb ik bij Jan gezien).

En ik zit te denken om CAMBAM aan te schaffen bij Arie.
Ik zoek iets waar ik gewoon simpel een blokje in kan tekenen met wat gleufjes of gaten voor mijn laser projectoren, of een windowtje kan uitfrezen of een bodemplaatje in aluminium met een pocket voor een peltier element en dan in CamBam de boel zo te organiseren dat er nog een mooi werkstukje uit Mach3 komt zetten.
Bijv. een bodemplaatje op een bepaalde exacte maat (0.1mm is ruim voldoende precisie) te maken, zodat ik niet meer hoef te zagen en vijlen.

Om te zien wat ik met mijn zelfgebouwde projectoren doe, hier wat filmpjes:

Buiten op een gratis festival vlakbij Amersfoort:
http://www.youtube.com/watch?v=EmzxScyjvOk
http://www.youtube.com/watch?v=d4ISe0SBoYc
http://www.youtube.com/watch?v=CbDgvUkXM5U

Op een LANParty (the Reality)waar ik altijd de presentatie doe, in Drachten, 800 man ook een show gegeven.
2x Groen (1Watt) , 1x RGB (1,7Watt), gefilmd op 55meter afstand.
Kort stukje maar betere kwaliteit:
http://www.youtube.com/watch?v=ZYK58QLxy34

Ik hoop met mijn cnc machientje dus allerlei onderdelen, frontplaten etc. voor mijn lasers te kunnen maken.

Nou een heel verhaal weer, hopelijk kan iemand me helpen met de vragen en mocht je een keer wat over lasers willen weten, kan ik jullie misschien weer helpen.

Groetjes,
Dimitri
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door Niels »

Kan maar één ding zeggen over dit topic en je resultaat : TOP !!

Ik ga me inlezen in je topic en eens kijken wat je te bieden hebt ;-)
Morgen weer een dag en dan met een fris hoofd er naar kijken :mrgreen:


Trippin 8)
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door Barcosmurf »

Allereerst zou ik Mach3 op metrisch zetten als ook de vrije versie van CAMBAM, dan kun je met G21 werken.
De start hoogte geeft je in CAMBAM in als ook de tooldiameter
Door meten van de verplaatsing kun je de het aantal stappen /mm in MACH3 aanpassen per as
Eventueel is er mogelijk sprake van backslash, dit is MACH3 ook vast te compenseren
De cirkel klikt als outside profiel, maar houdt het midden tussen 8 mm en 1/4" frees

Voor lang plezier van de TB6560 driverkaart, gebruik je bijvoorkeur niet veel meer dan 24V, bij veel kaarten zijn de spanning regelaars niet berekend om landurig op 36V te werken.
Op het relais sluit je een solid state relais aan met aan eenzijde 3-32V en de andere zijde 230V 15-40A kan schakelen.
Printbanen op de print hoeven niet berekend te zijn voor 220V en meerdere ampères
EMC2 gebruiker
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door hobbybob »

Hoi Barcosmurf,

Ik heb hem bij de initiele installatie wel op mm gezet hoor !
Maar in het voorbeeld dat ik uit de manual volgde tikte men G21 omdat het voorbeeld in inches was.
Ik zal hetzelfde eens doen en dan bijv. G20 G90 en dan G1 X100 te doen (eens kijken of ie dan 10cm verplaatst).
Bedankt voor je tip over de spanningsregelaars, wel balen, het leek zo mooi, gewoon de ingebouwde voeding hergebruiken, dat had Jan (mosoft) ook gedaan. Nou ja, dan toch maar ergens nog een 24v voeding op de kop tikken.
Ik zag ook dat er L7812 op zaten, volgens mij konden die tot 35V.
In de specs zetten ze wel neer dat ze het tot 36V doen, maar ook dat ze aanraden voor Nema23 om 24V te gebruiken. dat is even naadje zeg. Dankjewel voor je reaktie.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door Barcosmurf »

Maar in het voorbeeld dat ik uit de manual volgde tikte men G21 omdat het voorbeeld in inches was.
Ik zal hetzelfde eens doen en dan bijv. G20 G90 en dan G1 X100 te doen (eens kijken of ie dan 10cm verplaatst).
G20 is voor programma in inch
G21 is voor programma in millimeters

35 Volt is de absoluut maximale spanning bij 25 graden voor een ST L7812, echter daar elke 100mA 2,3W warmte geeft bij 35V heb je bij een grotere stroom als snel een flink koelblok nodig. Vandaar de gebruikelijke gebruikscondities 15,5-27Volt
Het zelfde geldt voor de TB6560HQ absolute max 40V bij 25 graden, gebruikelijke gebruikscondities 6-27Volt, wil je daarboven dan heb je een koelblok nodig die tenminste 40-45W warmte kan afvoeren per chip.

Wil
EMC2 gebruiker
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door Roetsj »

Wat mij opvalt in positieve zin is o.a. de aansluitingen van de limitswitches. Ik heb werkervaring opgedaan in de machine reparatie en toen bleek wel dat schakelingen werden aangesloten precies zoals hierboven door u wordt beschreven. Tuurlijk worden topics volgeschreven over software instellingen van de besturing, het beveiligen tegen stoorpulsen of zelfs kortsluitingen en geheel terecht want deze systemen zijn nu eenmaal niet voorgekauwd en daar ligt de uitdaging nu juist. Voor mij wel in elk geval. Maar jongens, de beveiliging van de schakeling, wie had daar aan gedacht? Geniaal als je het storingsvrij kan houden en ik ben benieuwd of anderen het ook gedaan krijgen. Mijn complimenten voor uw machine en dat gezegd als liefhebber/hobbyist van deze cnc machines.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door hobbybob »

Dankje voor de leuke reakties.
Vandaag een 24V voeding van 12.5A ingebouwd nadat Barcosmurf me had aangeraden niet 35V op het TB6560 driverboard aan te sluiten. Ik moest iets terug met de maximale snelheid (van 1000mm naar 800mm/min).
Acceleratie staat op 400mm/s/s en voor de Z-as op 600mm/s/s

Mijn motoren zijn 5.1V 1A, nu vraag ik me af als ik ze nu parallel schakel ipv serie zoals ze nu zitten, kan ik dan weer hogere snelheden halen ? En hoeveel invloed heeft het parallel schakelen op het koppel van de motoren ?

Heb ook alle homing limits ingesteld, kan met Ref ALL nu ook netjes de machines alle assen naar 0 laten lopen.
Heb ook de softlimits uitgeprobeerd, weet nog niet precies hoe ik het in moet stellen.
Het bereik van de machine is x=330mm Y=280mm en z is ongeveer 70mm
Heb de softlimits op 325, 275 en -65 gezet bij Max limits. Wat vul ik nu in bij min limits ?
Oorspronkelijk stond er bij max limits 100 en bij min. limits -100.

Maar soms als ik bij min limits 0 of 1 opgeef, en ik nul de machine op alle assen en laat hem dan een g-code programmatje lopen krijg ik meteen een softlimit error (omdat hij natuurlijk op 0 staat en dan kleiner dan 1 dus afslaat. Heb nu dus min limits op -100 voor X en Y gezet en op 1 voor Z geloof ik (of -1).

Hoe kan ik er verder voor zorgen dat als de machine naar 0,0,0 gaat dat ie dan automatisch naar bijv. 1,1,1 gaat ?

Verder wil ik nog een autoprobe maken, als snap ik nog niet als ik bijv. een blokje van 10mm gebruik, hoe ik dan instel dat als hij het blokje geraakt heeft dat de machine "weet" dat hij 10mm boven oppervlakte staat ?
Heb op cnczone.com een Z probe plugin gevonden, maar ben dus benieuwd of je dat in de plugin kan zetten ?

Verder ga ik morgen (eh,,, vandaag maar dan nadat ik geslapen heb) eens kijken hoe precies de machine is.
Dus een pocket van 50mmx50mm uitfrezen en dan na meten en dan maar met aantal steps per spelen denk ik ?
Om zo dicht mogelijk bij 50x50 (of 100x100mm) te komen. Of zijn hier andere truken voor >?

iig weer veel geleerd vandaag, micro switch vervangen voor de Z-as, werkt echt super nu.
Nu nog even snappen hoe softlimits enz. werken, maar ook daar kom ik wel weer uit.
Hopelijk morgen mijn mdf blad vlakken, kan het allicht eens proberen toch ?
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door Barcosmurf »

Over het algemeen geeft parallel schakelen meer snelheid en 2A voor bipolair parallel kan het driverboardje aan.

Alleen zijn er meer factoren die meespelen voor de haalbare topsnelheid .
Microstepping heeft veel voordelen (onmisbaar) in het lage gebied, echter vanaf ca 240 rpm wordt de torque inperking door de microstep sinusgolf achtigevorm merkbaar die 70,7% van het vermogen van een full step is (blokgolf) die uiteindelijk de hoogste snelheid haalt, als de stappenmotor door resonantie niet voor die tijd stalt (dit driverboard heeft namelijk geen midband resonantie compensatie).
EMC2 gebruiker
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door hobbybob »

Heb de machine omgebouwd en doe nu 2A op alle motoren.
Merk iets in de snelheid, maar niet schokkend veel.
Waar ik eerst max. 800mm/min haalde , haal ik nu 1050mm/min.
Meer kan maar kraakt en stalled soms. dus heb ik alles maar iets teruggezet en de z-as zelfs naar 900.
Hij doet het dus wel.

vandaag een plaat MDF erop gemaakt, ik dacht als ik hem dan vlak op 1 mm in het totale gebied en ik leg er iets op, ongeacht of de t-nut plate eronder scheef zou zijn, dan zou het weer recht moeten zijn toch ?
Maar toen ik probeerde een stukje trespa te graveren, raakte de graveerstift in de rechterbovenhoek toch niet niet het materiaal.
Snap er niets van, heb de plaat gemonteerd op de t-nut plate. 1mm eraf gehaald, toen 17x14 gaten om de 2 cm laten boren over het hele bereik. Toen alle gaten getapt (helaas nog met de hand, wel met de accuboor en machine tap, maar toch 238 gaten !) en toen weer 1 mm eraf gehaald.
Was in de veronderstelling dat als ik er nu dan een plaat op zou leggen dan alle imperfecties uit de machine er nu uitgevlakt zouden moeten zijn ? het trespa plaatje was echt 3mm over de hele plaat (nagemeten met schuif maat).

Verder nog geprobeerd een vlieg te frezen uit een cd, maar mijn freesje (van Jan gehad, was 1,4mm)
Daar kon natuurlijk geen goed toolpath voor gemaakt worden, toen eigenwjis ingesteld dat ie 1,25 was.
Maar alles smolt aan het freesje vast tot 1 klont, en het was toch echt te dik. Toen ik het er probeerde af te knippen met een kniptang ging het even goed, tot het freesje brak. Nou ja, uiteindelijk is het me wel gelukt om uit CAMBAM iets werkend naar Mach3 te krijgen, dus toch een leerzame dag.
Misschien moet ik alles schalen tot ik het met een 3mm freesje kan frezen en dan uit dikker plaat halen ofzo.

Nu nog een klein Small form factor pc'tje ergens kopen, want de oude pc die ik erbij heb loopt af en toe vast.
Stopt ineens de spindel en zit mach muurvast. Ik kijk dan snel op het scherm welke lijn het programma was en start dan later weer op (Run from here knopje dus ook uitgevonden!). Al doende leert men.

Mijn zelfgemaakte Z-probe van een blokje aluminium werkt dus ook prima, Mach bluescreens erop gezet.

Nu wil ik allerlei gedownloade dxf=jes omzetten naar g-code en wat opschalen.
Dan nog uitzoeken hoe ik goed letters kan graveren.
En ik wil graag foto's omzetten naar boorpatronen, heb daarover iets gevonden op de amerikaanse cnczone site.
Plannen genoeg, nu nog kijken of het lukt.

Verder nog even kijken of er geen knopjes zijn om alleen X of Y as naar 0 te krijgen.
Nu ga ik telkens naar MDI in MACH3, en type G1 X0 en dan G1 Y0
Soms wil ik namelijk even kijken of een programmaatje goed loopt dat laat ik dan even in de lucht lopen, als alles dan goed is, wil ik hem teruglaten lopen naar 0, maar soms wil ik dan de Z laten op de ingestelde waarde.
Als ik echter in de MDI G1 X0 intik gaat ie heel langzaam, waardoor ik hem maar weer terugjog tot 0.5 en dan geef ik het commando om het laatste stukje precies op 0 uit te komen, kan vast ook makkelijker.

Iig iedereen die mee heeft geholpen en raad gegeven bedankt voor jullie hulp.
Als er mensen nog antwoord weten op bovenstaande vragen alvast bedankt !
Zal nog wat andere foto's uploaden van de machine.
jaap kramer
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:07

Re: Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door jaap kramer »

hallo ik heb ook een KM3 machine staan en ben er ook mee bezig om te bouwen .
ik gebruik de M415C voor de drivers en het CNC Breakoutboard van stappenmotor uit putten gelderland.
met EMC2 probeer ik de machine aan te sturen via de parallel poort.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw KM3 graveermachine naar CNC

Bericht door hobbybob »

Heb ik je net gemaild, zie ik dat je hier gereageerd hebt hahaha.
Zie je PM ik hoor graag van je.
Plaats reactie