Geleiding los krijgen
Moderator: Moderators
-
roger de poger
Geleiding los krijgen
Ik heb een set mooie geleidingen maar die zitten vast gestanst in een alu profiel, merk Bosch-Rexroth.
Los daarvan zitten er ook om de 5 cm een M4 boutje...
Dacht klaar te zijn door al die boutjes eruit te draaien en dan -hoppa- 6 mtr mooie rails en 8 wagens te hebben...
iemand enig idee hoe je die rails er heel uit krijgt?
Het is dus een soort van zwaluwstaart waar de rail in geklemd zit.
Evt zet ik aan de onderzijde de slijper erop en buig het profiel (lees: de zwaluwstaart) open ;)
Ik heb geprobeerd het ding eruit te tikken maar dat lijkt niet te werken...
Los daarvan zitten er ook om de 5 cm een M4 boutje...
Dacht klaar te zijn door al die boutjes eruit te draaien en dan -hoppa- 6 mtr mooie rails en 8 wagens te hebben...
iemand enig idee hoe je die rails er heel uit krijgt?
Het is dus een soort van zwaluwstaart waar de rail in geklemd zit.
Evt zet ik aan de onderzijde de slijper erop en buig het profiel (lees: de zwaluwstaart) open ;)
Ik heb geprobeerd het ding eruit te tikken maar dat lijkt niet te werken...
- Arie Kabaalstra
- Berichten: 14959
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Geleiding los krijgen
Heb je er een fotootje van?.. ik kan met niet echt voor de geest halen wat voor een profiel je hebt..
-
roger de poger
Re: Geleiding los krijgen
Foto niet bij de hand.
Heb effe een screendump gemaakt uit een pdf van Bosch.
Optie: de slijper erop vanaf de onderzijde en dan openvouwen?

Heb effe een screendump gemaakt uit een pdf van Bosch.
Optie: de slijper erop vanaf de onderzijde en dan openvouwen?
- Arie Kabaalstra
- Berichten: 14959
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Geleiding los krijgen
Ik vrees dat het slijpen/zagen wordt..
pas wel op met slijpen.. Alu gaat in je schijf zitten.. en.. te veel hitte en je rails trekken krom.. en dan kun je ze sowieso wegmieteren..
is het geen optie om de rails met profiel en al te gebruiken??
pas wel op met slijpen.. Alu gaat in je schijf zitten.. en.. te veel hitte en je rails trekken krom.. en dan kun je ze sowieso wegmieteren..
is het geen optie om de rails met profiel en al te gebruiken??
-
roger de poger
Re: Geleiding los krijgen
Mmmm, ik was er al bang voor.
Ik zal eerst eens proberen om de rail stukje bij beetje in de bankschroef te zetten.
Dus zonder zagen opendrukken.
Zit niet echt te wachten op die herrie van een slijptol!
Het profiel (net iets anders dan op de pdf) is vrij hoog, een soort van U-profiel.
De wagens vallen er diep in.
Het was een gesloten systeem dat werd aangedreven door een tandriem.
Wellicht iets uit een pick&place systeem.
Recyclen is omwille van die hoogte en afwijkend profielmaat geen optie.
Liever heb ik de kale rails met wagens om iets nieuws te maken.
Ik zal nog wel een foto van die dingen maken.
Thx Arie!
Ik zal eerst eens proberen om de rail stukje bij beetje in de bankschroef te zetten.
Dus zonder zagen opendrukken.
Zit niet echt te wachten op die herrie van een slijptol!
Het profiel (net iets anders dan op de pdf) is vrij hoog, een soort van U-profiel.
De wagens vallen er diep in.
Het was een gesloten systeem dat werd aangedreven door een tandriem.
Wellicht iets uit een pick&place systeem.
Recyclen is omwille van die hoogte en afwijkend profielmaat geen optie.
Liever heb ik de kale rails met wagens om iets nieuws te maken.
Ik zal nog wel een foto van die dingen maken.
Thx Arie!
Re: Geleiding los krijgen
Misschien werkt opwarmen tot ongeveer 200 C.
Dan verliest de rail nog geen hardheid, maar komt mogelijk al wel los.
Dan verliest de rail nog geen hardheid, maar komt mogelijk al wel los.
-
roger de poger
Re: Geleiding los krijgen
200 graden...
Het ding is 3 mtr lang!
Om dat egaal te verwarmen (en warm te houden)...
Ik ga eerst de bankschroef maar es proberen.
De tent in de hens zetten kan altijd nog :)
Het ding is 3 mtr lang!
Om dat egaal te verwarmen (en warm te houden)...
Ik ga eerst de bankschroef maar es proberen.
De tent in de hens zetten kan altijd nog :)
Re: Geleiding los krijgen
Als je alleen de zijkanten eraf haal, heb je gelijk een basis waarop de rail staat. Anders moet je iets vinden waarmee je de rail weer gaat vastzetten. Ik weet niet hoeveel boutjes ervan onderaf in zitten?
ASS-U-ME
-
roger de poger
Re: Geleiding los krijgen
De boutjes gaan er vanaf de bovenzijde in.
Dus niet zoals ondersteunde rails.
In principe dus prima te monteren op standaard alu-profielen ons welbekend.
Ik laat nog weten hoe eea afloopt...
Dus niet zoals ondersteunde rails.
In principe dus prima te monteren op standaard alu-profielen ons welbekend.
Ik laat nog weten hoe eea afloopt...
Re: Geleiding los krijgen
het lijkt er enigzins in geperst vanaf de zijkant?
is flink rammen vanaf de zijkant met een beitel geen optie?
wel met beleid anders zal de boel ook krom raken vermoed ik.
eerst maar zien of er dan uberhaupt beweging in komt
is flink rammen vanaf de zijkant met een beitel geen optie?
wel met beleid anders zal de boel ook krom raken vermoed ik.
eerst maar zien of er dan uberhaupt beweging in komt
Re: Geleiding los krijgen
Soms staat het hier "Met een hamer past alles!
Niet rammen, de kans dat dan iets beschadigd of krom word is groot.
Daar wordt "niemand" vrolijk van ", zelfs Arie niet in niemands vermomming.
Ik zou iemand zoeken die gewoon het profiel er aan de onderkant/zijkant af freest.
Cees
Niet rammen, de kans dat dan iets beschadigd of krom word is groot.
Daar wordt "niemand" vrolijk van ", zelfs Arie niet in niemands vermomming.
Ik zou iemand zoeken die gewoon het profiel er aan de onderkant/zijkant af freest.
Cees
-
roger de poger
Re: Geleiding los krijgen
Cees verwoordt waarom ik niet reageerde... ;)
Rammen is idd een erg slecht plan.
Ik maak een beide zijden van de bankschroef een verhoging zodat ik het hele ding van begin tot eind door de bankschroef kan schuiven.
In principe hoef ik het profiel maar een fractie open te buigen.
Bijkomend voordeel om het op deze wijze te doen is dat ik niks te maken heb met extreme temperaturen of ander fysiek geweld direct op de geleidingen en dat de geleding over de hele lengte ondersteund blijft tot de operatie geslaagd blijkt.
Dat het alu-profiel eraan gaat is niet relevant.
Als de rail er maar heel uit komt :)
Rammen is idd een erg slecht plan.
Ik maak een beide zijden van de bankschroef een verhoging zodat ik het hele ding van begin tot eind door de bankschroef kan schuiven.
In principe hoef ik het profiel maar een fractie open te buigen.
Bijkomend voordeel om het op deze wijze te doen is dat ik niks te maken heb met extreme temperaturen of ander fysiek geweld direct op de geleidingen en dat de geleding over de hele lengte ondersteund blijft tot de operatie geslaagd blijkt.
Dat het alu-profiel eraan gaat is niet relevant.
Als de rail er maar heel uit komt :)
Re: Geleiding los krijgen
Weet dat je liever niet dat gejammer van een slijptol aan je hoofd hebt, maar door juist een kleine v-groef in de rugzijde van je profiel te slijpen heb je iets meer ruimte om het alu profiel open te buigen.
Zo te zien is de rug van het aluprofiel redelijk dik.... Met een afstandblokje onder je tol en veel beleid en wellicht een beetje koeling kan je hem misschien iets inslijpen waardoor je ook minder kracht hoeft te zetten om hem open te buigen.
Zo te zien is de rug van het aluprofiel redelijk dik.... Met een afstandblokje onder je tol en veel beleid en wellicht een beetje koeling kan je hem misschien iets inslijpen waardoor je ook minder kracht hoeft te zetten om hem open te buigen.
-
roger de poger
Re: Geleiding los krijgen
Je hebt gelijk.
De afbeelding is echter niet identiek.
Vanaf de kopse kant gezien is het een H met korte pootjes.
De rail zit tussen de lange pootjes :)
Wellicht kan ik genoeg kracht (bankschroef...) maken op de korte pootje zodat de lange pootjes ietsie uiteen gaan.
Als dat niet werkt kan ik er altijd een groef in slijpen.
Bedankt voor de "blokje" tip.
Het is zulk een mooie rail dat het echt gruwelijk zonde zou zijn als die kaduuk gaat.
Beleid is het toverwoord!
De afbeelding is echter niet identiek.
Vanaf de kopse kant gezien is het een H met korte pootjes.
De rail zit tussen de lange pootjes :)
Wellicht kan ik genoeg kracht (bankschroef...) maken op de korte pootje zodat de lange pootjes ietsie uiteen gaan.
Als dat niet werkt kan ik er altijd een groef in slijpen.
Bedankt voor de "blokje" tip.
Het is zulk een mooie rail dat het echt gruwelijk zonde zou zijn als die kaduuk gaat.
Beleid is het toverwoord!

