Van 220 naar 380 voor een conventionele bank

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tonni
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2010 01:38

Van 220 naar 380 voor een conventionele bank

Bericht door Tonni »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, ben hier naar wat omzwervingen (op zoek naar informatie) terecht gekomen.
Ik hoop dat hier wat ervaren mannen zitten die me van wat advies kunnen voorzien.
Ik moet voorop stellen dat ik niet heel veel verstand van het electronische gedeelte heb om het te kunnen aanpassen, maar wel mensen ken die me daarmee verder zouden kunnen helpen.

De vraag is of iemand een passende oplossing weet voor onderstaand verhaal, liefst met waar is het te krijgen/wat zijn globaal de kosten.

Ik kan een mooie (oude) draaibank overnemen, ideaal voor wat leuk hobbywerk. De bank draait echter op 380V, terwijl ik in de schuur slechts 220V beschikbaar heb.
Ik heb gekeken naar de mogelijkheden, en mijn huisadres van 380 V laten voorzien is helaas geen reële optie, omdat de stroomvoorziening hiervoor dan helemaal vanaf de straat zou moeten worden aangepast/vervangen..
Dit zou mij in totaal zomaar 1000 Euro gaan kosten...

Andere opties waar ik over gehoord/gelezen heb, zouden een frequentieregelaar of een transformator/converter kunnen zijn.
Ombouw naar een 220V motor valt in principe ook af omdat er een twee toerentallen motor op de bank zit en dit bij een 220 wat lastig zou worden?

De motor vraagt voor zover ik heb kunnen nagaan 1,3 HP op lage snelheid en 3,0 op hoge snelheid. De bank is ergens uit de 60er jaren, van het merk De Valliere (Frans).
(linkje om welke machine het gaat: http://www.lathes.co.uk/devalliere/ )

Ik heb wel een vrije 'gewone' 220V groep ter beschikking, desgewenst voorzien van een 20 Ampere automaat.
(is huidig 16A)

Ik hoop dat er hier iemand verstand van dit soort zaken heeft en de informatie wil delen, ik zou er zeer mee geholpen zijn!

Groeten Tonni
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Van 220 naar 380 voor een conventionele bank

Bericht door Swake »

Goede morgen en welkom hier,

3 Pk = 3 x 736W = 2208W. En bij het opstarten zal het nog wel een slets meer trekken dus met één stopcontact van 16A zou je nipt moeten toekomen wat betreft vermogen.

De huidige 380V motor zal wel op 3 fasen lopen zekers? En aangezien dat voorhanden is in de straat denk ik dat uw huidig 220V huisnetwerk één enkele fase heeft. Als dit zo is zal het niet volstaan om een transformater in te zetten, want dan heb je wel genoeg spanning, maar ontbreken er nog altijd de andere fasen. Overigens is een transformator ook geen goedkoop ding op dit vermogen.

Een frequentieregelaar + een nieuwe motor op 220V dat kan wel. Ik ben hier niet voldoende in thuis om een kostprijs te geven, maar het zal zeker ook niet licht verteerbaar zijn.

Bruutweg gezegd is die 1000 Euro voor een nieuwe elektrische lijn eigenlijk wel een goed investering. Het zal direct werken en dan heb je ineens een definitieve oplossing mocht je wat later ook iets anders willen aansluiten.
When it fits stop using the hammer.
Tonni
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2010 01:38

Re: Van 220 naar 380 voor een conventionele bank

Bericht door Tonni »

Hallo,

Bedankt voor de reactie. Ik vond onder het zoeken deze site. Als ik dat als leek doorlees dan lijkt het hetgene te voorzien dat ik mogelijk zoek.
Er zullen vast meer producenten van zoiets zijn dan (hoop ik).
Alsnog zal het misschien wel een net zo dure oplossing kunnen zijn, maar misschien weten jullie opvoorhand of zoiets geschikt zou kunnen zijn. Ik kan dan altijd eens prijsinfo gaan inwinnen.

Ik kwam ook deze link tegen waar ze het hebben over een zelfbouw 1 naar 3 fasen transformator?

Groet,
Tonni
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Van 220 naar 380 voor een conventionele bank

Bericht door Leeuwinga »

Het zelf bouwen van zoiets is ten zeerste af te raden.
Ik ben het met de vorige stellig eens voor genoemd bedrag is het een veeeel
beter oplossing om direct 3 ph 380 in "huis " te krijgen.
Je kunt een lichte motor/draaibank wel aansturen uit een frequentieregelaar
220--> naar 3Ph 220, maar een zoals genoemde zwaardere motor is dat niet iedeaal
En vergeet natuurlijk niet dat oudere motoren nog niet geconstrueerd zijn voor
besturing door frequentie regelaars.
Cees
Tonni
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2010 01:38

Re: Van 220 naar 380 voor een conventionele bank

Bericht door Tonni »

Ik heb nu alle informatie van het type plaatje van de motor beschikbaar, misschien werpt dit een heldere blik op de mogelijkheden:

Merk: Drouard
Type: 81,5 & 23,5
Volts 380 Y Amp. 3.6 & 5.65
Volts 220 D Amp. 6.2 & 9.8
T/pm: 710 & 2840
CV: 1,3 & 3,5
Kw: 0,95 & 2,6

Groet Tonni
Laatst gewijzigd door Tonni op 15 dec 2010 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
mattie80
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2010 13:35

Re: Van 220 naar 380 voor een conventionele bank

Bericht door mattie80 »

Hallo,

Ik heb tot nog toe al 2 draaibanken en 2 freesmachines omgebouwd vanwege hetzelfde probleem.
1 draaibank en 1 freesbank heb ik voorzien van een 1 fase 230v motor. Deze konden dan wel maar met 1 toerental draaien. Dit was krachtig genoeg. Kosten +/- 150 euro inclusief relais om de draairichting aan te kunnen passen.
De andere 2 heb ik voorzien van een lichtere motor (1 x 1.5kW en 1 x 2.0kW) en verder aangepast met een frequentieregelaar (van 1x230v ->3x230v). Totale kosten ongeveer 200 euro per machine. Ik heb alle onderdelen op ebay.de gekocht.
Als je geduld hebt kun je deze onderdelen voor weinig geld kopen. Het voordeel van de frequentieregelaar is natuurlijk dat je het toerental kunt regelen. Het voordeel van de frequentieregelaar verder dat de aanloopstroom beperkt is zodat je niet zo snel de zekeringen eruit vliegen.
DiXi
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2011 16:49
Locatie: Winterswijk

Re: Van 220 naar 380 voor een conventionele bank

Bericht door DiXi »

Tonni schreef:Ik heb nu alle informatie van het type plaatje van de motor beschikbaar, misschien werpt dit een heldere blik op de mogelijkheden:

Merk: Drouard
Type: 81,5 & 23,5
Volts 380 Y Amp. 3.6 & 5.65
Volts 220 D Amp. 6.2 & 9.8
T/pm: 710 & 2840
CV: 1,3 & 3,5
Kw: 0,95 & 2,6

Groet Tonni
Als je hem in drie hoek zet kun je er gewoon een frequentie regelaar op aan sluiten. Op de meeste frequentie regelaars zit een aansluiting op voor een potmeter waar je de frequentie mee kunt regelen. Sluit je hem aan op de Langzame snelheid en stel je in de parameters in een minimale frequentie van 50HZ en een maximale frequentie van 200 HZ

Lijkt mij de beste oplossing. Hoef je ook de niks aan je meterkast te veranderen want met aanloop stromen heb je (bijna) niks meer te doen.

Mvgr,
Martijn Diks
Mijn CNC Picasa Album: Link
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Van 220 naar 380 voor een conventionele bank

Bericht door Zitz »

Klik naar Ebay

Ik heb de 2.2 KW versie, samen met een (duitse) 3 fasen 220V/380V motor, als je de motor in driehoek op je VFD aansluit zou het prima moeten gaan. Ook heb je geen last van de hoge aanloopstroom en heb je een variabele toerentalregeling erop.

Ik zou de motor echter niet tot 200 Hz laten lopen terwijl hij voor 50 Hz is gemaakt, ik ben tot maximaal 80-90 Hz gegaan, en dan merk je al dat de motor het niet fijn vindt, minder koppel, trillingen etc.

Gr Kevin

Edit, zie dat je een 3PK motor en niet 3KW motor hebt, dan zou je dus dezelfde VFD als mij kunnen gebruiken, de 2.2 KW versie.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Van 220 naar 380 voor een conventionele bank

Bericht door johan jorez »

ik heb ook mijn draaibank omgebouwd met freq.regelaar
regelaar kwam van hier http://www.besturingen.com/contents/nl/ ... delen.html
ik had nog 2 3 fase regelaars liggen die hebben ze overgenomen
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Plaats reactie