Emco F1 CNC

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Emmanuel Van Hoof
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2010 18:55

Emco F1 CNC

Bericht door Emmanuel Van Hoof »

Als nieuw lid moet je ergens mee beginnen, en ik ben al een tijdje opzoek naar een freesmachine. Op de Marktplaats staat er eentje, maar als ik info zoek op het internet, kom ik tot de volgende feiten. De machine is +/- 25 jaar oud. En lijkt nog het originele besturingssysteem te hebben. Met ook nog de oude aansluiting, via een RS232 poort.
In een terug gevonden handleiding,
http://www.opm.ctw.utwente.nl/staff/ond ... ntatie.pdf
spreken zij dat deze machine maar 210 commando regels kan laden. En een eenvoudige cirkellijn met diam 83 mm al snel 43 regels beslaat.
Alle voorbeelden op YouTube, laten deze machine heel leuk spinnen, maar dan wel met een andere pc aan de frees.
Heeft iemand ervaring met het originele programma? Of nog beter met de ombouw ervan?
Ik vrees sowieso, dat deze machine niets wordt, met de combinatie aanschafkost maschine + nw sturing.
Alvast bedankt!!
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Emco F1 CNC

Bericht door Swake »

En de maximum resolutie van deze emco F1 lijkt ook maar 1/72mm te zijn. Is de kleinste stap dan niet wat groot?
When it fits stop using the hammer.
cnc pro
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:35
Contacteer:

Re: Emco F1 CNC

Bericht door cnc pro »

heb zelf nog ooit een f1p-cnc gehad en ik kon dacht ik een cirkel toch in 1 regel geprogrammeerd krijgen :lol:

van die 210 max regels klopt wel dacht ik (in de emcotronic sturing toch)
ja en kwa programmeren is de emcotronic een beetje back to basics hé :P

een andere pc heb ik er nooit aangehad, heb met de emcotronic gewerkt maar heb de machine ook niet langer dan een jaar gehad omdat de x y en z koersen nogal kort waren en als ik iets te zwaar verspaande (wat nog licht is hoor) dan sloeg hij ff tilt en was hij zijn machinenulpunt kwijt :lol:
Plaats reactie