Duurtijd CNC frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Duurtijd CNC frezen

Bericht door allesdoen »

Hallo,

Ik ben me aan het verdiepen in 3D-CAM, 3D-milling van complexe oppervlakken. Bij het simuleren van de werkstukken met normale snijsnelheden en voedingen kom ik aan enorm lange verspanings-uren. Is dat in de industrie ook zo? Of vangen ze dit op door High-Speed milling? Want ik kan mij moeilijk voorstellen dat het nog rendabel en betaalbaar is, als een simpele matrijsje voor bv een plastiek doosje, 20uren in een machine non-stop moet bewerkt worden?

Mvg
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: Duurtijd CNC frezen

Bericht door Nicky »

Ja maar spuitgietmatrijzen bijvoorbeeld zijn ook meestal nou niet echt wat je noemt goedkoop. Als er hoge eisen worden gesteld aan de oppervlaktekwaliteit, dan ontkom je niet aan lange bewerkingstijden. Voorfrezen is meestal zo gedaan, maar dan komt het 'napoetsen'. Maar vaak hebben matrijzenmakers wel een bwerkingscentrum ook staan met een hoog frequent spindel die 30 a 40000 toeren draait en dan frezen ze de matrijs na met hoge voedingen. Vaak wordt er vooraf aan sommige onderdelen nog gedraadvonkt of gezinkvonkt waar frezen niet mogelijk is. Zodoende zijn bepaalde matrijzen bewerkelijk en kosten gewoon veel geld.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Duurtijd CNC frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even om je een indicatie te geven...

Afbeelding

48 Cm lang.. 4 grote, en 7 kleine onderdeeltjes.. waarvan 4 gedraaid..

bewerkingstijd van het 3D frezen?.. 100-120 uur.. en dan is mijn machientje al geen trage jongen..

al zou het frezen van een matrijs voor een plastic doosje 20 uur kosten.. daarna flikkert er elke 4 seconden een doosje uit de spuitgietmachine, dus 15 Doosjes per minuut, 900 doosjes per uur.. en zolang de Hopper van de spuitgietmachine gevuld wordt blijft ie wel doorloeien.. op een 8-urige werkdag spuugt zo'n matrijsje dus 7200 doosjes uit..
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: Duurtijd CNC frezen

Bericht door eliebaele »

Beste,

met welke frees werk je? en aan welk snijcondities
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Duurtijd CNC frezen

Bericht door Danny »

allesdoen schreef:Bij het simuleren van de werkstukken met normale snijsnelheden en voedingen kom ik aan enorm lange verspanings-uren. Is dat in de industrie ook zo? Of vangen ze dit op door High-Speed milling? Want ik kan mij moeilijk voorstellen dat het nog rendabel en betaalbaar is,
Bij seriewerk start men niet met een volle blok materiaal maar met een goten model. Daarvan moeten nog enkel de nauwkeurige afmetingen/vormen worden bewerkt dat scheelt enorm in afwerkingstijden. Voor stukwerk is een er natuurlijk geen andere keuze.
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: Duurtijd CNC frezen

Bericht door eliebaele »

Ers zijn wel wat trukjes die het wat sneller maken... meer lippige frezen dan kan de voeding omhoog, Grotere frezen van ødan kan je grotere stappen nemen voor dezelfde afwerkingsgraad te behouden... maas is niet altijd mogelijk natuurlijk.

verder zou ik zeggen zo veel mogelijk voorbewerken...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Duurtijd CNC frezen

Bericht door Lude »

Kijk eens naar de machine tijd als je hem eerst ruw voorfreesd, met een ruwfrees:
http://www.verspaningonline.eu/assortim ... wfrees.htm

Daar kun je echt belachelijk hard mee door je materiaal gaan (zonder high speed milling).
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Duurtijd CNC frezen

Bericht door audiomanics »

Je strategie wijzigen: als zes kanten van dat doosje vlak zijn, is het natuurlijk onzin om dat hele vlak met een bolkopje te gaan nalopen met een overstep van 0,025mm, om maar wat te noemen. Die vlakken doe je gewoon met een end-mill. Alleen waar je wat relief hebt ga je relief-frezen met een bolkopje.. Dan heb je dat matrijsje zo leeg..
Als ik kijk naar werkstukjes waar ik vroegah wel 18 uur over deed die ik er nu in een klein uurtje uitpoep.. Alleen maar door wat strategischer te werk te gaan.. en dat is dan soms door voor een stukje wel 4 toolpaths te maken.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie