Advies voor ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Advies voor ombouw

Bericht door Mitch803 »

Hoi Allemaal,

Ik heb al lange tijd plannen om mijn KF-25 Vario om te bouwen naar cnc, April dit jaar heb ik dan ook alle componenten gekocht om dat te doen, tot nu toe is het er nog niet van gekomen ben me de laatste dagen weer eens gaan verdiepen in alle zaken maar zie toch behoorlijk tegen een aantal zaken op.. alles op de frees bouwen ben ik niet zo bang, maar voor het aansluiten van de electronica en de kogelomloopspindels (die ik overigens nog niet heb) zie ik toch wel een beetje op, Nu heb ik 2 opties of er gewoon aan beginnen met het kundige advies van iedereen op dit forum.. of alle onderdelen weer verkopen en een kant en klare set van bijv damencnc of optimum erop te schroeven.. maar dan zit ik nog steeds met m'n kogelomloopspindels, heb diverse topic hierover bekeken en daar komt toch behoorlijk wat bij kijken lijkt me.. of zie ik het dan helemaal verkeerd? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

nee.. dat zie je niet verkeerd..

't is een hele bak werk.. ik heb ook het hele traject moeten doorlopen.. net als bijna iedereen hier.. maar.. weet je dat je mazzel hebt?.. ik heb alles grotendeels zelf uitgevlooid, en toen kwam ik dit forum tegen.. jij hebt 't forum al gevonden , nog voor het grote uitvlooien een aanvang neemt..

het monteren en uitlijnen /afstellen van je machine met kogelomlopen, hoe moeilijk dat gaat zijn, dat hangt van je eigen machine af, en je vaardigheden.. , feit is, je hebt een machine, dus daarop zou je nog conventioneel onderdelen kunnen maken voor het ombouwen naar CNC, met dien verstande, dat als er iets aan je machine moet worden bewerkt, dat dat nou weer even lastig gaat worden.. beetje kip-ei verhaal..

bij veel machines moet het "Zadel" aangepast worden om er een moer voor de X-as in te kunnen monteren.. bij een HBM bijvoorbeeld moet er een hapje uitgefreesd wordn om de moer kwijt te kunnen, bij een Wabeco moet er helemaal een boel weggegraven worden, en dan moet je dat op een andere machine doen..

welke componenten heb je wel, en welke niet?..

voor de besturing kun je best bij DamenCNC terecht.. hij levert kant en klare besturingskasten.. en gestandaardiseerde bedrading voor stappenmotoren, eindschakelaars, en wat al niet meer zij.. daarmee heb je een "plug-and-play-CNC", alle drivers, de USBCNC print, voedingen, relais en hoofdschakelaar gemonteerd in een stalen, gepoedercoate kast, bedrading inpluggen, stekker erin, en "gaan".. dat wil zeggen eerst de machine inregelen, maar dan kun je ook meteen aan de slag..
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Mitch803 »

Hoi Arie,

Allereerst bedankt voor de informatie :mrgreen:
Dat het veel werk is weet ik daarom ben ik ook hier ;) als er kogelomloopspindels in moeten dan zal het zadel waarschijnlijk wel uitgefreesd moeten worden het is een Bernardo machine maar in grove lijnen lijkt hij erg veel op de HBM BF20 qua uiterlijk en specificaties, dat frezen kan eventueel wel bij een kennis/vriend die ook een freesbank heeft desnoods kan ik het naar een groot metaalbewerkingsbedrijf brengen in de buurt die doen ook veel voor ons (zit in de tractorpullingwereld)

Ik heb gisteren een tijdje op damencnc zitten kijken en dat ziet er allemaal gelikt uit heb ze ook een mailtje gestuurd of zo'n kit voor mijn machine beschikbaar is met de kosten.. op het moment heb ik deze losse onderdelen liggen:

4x Stappenmotor van stappenmotor.nl (3x 2,5nm 6,4nm)
4x Damencnc 8078 driver
verder een ringkerntransformator en een voedingsprintje van Cees van dit forum, en usbcnc als besturing.
een kast heb ik nog niet zit te denken om eventueel een oude pc kast te nemen en daar alles in te gooien dan zitten er al mooi ventilators en al in.. of ik probeer alles weer te verkopen en neem een complete set van Damencnc..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

met een PC kast kun je inderdaad een mooie besturingskast maken..

Mijn besturing is momenteel in de revisie.. ik ga van 40V drivers van stappenmotor.nl over naar de 8078 van DamenCNC.

mijn oude besturingskast was opgebouwd in een PC-Tower, onderin stonden de 4 drivers, op het "rek bovenin" had ik op de plek voor de CD-drives de voeding voor de steppers, daaronder ( boven de drivers ) de voeding voor de PC.
op het oorspronkelijke Chassis van het moederbord heb ik een Mini-ITX moederbordje gemonteerd, met een 1.6Ghz Intel Atom ( dit is zo ongeveer hetzelfde bord als in een Netbook), de USBCNC CPU hing daar voor, en bovenin, op de oorspronkelijke plaats van de voeding zaten 2 Solidstate relais voor de spilmotor, en een ander aan te sturen apparaat..

Momenteel ben ik de boel aan het omgooien, en komt alles in een Dell Optiplex Desktop Chassis, alleen de drivers komen daar los naast te staan..
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Mitch803 »

Klink goed das weer een zorg minder, zit je ook niet met een aparte print voor 12 volt voor de koelfans want die zitten dan toch al in je pc en de voeding, heb net alles nog eens staan bekijken en de kogelomloopspindels moet wel gaan lukken eerst alles eens goed opmeten en dan eens kijken waar ik goeie kwaliteit spindels kan halen :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

DamenCNC kan je spindeltjes volgens specificatie maken... en da's goed spul..
daarmee is niet gezegd dat de andere handelaren rommel leveren..

Mijn moederbordje heeft een kleine fan.. genoeg om dat ding koel te houden.. de voedingsfan trekt ook al een frisse bries de kast in..
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Mitch803 »

Heb net de zetel en alles eraf gehaald en de spindels denk als ik er niet aan begin komt er nooit wat van dus nu ik zie hoe de spindels erin zitten enz is 't al 'n hele zorg minder want zoveel kan er niet verkeerd gaan..
Op damencnc heb ik inderdaad de spindels al gezien maar hoe moet ik de maatgeving doorgeven? neem aan dat ''size'' de totaallengte van de spindel is.. (schroefdraad etc ook meegrekend?) amount lijkt me het aantal..
en neem aan dat ik dan ook een lagerblok en een spanblok moeten hebben?
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door hex173 »

@ mitch, ik heb wat informatie verzameld voor de ombouw van een BF20 ,merk Toro :mrgreen: , deze is vrijwel gelijk aan de KF25 en BF25.
Ik heb de handleiding van de BF20 en de ombouw instructies voor de BF20, van optimum, verder ben ik bezig met de maatschetsen voor de spindels. Hoop ik komende zondag klaar te hebben. Ik heb een lange tafel 700 mm.
Verder staat hier een ombouw http://www.einfach-cnc.de/bf20_version_2.html en ook tekeningen (BF20) voor de spindels waar ik een kleine aanpassing op maak.
Als je de informatie wilt hebben kan ik die naar je mailen, via PB, is wel een paar MB
Volgende week wil ik de spindels bestellen.
alles wat ik maak, kan beter.
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Mitch803 »

informatie is altijd welkom ;) bedankt voor de site staan handige dingen op :D kwam net ook tot de ontdekking dat het spindelblokje voor de Y-as aan 2 kanten bijna doorgescheurd is dus daar moet sowiso iets aan veranderen
heb t maar weer even teruggeschroefd om nog even wat research te doen naar vanalles heb er hier thuis nog 1 rondlopen die best eigenwijs is dus het valt niet altijd mee :P
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door hex173 »

Mitsch803, je heb een PB (persoonlijk bericht) , hex173
alles wat ik maak, kan beter.
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Mitch803 »

@ hex bedankt voor alle mails met de informatie :mrgreen:

vandaag alles echt uit elkaar gehaald en eens goed aan het meten gegaan uitgaande van spindels van damencnc en de spanblokken van hun, op de X-as moet dat passen met het nodige freeswerk aan de tafel, bij de X-as word het een heel anders verhaal kom er niet goed aan uit waar ik de smeernippel moet laten zonder extra dingen uit de frezen aan de voet van de freesbank..
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Robo »

Arie,
ik heb al eens eerder de uitsparingen gezien die in het bed worden uitgefreesd voor de kogel omloop.
Vroeg mij eigenlijk af of je dit dan met de machine zelf doen kan, of dat je het bed opspant op een andere machine ?

vind het idee gewoon erg leuk als je conv. frees machine zich zelf om bouwt tot CNC..
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

de machines die ik omgebouwd heb, daar moest een holte in het zadel gefreesd worden. .en dat gaat alleen op een andere machine..

die holte is er om ruimte te maken voor de kogelomloopmoer, die groter is dan de standaard moer..
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Advies voor ombouw

Bericht door Mitch803 »

net klaar met het tekenen van de motorsteun voor mijn X-as :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie