ik wil een cnc bouwen maar heb niet veel geld
geleiders kosten veel geld
heeft iemand een craetief idee dat me goedkoop afkomt
bijvoorbeeld ladegeleiders (is dit wel goed genoeg voor een mdf cnc machien?)
Laatst gewijzigd door cncfrees1995 op 23 okt 2010 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik begrijp het,
Als je doel is om een machine te maken puur als hobby om iets
te zien bewegen , dan kan het.
Als je iets meer als balsa wilt bewerken,, vergeet het.
Je moet zo veel kosten maken voor de besturing en alle delen hiervoor
daarbij verbleekt de prijs voor de geleiding.
Als je zelf iets wilt maken neem dan een hoeklijk met een 4 tal lagertjes
maak daarvan een wagentje en laat die op een ronde staf/buis glijden.
Dat is altijd nog beter als een lade geleider......
Anders neem vakantiebaantje en spaar wat bijelkaar
Ik moet je toch voor 1 keer tegenspreken. Ik heb al 2 MDF machines met ladegeleiders gezien waar best mooie werkstukjes uit kwamen rollen. Vooral als je hout wilt gaan bewerken is het prima. Maak de werkstukjes met een kleine overmaat en de rest poets je weg met een ouderwets schuurpapiertje.
Je hebt volkomen gelijk.
Maar wat ik wil zeggen als je eenmaal zo,n machine hebt
wil je straks naast licht hout bv ook aluminium bewerken.
En dat gaat gewoon niet, of je moet al spaantjes frezen te dikte
van een de helft van een vloeitje. (let op ik ben een non roker!).
Je moet al zo veel investeren in elektronica en software dat het veel
verstandiger is om te zorgen dat de geleiders gewoon goed zijn. Dat
is de eerste basis voor een (hobby) cnc machine.
Vandaar ook mijn opmerking gaat het om de hobby om een machine
te maken en te laten beweken of wil je daadwerkelijk er ook onderdelen
mee maken.
Ik heb begrip dat niet iedereen veel geld wil en kan steken in een machine
en dat je met beperkte middelen iets wilt maken. Ik ben zelf ook een geboren
hobbyist en ken die situatie uit mijn jeugd.
Cees
Leeuwinga schreef:
Maar wat ik wil zeggen als je eenmaal zo,n machine hebt
wil je straks naast licht hout bv ook aluminium bewerken.
Dat punt begrijp ik ook maar al te goed. Ik zie zo'n MDF machine als een hele mooie leerschool waar je zelfs nog wat mooie werkstukjes op kan maken. Paar goedkope motortjes, zelfgebouwde elektronica met een L297, paar ladegeleiders en een M12 draadstang en een plaat MDF 122x244. Voor € 200,- kun je je de hele vakantie vermaken. 8 dagen Costa Brava of een weekendje kroeg is duurder. Als cnc toch niet je ding is heb je een leerschool van € 200,-, als cnc wel je ding is dan kun je gaan sparen voor iets beters.
create schreef:Wat dacht je van een gratis mdf machine die je op kan halen!
Neem een kijkje op aanrip.nl. Mijn eerste freesmachine gebruikte skeelerkogellagers op de geleidingen. Werkte goed en je kon/kan er prima mee graveren en klein werk alu en messing frezen.
bedankt voor al de reacies
ik denk dat ik ladegeleiders ga nemen
create schreef:
heeft iemand een craetief idee dat me goedkoop afkomt
Wat dacht je van een gratis mdf machine die je op kan halen! Je moet alleen de besturing er zelf op knutselen. Ja goedkoper kan ik echt niet gaan
gr Create
ik zou die graag willen komen halen maar ik moet daarvoor 2 uur heen en 2 uur terug
ik woon namelijk in edegem en ik heb al het materiaal al buiten ladegeleiders
Ja, 2 uur rijden is natuurlijk een waanzinnige opgave. Waarschijnlijk nog steeds niet begrepen, dat de langste weg, meestal de kortste is. En wat je voor niets krijgt, is natuurlijk niets waard !!!
Ik reageer zelden negatief, maar dit moest me toch even van het hart,
Uit principe zou ik 'm niet opsturen...als je iemand al zo'n cadeau doet, verwacht je toch wel dat hij z'n neus even laat zien en je een hand geeft...maar goed...ik moet me er niet mee bemoeien maar kon de verleiding even niet weerstaan..:-)
Natuurlijk is zelfbouwen veel minder werk dan even heen en weer rijden............
Gewoonlijk hou ik mij verre van dit soort discussies maar als je hier zo'n geweldig aanbod krijgt zou ik er
niet lang over nadenken.
Als je in de ochtend vertrekt dan kan je 's middags weer thuis zijn,er van uitgaande dat je een auto hebt.
Het kost je een beetje benzine en een kratje bier oid.
Uiteindelijk hoef je maar een beetje meer tijd te investeren dan een ritje,met je zaagplan,naar de bouwmarkt.
Mocht je over een tijdje wat thuis geraken met het frezen/graveren dan kan je hierop onderdelen frezen die je
weer kan gebruiken om een verbeterde versie te bouwen.