3D software

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

SpaceCow
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:16

3D software

Bericht door SpaceCow »

Hallo,

Ik ben totaal nieuw in dit forum dus ik zal me snel even voorstellen. Ik ben Ronald, 24 jaar oud en werk als programmeur bij een software bedrijf. Mijn grootste hobby is het ontwerpen van R232 printplaten die ik met de PC aanstuur.

Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van een 3D printer op basis van een CNC freesmachine. Helaas heb ik hier niet te veel kaas van gegeten dus ik zoek wat hulp bij het gebruik van de software en de ontwerp van mijn machine.

In het verleden heb ik vaker kleine CNC machines gebouwd en dat ging me wel goed af. Via stappenmotor.nl heb ik een lijst opgesteld van onderdelen die ik nodig heb maar ik ben bang dat ik dingen vergeet. Het is niet een goedkope hobby en alles maak ik op maat dus het zal een dure grap worden als ik een inschattingsfout maak.

Het plan
Ik ben van plan een basis CNC freesmachine te bouwen waarmee ik plakken van 3cm dik hard plastic kan frezen. Iedere plastic plak zal op maat gefreesd worden en wanneer ik alle plakken op elkaar lijm heb ik een 3D model.

De vragen
Is er kant en klaar software die modellen in plakken van 3 cm kan delen waardoor ik met lagen een 3D model op kan bouwen?

Sommige hoeken kan ik niet bereiken met een bovenstaande frees dus wil ik een kop erbij maken die ook zijwaarts kan frezen. Is dit ook met de software haalbaar?

Welk software kan ik het beste gebruiken voor het 3D modellen. Ik beheers Newtek Lightwave wel redelijk maar ik weet niet of je daar Gcode outputs van kan maken.

Conclusie
Het probleem ligt bij mij momenteel voornamelijk bij het gebruik van de software. De machine bouwen lijkt mij het leukst en wil ik ook z.s.m. mee beginnen. Omdat ik vaak impulsief ben maak ik helaas veel fouten... nu ben ik toch maar eens begonnen met wat research ;-)

Ik hoop dat iemand mij wil en kan helpen. Ik zal uiteraard een reeks foto's plaatsen van de bouw en testen.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Erik op 23 jun 2010 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar juiste subforum
SpaceCow
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:16

Re: 3D software

Bericht door SpaceCow »

Ik heb die dingen gezien ja maar dat is niet waar ik naartoe wil.

RepRap is o.a. een project wat gebaseerd is in het opbouwen van 3D models terwijl ik 3D models wil uitfrezen.

Bij mij kunnen de models oplopen tot 30cm2 en met zo'n lijmpistool als zij dat hebben duurt dat eeuwen en zijn de kosten niet te overzien.

Ik wil dus een model opsplitten in lagen van 3cm die ik daarna compleet uitfrees en aan elkaar lijm.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: 3D software

Bericht door Mcgyver »

Je hebt eigenlijk een paar dingen nodig..

* 3d teken sowftware, zoals solidworks, Alibre design, inventor, Bobcad cam, etc.. Hierin teken je je 3d model en "hakt hem in hapklare brokken.. Dit moet je wel vaak zelf doen, dus eerst tekenen en dan in lagen splitsen.

* Een Cam programma zoals cambam, edgecam, Bobcad-cam, mastercam, visual mill etc.. Deze maakt de G-code op basis van je tekening en jouw opgegeven instellingen... Eigenlijk elk programma waar je 3D tekeningen mee kan omzetten is ok

*En vervolgens een freesmachine die het zaakje uitfreesd

5-assige of 6 assige machines maken kan best... De meeste breakout boards / besturings prints kunnen dat aantal motoren aan.. Vaak is alleen de postprocessor voor 5 of 6 assen wat lastiger te verkrijgen/maken... maar met een beetje studie moet dat wel lukken..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
SpaceCow
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:16

Re: 3D software

Bericht door SpaceCow »

Programma's zoals Mach3 kunnen 5/6 assige G-code gemakkelijk uitlezen?
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: 3D software

Bericht door Johan Bos »

Punt 1 van hun lijstje; "Converts a standard PC to a fully featured, 6-axis CNC controller" ;-)
RC & Modelbouw
SpaceCow
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:16

Re: 3D software

Bericht door SpaceCow »

Ja, sorry... mijn fout. Ik zat al naar de tutorials te kijken en het is best interessant.

Softwarematig heb ik nu alles wel compleet en weet welke licenties ik aan moet schaffen om daarmee van start te gaan.

Nu het hardware gebeuren nog. Moet ik rekening houden bij het bouwen van de verstelbare kop naar bepaalde maten? Stel dat ik de kop tijdens het frezen verplaats, dan is het uiteinde van de frees natuurlijk op een heel andere locatie. Dat is ook afhankelijk van de lengte van de freesboor.

Is dit softwarematig in te stellen of moet ik een standaard aanhouden?

En als laatst, wat is het verstandigste om mee te beginnen? Met de kop, software, motoren, controllers, enz? Voor de frees heb ik een dremel aangeschaft die tussen de 8.000-30.000 toeren kan maken. Gezien het te bewerken materiaal zo zacht is leek het mij overbodig een zware freesmachine te kopen.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: 3D software

Bericht door Mcgyver »

Ik zou eerst eens gaan ontwerpen! ;-)


Kijk eens hier naar:

http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=98554

Das ook al een keer hier op het forum besproken:

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... ine#p26410

Als je hem schaal 1:5 maakt komt het meer in jouw buurt qua formaat... maar het is maar effe om een idee te krijgen :mrgreen:

Die lengte van de frees waar je het over hebt word verrekend in de cam software.. alleen als je erg lange frezen gebruikt moet je natuurlijk wel rekening houden met de kop die overal rond het werkstuk rond moet kunnen draaien..

Maar heb je niet al voldoende aan enkel een 4e as?

als je alleen de zijkanten van je "plakken" moet bewerken kan je gewoon een 3 assige kolom frees machine nemen en daar een gestuurde verdeeltafel op bouwen...

Maar goed ..je kan je fantasie de loop laten gaan..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
SpaceCow
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:16

Re: 3D software

Bericht door SpaceCow »

4 assen gaat toch niet lukken? Stel dat ik zo'n grote machine heb en er ligt een plaat van 10cm dik in. Dan frees ik eerst bovenaf de basis en daarna moet ik rondom alle contouren frezen. Dan moet de kop 360 graden kunnen draaien en 180 kunnen kantelen.

De lengte van de frees wil ik ook langer hebben omdat ik anders juist met de kop in de knoei kom met het project zelf.

Moet ook wel realistisch blijven natuurlijk....
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: 3D software

Bericht door Robo »

Dan zit je dus al aan 5 assen... je frees spindel moet namelijk dan al 2 richtingen in kunnen draaien.
Kijk ook eens op Youtube daar vind je best ook hoop goede ideeën om je mee te oriënteren.

Bij 4 assen heb je over het algemeen een as die je werkstuk kan rond draaien.
Maar het lijkt uit jouw verhaal dat dat niet is wat je nodig hebt.
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: 3D software

Bericht door rkr »

zijn de plakken enigzins rond/vierkant? dan zou ook kunnen denke naan een 3 assige machine, een beetje het idee van een draaibank

plaatje inspannen op de plek waar normaal gesproken de 3 klauw van de draaibank zit, dan kun je de dremel plaatsen op de plek waar je normaal gesproken je beitels plaatst...

in deze machine zou je dan alleen maar de zijkanten kunnen bewerken en niet de bovenkant van het plaatje, maar aangezien je die toch op elkaar gaat plakken, hoeven die toch niet bewerkt te worden
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: 3D software

Bericht door Mcgyver »

je bedoeld een 4 assige machine RKR ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: 3D software

Bericht door rkr »

de as van de dremel tel ik niet mee hoor dus het blijven er 3
SpaceCow
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:16

Re: 3D software

Bericht door SpaceCow »

De plakken zijn gewoon vierkant. Als ik eerst bovenaf de basis in laat frezen en vervolgens de zijkanten, dan heb ik toch een prima basis?

Ik heb alleen geen verstand van de software dus vraag me af of dit makkelijk aan te sturen is.
Plaats reactie