Hoe van tekening naar frezen?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
A2083
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2010 23:44

Hoe van tekening naar frezen?

Bericht door A2083 »

Hallo,
laat ik maar eens beginnen met me voor te stellen, mijn naam is Gert en ben sinds een jaar of 5 aan het draaien en frezen om zelf onderdelen te maken voor mijn rc auto's ( Tandwieltjes, pulleys, gereedschap, schroefdraad enz).
Maar omdat bepaalde vormen nu eenmaal niet op traditionele manier kunnen ben ik me aan het informeren over een ombouw naar cnc.
Ik beschik reeds over een hbm bf20 freesbank met Vertex verdeeltafel die ik eventueel wil ombouwen naar cnc.
Nu ik ik wil graag het volgende weten : hoe gaat het programmeren nu eigenlijk in z'n werk ?
Ik maak een tekening, hoe voer ik die in op mijn cnc machine. Zijn er programma's die dat converteren naar g-codes, gebeurd het via mach3 of usbcnc. Moet ikzelf G-codes leren schrijven, kan ik tekenen in bv usbcnc
Wie kan me helpen of zeggen waar ik deze info vind.

Alvast bedankt

Gert
Laatst gewijzigd door Erik op 08 apr 2010 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst en titel aangepast
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: beginnersvraag

Bericht door Erik »

A2083 schreef:Hallo,
Wie kan me helpen of zeggen waar ik deze info vind.
Hier op het forum natuurlijk, welkom trouwens.

Om te beginnen heb je een tekenpakket nodig. Veel werk zoals bijv. een gegraveerde tekst kun je tekenen in 2D in de vorm van een paar simpele lijntjes, ander werk zoals bijv. een scheepsromp moet je tekenen in 3D. Uitvoer van je tekenprogramma kan het beste in de extentie .dxf.

Om je tekening geschikt te maken om te frezen is er een g-code nodig. Wil je op de lijntjes frezen, buiten de lijntjes frezen, wat is de diameter van het freesje, hoe diep moet gefreest worden etc. Al dit soort gegevens worden in je cam-programma verwerkt tot g-code. Extentie van het gegenereerde bestand is meestal .nc. Een goed gratis cam-programma is cambam.

Je **.nc bestandje kan nu ingevoerd worden in de freessoftware. Dit is de software die zorgt dat je machine aan het werk gaat en zorgt voor de aansturing van je stappenmotoren. Op dit forum word veel gebruik gemaakt van USBCNC en Mach. EMC2 onder Linux is ook een goede en bovendien gratis. USBCNC en Mach kunnen ook rechtstreeks een .dxf importeren. Bij Mach weet ik het niet, maar bij USBCNC is de camfunctie beperkt tot 2D werk.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: beginnersvraag

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gert,

als je een machine hebt die is omgebouwd naar CNC, dan moet daar allereerst natuurlijk een besturing aan, deze bevat de drivers voor de stappenmotoren, en de voeding voor alles..

Daaraan knoop je een PC met besturingssoftware

het programmeren: je kunt eenvoudig "2½D" werk doen door DXF bestanden (tekeningen) te laden in CAM software ( sommige besturingsprogramma's hebben een ingebouwde module voor dit werk).
in de software geef je aan wat, en hoe je alles wilt verspanen, contouren, of uitfrezen.

In USBCNC kun je niet tekenen, daar heb je weer andere programma's voor.. een goede is Q-Cad, goedkoop maar goed. makkelijk in gebruik.. USBCNC heeft wel een module om je DXF tekeningen om te zetten naar G-code, en het programma meteen te laden

Leren om zelf G-codes te schrijven is altijd nuttig.. al is het alleen maar om te weten wat alles betekend wat je in een door Cam Software gegenereerde programma's staat.
A2083
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2010 23:44

Re: Hoe van tekening naar frezen?

Bericht door A2083 »

Bedankt voor jullie snelle reactie,

Dat is dus wat ik weten wilde, nu maar verder informeren en lezen.
Je kan maar beter weten waar je aan begint.
michelpet
Berichten: 258
Lid geworden op: 19 apr 2009 14:39
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe van tekening naar frezen?

Bericht door michelpet »

ik heb dezelfde machine omgebouwd zie link.

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=1847
let niet op mijn taal ben woord blind.
Plaats reactie