Isomo (piepschuim) frezen

Moderator: Moderators

allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Besten,

Na het bekijken en bewonderen van: http://www.zystech.com/index.html ben ik op het idee gekomen iets uit te voeren.

Ik zou namelijk graag 3D-gescande gezichten laten uitfrezen uit isomo (piepschuim), ruwe maat dimensie +- 2m x 2m x 2m.

Nu ben ik iets of wat thuis in de metaaltechniek, dus ik denk dat frezen in isomo een piece of cake is, daarom toch had ik graag advies omtrent bouw/koop van een dergelijke machine.

mvg
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

Kijk hier eens (de eerste machine met 5 assen heeft inclusief manuren €65000,- gekost, valt mee voor een dergelijk grote machine):
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=38&t=2872&start=0

2x2x2m is erg groot. Is er een kans dat het ook in laagjes gedaan kan worden, dan ben je qua machine vele malen goedkoper uit! (vooral de 2m in de z-richting maakt zo'n machine snel erg duur).

Heb je ook specifiekere vragen omtrent de bouw/aanschaf?
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

1m in Z-as zou eventueel ook lukken en idd in delen frezen dan en nadien aaneen lijmen.
Iemand meer info over zo een freeskophouder die ook in 2 richtingen draaien kan zoals op de link boven?

mvg
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door rkr »

als je Z een beweging heeft van 1 M dan hangt je freeskop dus aan een balk van 1 M lang, helemaal omhooggetrokken steekt die balk dus 1 M boven het hoogste punt van je machine uit, als je werkblad op 1 M hoogte hangt, dan moet je plafond al minimaal 3 M hoog zijn. een machine die 2 M aan Z beweging heeft die zal al 5 M in beslag nemen
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Ok, z-as van 1m is perfect. Werkt dit alles met zulke grote afstanden nog met kogelomloopspillen of met een ander overbrengsysteem? Y2m x2m zou een perfecte combi zijn. Waar begin ik ?

mvg
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Ik denk dat ik een 5assig toestel nodig heb. XYZ en een beweging roterend rond de Z en een rotatie van gereedschapshouder zoals op website bovenaan
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

Grote plannen! Zelf heb ik een machine met bereik van 130 x 250 x 60cm staan, dit is al een heel gevaarte. Blokken schuim kan ik frezen door het tafelblad weg te halen (met tafelblad heb ik slechts 30 cm onder het portaal). De hoogte was bij mij beperkt door het plafond.

5 assig frezen is ook lastiger softwarematig, ik denk dat eerst kijken of je met een ballnose je je klus kunt klaren verstandig is. Je kunt hem ook altijd nog uitbreiden naderhand natuurlijk.
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Zitz »

ik kan niet veel zinnigs zeggen, alleen dat je waarschijnlijk een iets groter budget moet hebben dan een doorsnee lid hier. Zal een mooi project worden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

koop een Robot!... En zet er een draaitafel voor.. klaar...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

Dat is denk ik het goedkoopste.. aansturing is wel wat lastiger dan een cartesiaanse machine..
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door diode »

Valt mee hoor, Kuka heeft er zelfs een speciale module voor om hun robots als veredelde cnc frees te gebruiken, leest gewoon G-code. Is wel erg leuk speelgoed om mee te spelen.
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Is zo'n robot-arm niet vele duurder en (trager?) dan een conventioneel (cartesiaans) cnc type?
Ben ik nu fout of heb ik hier opt board ook al banken gezien met Xas +-2m? In mijn insziens is een langere Xas enkel kwestie van een langere kogelomloopspil en eventueel hogere Nm servo's/stappenmotoren voor snellere beweging?
Waar ligt een langere XY afstand juist in prijs zo veel verschillend mss?

mvg
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Zitz »

De lengte van de assen maken hem inderdaad niet zo veel duurder, maar i.cm. 5 assen...
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk toch dat ik een 5assig nodig heb hé? voor onder andere het binnenste van oren en neus enzo uit te kunnen frezen... Wat kost zo een roterende en kantelbare freeshouder mss?
Plaats reactie