Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Open Source CNC machine de Milo v1.5 , binnenkort ? kits met onderdelen verktijgbaar voor 1500 euro



Doet aluminium



open source files

https://github.com/MillenniumMachines/Milo-v1.5

Meer info over Kits
Milo V1.5 Kit LDO motors

Documentatie
https://millenniummachines.github.io/Milo-v1.5/

Je kunt er vast een boel nare dingen over zeggen maar voor veel mensen is dit een geweldige machine met een prima prijs die meer kan doen dan dat zij nodig hebben

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 19 feb 2024 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dit soort vindingen lijkt me pas zinvol als je er Kops, streks, en klezoor door elkaar mee kan verwerken, als je een Enorme lap Wildverband moet metselen..
Want, 90-95% van de Wildverband muren zitten vol met fouten.. voor de leek lijkt een Wildverband gewoon willekeurig geplaatste stenen, maar er mogen niet meer dan zoveel strekken naast elkaar, niet meer dan zoveel Koppen, en dan ook nog regels voor de stootvoegen, die per zoveel lagen meer dan een bepaalde afstand moeten verspringen.. als je dat in de Code gooit.. dan zou je em aan kunnen zetten voor grote lappen wildverband..

'k zie em hier alleen maar "Duf" halfsteensverband metselen.. maar wat nu als je Kruisverband, Staand verband, Kettingverband, Vlaams verband, Frans verband, klezoorverband, staande tand of vallende tand wilt metselen?.. alleen de klezoorverbanden kun je halfsteens metselen, maar de andere zijn minimaal Steens muren.. en.. dan vraag ik me ook af.. bij spouwmuren.. legt ie er ook Spouwankers in?.. of moet je dat nog gewoon met de hand doen?.. en stopt de machine dan automagisch?

Hij "Vaart" de stenen netjes in de specie, daar ligt het niet aan.. maar de rest.. metselen is zoveel meer dan stenen stapelen met een beetje Specie ertussen... 't zou ook mooi zijn als ie dan automatisch voegt.. maar dat zal wel een hele klus zijn.. zeker als je Snij- of Knipvoegen in je metselwerk wilt hebben..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wel jammer dat ze dan weer een bijzonder verwarrend plaatje tonen.
2024-02-19 14_35_13-pre_flight_checks_step_0.png (760×512).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Als er geen mensen meer zijn zul je iets moeten.
Ik vind zelf dat 3D printen van huizen of prefab woningen ook zo'n zelfde oplossing, het is het niet helemaal maar je moet iets.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zonder 1e product valt er weinig te verbeteren.

Bij deze is het maar net de vraag of op locatie metselen een handige oplossing is. Dus ze kijken alleen naar 1 klein onderdeeltje van het proces, soms kun je beter es een keertje over het hele proces nadenken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2024 12:41 Dit soort vindingen lijkt me pas zinvol als je er Kops, streks, en klezoor door elkaar mee kan verwerken
Voer die robot een ander receptje, verwissel eventueel een actuator voor een ander type, klaar.
Snelheid? Die kan ook best omhoog. Maar eerst lopen, dan rennen zullen ze daar wel denken. En gelijk hebben ze.

Ik snap alleen niet goed waar ze die AI nu voor nodig hebben. Gewoon machine vision lijkt me meer dan zat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Als je geen AI roept haal je al gauw 10-20 miljoen minder op.

Kijk eens wat van Wijnen allemaal doet op prefab gebied, lichtjaren verder. Dan is dit alweer een beetje achterhaald.

https://www.youtube.com/watch?v=gE2R7v4 ... nnel=NU.nl
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

@DaBit
k snap alleen niet goed waar ze die AI nu voor nodig hebben. Gewoon machine vision lijkt me meer dan zat.
De grenzen tussen machine vision en AI vervagen, vooral Object herkenning (is dat een baksteen ? is die nog heel ?, komt daar een mens op me af ?) is AI makkelijker. Het is vrij simpel om object herkenning in je code te integreren zonder al te veel te hoeven snappen van hoe de herkennings AI werkt.



Heb zelf paar jaar geleden een alarm systeem met AI object herkenning gemaakt voor de cameras op ons erf dat mensen, fietsen, brommers, auto en dergelijke herkent en dan bij herkenning een plaatje stuurt naar bepaalde telefoons. Tegenwoordig heb je daarvoor Frigate NVR (ai thuis camera alarms voor linux gebakkies) maar dat vind ik er ingewikkeld uitzien.

Je kunt ook zonder al te veel moeite zelf een herkenninsmodel trainen zonder te weten wat er achter zit. Gewoon een heleboel plaatjes verzamelen van de dingen die je wilt herkennen en dan handmatig object detection annotation doen (kader om het ding dat je wilt herkennen tekenen en dan het de juiste naam geven). Dan de training starten, paar uur wachten en klaar is uw eigen herkenningsmodel.

Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Markus schreef: 19 feb 2024 16:46 De grenzen tussen machine vision en AI vervagen, vooral Object herkenning (is dat een baksteen ? is die nog heel ?, komt daar een mens op me af ?)
Ja, dat kon ik in het jaar kruik al met bijvoorbeeld de Hough transformatie en wat convolutie en statistiek, wat ingewikkelder met Haar cascades, en SIFT heb ik er ook wel eens voor misbruikt. Hoe lang gebruiken ze al machine vision om rotte appeljes van de goede appeltjes onderscheiden? Of dat het weerstandje goed door de vacuumpipet opgepakt is en wat de orientatie precies is? Met een absoluut duizelingwekkende pleurisgang op best normale hardware overigens. Niet echt technologie die de term 'AI' waardig is, tenzij je een potje buzzwordbingo wil spelen.
Markus schreef: 19 feb 2024 16:46 Dan de training starten, paar uur wachten en klaar is uw eigen herkenningsmodel.
Jij doet het wel erg simpel voorkomen :lol:

Een herkenningsmodel van de grond af aan trainen is een monnikenwerk, als je er nog echt iets aan wil hebben ook. Ik heb het ooit met insecten geprobeerd om een bepaald modelletje kruiper te herkennen, maar veranderende weers/lichtomstandigheden en wat er verder nog allemaal langs komt gooide aardig roet in het eten. Dat kun je er ook wel weer grotendeels uit trainen, maar je hebt een vijfdubbele muisarm voor je zover bent.

En dan moet je nog eens kijken wat het faalpercentage is... Je weet wel, van die AI modellen die getraind zijn met auto's en brommers/motoren en dan komt er een auto met 1 kapotte koplamp aan. Boem, oeps, die AI dacht dat het een smalle motorfiets was. Of getraind met 80% blanke mensen en er komt iemand met een donkere huidskleur langs. Getraind met Europese nummerborden en er komt een Aziaat langs...
Na jaren en jaren sleutelen zijn die 'detecteer mens/hond/kat' modellen inmiddels redelijk betrouwbaar. Met de nadruk op 'redelijk'.

't is geen magisch toverstokje in ieder geval, dat AI.
(Maar van zaken als dat SORA valt m'n mond toch wel heel hard open)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Inderdaad wel een groot verschil.
Ik durf anno 2024 nog wel te stellen dat als een apparaat niet aan het internet hangt het geen echte AI is maar een fake AI. Of een extreem simpele.
De echte AI heeft nogal wat processingpower en geheugen tot zijn beschikking, ook al mag hij het zelf niet weten :mrgreen:

https://www.bbntimes.com/science/real-v ... difference

Afbeelding
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

@Dabit
Een herkenningsmodel van de grond af aan trainen is een monnikenwerk
Je hebt gelijk, koos mijn woorden slecht (monnikenwerk met plaatjes doe ik regelmatig), het is niet moeilijk maar wel heel veel werk

Model voor mijn alarm heb ik dan ook niet zelf getraind, al ben ik wel daarvoor plaatjes aan het sparen

Ik train tegenwoordig andere soortig modellen en voor sommigen heb ik heel veel uren nodig en dan bij de evaluatie valt het dan inderdaad tegen

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 19 feb 2024 18:43 Ik durf anno 2024 nog wel te stellen dat als een apparaat niet aan het internet hangt het geen echte AI is maar een fake AI. Of een extreem simpele.
Valt relatief best mee als het een statisch model is dat je 'alleen maar' hoeft te evalueren. Met iets als een Jetson Nano kom je een heel eind, en met zo'n Coral dingetje ook naar het schijnt.
Verder zit er binnenkort in elke MCU een NN-accelerator, net zoals er nu ook al crypto-units in zitten.
Markus schreef: 19 feb 2024 19:56 Ik train tegenwoordig andere soortig modellen en voor sommigen heb ik heel veel uren nodig en dan bij de evaluatie valt het dan inderdaad tegen
Voor baksteentjes leggen en at soort klussen zou ik dan ook (anno 2024 dus) voor klassieke computervision kiezen.
Maar, we gaan spannende tijden tegemoet. Dat is iets wat zeker is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Ik heb nog nooit echt begrepen waarom niemand op het forum een van die kant en klare epoxy-beton frames uit Duitsland heeft gehaald

Hier een gast die verteld hoe hij dat gedaan heeft



deel 2



de frames kun je hier kopen op ebay

https://www.ebay.de/itm/133667598594 of hier https://www.ebay.de/itm/134247839234

of vanaf de website --> Thomas Zietz

er is ook nog een andere aanbieder --> Technik Mueller

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 20 feb 2024 14:54 Ik heb nog nooit echt begrepen waarom niemand op het forum een van die kant en klare epoxy-beton frames uit Duitsland heeft gehaald
Hoeveel machines worden er hier op het forum nu helemaal gebouwd in een jaar?
En hoe lang zijn die epoxy-beton dingen beschikbaar?
En de meest zelfbouw is toch een portaal machine.
Dan zijn er ook nog mensen die gewoon graag iets zelf bouwen.

Kortom ik denk dat de markt zeer klein is.
Dan zijn er misschien best wel mensen die wel zo'n ding hebben gekocht, maar die hebben geen zin in discussies op een forum.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie