Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 26 jan 2023 10:26 Portje is het niet met ons eens. Die zit al een dag of wat op Alie te speuren naar lineair actuator.
Moet je eens kijken wat dat kost.. :lol:
Maar zonder gekheid.. ik ben persoonlijk wel een liefhebber van zo'n "gymtoestel" mechaniek.
Ik heb ook zelf een werkbank gehad waar een soortgelijk mechaniek onder zat, met aan een kant zwenkwielen en an de andere kant vaste wielen.
Dat mechaniek was te bedienen met een trapezium spindel, dus een sleutel of een zwengel was genoeg.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Portje »

serum schreef: 26 jan 2023 10:26 Portje is het niet met ons eens. Die zit al een dag of wat op Alie te speuren naar lineair actuator.
idd, grin
Maar het gaat er niet om of ik het wel of niet met jullie eens ben.
Ik vind het een mooie en nette constructie zo.
Hoeveel mensen hebben er geen cnc op een kamertje staan, misschien in een hoek?
Op een mooi vloertje.

Maar als je een bedrijf(je) hebt, heb je waarschijnlijk ook een palletwagen en ben je klaar.
Maar als je geen palletwagen hebt, en die dingen kosten ook een paar stuivers, is het al meteen een stuk lastiger om je cnc, werkbank etc te verplaatsen als dat zou moeten.
Ik heb zowel de cnc, werkbank(kar) en zaaggeval(kar) op wielen staan en de laatste 2 worden regelmatig van plaats veranderd.
Ik vraag me gewoon af of die rubber wielen dan niet vierkant worden als ze er een langere tijd op staan.
Niet dat ik me daar verder druk over maak.
Ik ga er niet vanuit dat ik nog 'tientallen' jaren heb.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 26 jan 2023 10:32 ik ben persoonlijk wel een liefhebber van zo'n "gymtoestel" mechaniek.
Heb ik ook altijd verreweg het beste ontwerp voor dit probleem gevonden.

En anders: heb ook wel eens een wasmachine gezien waar je de achterpootjes vanuit de voorkant kon instellen, dat principe kan met wieltjes natuurlijk ook, ik zou dan alle 4 de wieltjes met 1 zwengel bedienen.

Maar iemand had laatst het idee dat ie meer bezig was met het vervaardigen van hulpgereedschap dan dat ie aan het frezen was, daar is dit ook weer een mooi klusje voor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »


Meer dan dit is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden.. :lol:
ik zou dan alle 4 de wieltjes met 1 zwengel bedienen.
Alle 4 wordt lastig, hoewel.. in bovengenoemd filmpje vervang je gewoon de hevels voor een lager aan de voorkant, en een moer aan de achterkant... zwengel erop. en gaan.. die werkbank waar ik het eerder over had, werkte namelijk precies zo..
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

Dat ziet er een handig stuk gereedschap uit.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door MeMoRy »

Inderdaad! ziet er ook een stuk simpeler uit in ontwerp dan de welbekende "fractal vise".
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Goed idee ! Kogeltjes gebruiken als vloeistof.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rien1959 schreef: 27 jan 2023 08:14 Goed idee ! Kogeltjes gebruiken als vloeistof.
hele grote olie moleculen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Erik »

Abom heeft toevallig vandaag deze online gezet;

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb met stijgende verbazing en kromme tenen gekeken.
En de stageloper die dit ding verzonnen heeft, kende duidelijk de truuc met de kogeltjes niet.
Kortom ik vind het een typisch sterk staaltje van de gebruikelijke Amerikaanse engineering kunde.

en iemand met zo'n schone werkplaats kan ik moeilijk serieus nemen.

Ik had ooit een klant die meer van de hebbedingetjes was, daar maakten we nogal eens prototypes voor. En regelmatig zei ik dan als ie weer kwam, 'wat heb jij nou weer voor schoonmoeder kado'? in datzelfde kader past dit ding dan waarschijnlijk in het hoofdstuk 'schoonvader kado' (eentje die alles al heeft)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

een duidelijk voorbeeld van een product dat door:

Afbeelding

Deze meneer verkocht zou moeten worden.. echter.. de goede man is overleden.. laten we dit non-product maar beter ook ten grave dragen..
duidelijk een voorbeeld van "murican enginerding"... Amerikanen.. een volk van afstammelingen van sukkels die 't hier niet konden redden....

als je kijkt naar hoe kan ik een concept verkloten? this one ticks all the boxes..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 jan 2023 14:03 Ik heb met stijgende verbazing en kromme tenen gekeken.
En de stageloper die dit ding verzonnen heeft, kende duidelijk de truuc met de kogeltjes niet.
Kortom ik vind het een typisch sterk staaltje van de gebruikelijke Amerikaanse engineering kunde.

en iemand met zo'n schone werkplaats kan ik moeilijk serieus nemen.

Ik had ooit een klant die meer van de hebbedingetjes was, daar maakten we nogal eens prototypes voor. En regelmatig zei ik dan als ie weer kwam, 'wat heb jij nou weer voor schoonmoeder kado'? in datzelfde kader past dit ding dan waarschijnlijk in het hoofdstuk 'schoonvader kado' (eentje die alles al heeft)
Heb je dat gebruik van de momentsleutel gezien? Ooit bij een bandengigant geweest, na 3 keer klikken hing ie als een berige baviaan aan die stengel te hengsten.. (en een graad of 90 verder dan de eerste klik) Pas toen was ie tevreden was met het aanhaalmoment op die arme lichtmetalen velgen. 'ik gebruik altijd een momentsleutel'.. Mooie stelling. maar heb je enig benul je wat je doet? Denk je. Maar je zegt niks.. Zwijgzaam lijdend kijk je toe.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die zou ik na de eerste bout al sommeren om te stoppen, op straffe van een optater met een andere voor het grijpen liggende sleutel met voldoende massa... :lol:
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 jan 2023 14:03 En iemand met zo'n schone werkplaats kan ik moeilijk serieus nemen.
Kende je Abom nog niet?
De reden dat die werkplaats zo schoon is, is omdat hij hem pas heeft. En volgens mij zijn nog niet alle apparaten over, dus het echte werk doet hij waarschijnlijk nog in z'n oude.
Maar goed, ik heb al een tijdje niet gekeken naar z'n video's. Hij is voor zover ik weet best capabel. Metaalbewerking met de paplepel ingegoten gekregen. Z'n pa en opa hadden ook hun eigen metaalwerkplaats afaik
Plaats reactie