Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

Mooi voorbeeld van het frezen van een wormwiel

Laatst gewijzigd door hainjedaf op 28 feb 2023 02:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Een zelfbouw VMC met een opmerkelijk resultaat.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Curieus om te zien dat ze blijkbaar niet de basis voor de rails in productie nauwkeurig genoeg kunnen voorbewerken, maar na montage de machine meten, en vervolgens de juiste maat vulstukjes onder de rails monteren. (ergens vanaf 1:20)



Er is trouwens weer een Tech Demoweek Veenendaal voor wie zin heeft om een keer bij 7 grote speler in deze markt een kijkje te nemen.
https://www.demoweek.nl/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 mar 2023 07:59 Curieus om te zien dat ze blijkbaar niet de basis voor de rails in productie nauwkeurig genoeg kunnen voorbewerken, maar na montage de machine meten, en vervolgens de juiste maat vulstukjes onder de rails monteren. (ergens vanaf 1:20)
Zou dat niet met de productie van de rails te maken kunnen hebben ?
Wat ik me dan afvraag hoe ze dat meten, schroeven ze de rails dan weer op moment vast voor iedere meting ? En hoe voorkomen ze dan de afwijking in de andere as ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

IK ga er van uit dat de meetsoftware een correctie tabel maakt, dat ze dus kunnen analyseren wat de afwijking per geleiding doet.
Op deze manier halen ze de optelsom van alle kleine afwijkingen nog een beetje naar beneden.
Als je zo 3x 5µ terug kunt brengen naar 0.5µ is dit misschien helemaal geen verkeerde oplossing. (freeswerk, afwijking rails, en nog wat ongeregeld)
Zal ook wel ervaring in zitten dat als je denkt alles onder de 1µ gemaakt te hebben dat het in de praktijk niet het verwachtte resultaat geeft, en op deze manier timmeren ze dan alles dicht.
En natuurlijk wordt die rails weer netjes op moment vastgezet, ik ga er van uit dat ze die hele meet en correctie sessie maar 1x doen en dat het dan goed is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 mar 2023 07:59 Curieus om te zien dat ze blijkbaar niet de basis voor de rails in productie nauwkeurig genoeg kunnen voorbewerken
Als je voor de top gaat is het niet zo vreemd dat machines van de huidige generatie niet accuraat genoeg zijn om de volgende generatie te maken. Dan kun je dus het voorwerk best doen en dan zit je een aardig eind de goede kant op, maar het afmaken moet dan met bloed, zweet en tranen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 mar 2023 09:12 ik ga er van uit dat ze die hele meet en correctie sessie maar 1x doen en dat het dan goed is.
Je wil niet weten hoeveel keer DMG Mori bij ons langs moet komen om de machines terug uit te lijnen.
Bij serieproductie krijgen die machines heel wat te verduren.
Als blijkt dat het 3D meetrapport onregelmatigheden vertoont die niet met een nulpuntsverschuiving kunnen opgelost worden wordt DMG Mori opgebeld.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Danny schreef: 03 mar 2023 13:56
hugo stoutjesdijk schreef: 03 mar 2023 09:12 ik ga er van uit dat ze die hele meet en correctie sessie maar 1x doen en dat het dan goed is.
Je wil niet weten hoeveel keer DMG Mori bij ons langs moet komen om de machines terug uit te lijnen.
Bij serieproductie krijgen die machines heel wat te verduren.
Als blijkt dat het 3D meetrapport onregelmatigheden vertoont die niet met een nulpuntsverschuiving kunnen opgelost worden wordt DMG Mori opgebeld.
Ja hé, die machines zijn niet om te produceren, die zijn voor de verkoop. :lol:
Ik bedoelde tijdens het bouwen van de machine, hoe goed ze tegen werken kunnen heb ik geen zicht op.
Ik kan me voorstellen dat als je het uiterste van je machine vereist dat de machines dan ook vaker nagekeken moeten worden.
(of doen ze dat verouderen van het gietstuk tegenwoordig bij de klant :shock: ?)

Kan me trouwens niets voorstellen met onregelmatigheden via nulpuntsverschuiving op lossen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

Kalibratie labje.
When it fits stop using the hammer.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door H.C »

Kan me trouwens niets voorstellen met onregelmatigheden via nulpuntsverschuiving op lossen.
Bij gietstukken willen de indrukken wel eens afwijken, #nulpunt aanpassen en je bent weer vertrokken... :)
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 mar 2023 15:56 of doen ze dat verouderen van het gietstuk tegenwoordig bij de klant :shock: ?)
Ik vrees van wel. Vroeger moesten de gietstukken op mijn werk maanden buiten staan. Daarna gingen ze in een zoutbad van 400° om te ontroesten en een laatste thermische schok. Tegenwoordig zie je dat, volgens de gietdatum op de stukken ze nog maar een paar weken geleden gegoten werden.
hugo stoutjesdijk schreef: 03 mar 2023 15:56 Kan me trouwens niets voorstellen met onregelmatigheden via nulpuntsverschuiving op lossen.
Als volgens het 3D meetrapport blijkt dat de gaten, die op B90° afgewerkt werden allemaal 0,1mm te ver af liggen van het vlak dat gefreesd wordt op B0°kan je via het nulpunt van B0° het vlak 0,1mm meer afrezen of via het nulpunt van B90° 0,1mm opschuiven in X richting.
Iedere B-as positie heeft namelijk zijn eigen nulpunt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als volgens het 3D meetrapport blijkt dat de gaten, die op B90° afgewerkt werden allemaal 0,1mm te ver af liggen van het vlak dat gefreesd wordt op B0°kan je via het nulpunt van B0° het vlak 0,1mm meer afrezen of via het nulpunt van B90° 0,1mm opschuiven in X richting.
Iedere B-as positie heeft namelijk zijn eigen nulpunt.
Vergelijkbaar met geharde werkstukken, we gebruikten doorgaans 1,2379, dat behoorlijk vormvast was.. behoorlijk ja. maar voor je ging nabewerken, moest je altijd eerst meten om te zien waar in het blok staal jouw werstukje zat.. :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Meetgeneuzel. Op 30 nanometer per meter.

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door keesfrees »

https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/ter ... ruari-2023
Tingieten is een bijna vergeten ambacht. In het Gelderse Alphen aan de Maas maakt Martijn samen met zijn broer Jurgen met tin nog de meest bijzondere objecten, waaronder een zeer begeerde schaal.
va, 9:35
keesfrees schreef: 01 feb 2022 23:14 ( meerdere onderwerpen "handig" door elkaar gemonteerd )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie