voordeel van 2 trpeziumspindels op y-as

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

voordeel van 2 trpeziumspindels op y-as

Bericht door MatD »

hallo,

zoals de titel al zegt: wat is het voordeel van een dubbele trapeziumspindel op de y as? Aan elke kant dus eentje. Het lijkt me "gevaarlijk" want als je stappenmotoren een stap zouden verliezen loopt heel de brug scheef.

grts

Mathias
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: voordeel van 2 trpeziumspindels op y-as

Bericht door audiomanics »

je bedoeld een dubbele spindle op de x-as?

Net als je al aangeeft: als er een stappenmotor mee stopt gaat je brug scheef staan.... Maar een stilstaande stappenmotor duidt op een defect... en van een defecte bank verwacht niemand wonderen. En als je stappen gaat missen is je werkstuk toch al niet meer op maat.. Tegenkoppelen van de motoren middels optische encoders biedt perpectief..
Het feit dat je brug scheef kan komen te staan is bij in het midden aangedreven bruggen veel groter.. als je frees lekker aan de zijkant bezig is moet hij met grote kracht door het materiaal heen getrokken worden... Laat zich raden dat de brug dan dus scheef gaat staan... Bij een dubbele schroefspindel is dat niet of nauwelijks het geval... Het probleem van de dubbele stappenmotor laat zich eventueel oplossen door een motor te nemen en dan met een tandriem of ketting beide schroefspindels te koppelen. De motor moet dan wel een beetje sterker zijn..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: voordeel van 2 trpeziumspindels op y-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dus:.. als je "fool-proof" wilt verspanen... dan drijf je de beide spindels aan met één motor... ik heb al machines gezien met een tandriem tussen de spindels... lijkt mij een mooie oplossing voor 't minste geld..
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: voordeel van 2 trpeziumspindels op y-as

Bericht door MatD »

inderdaad, maar ik heb momenteel maar een stappenmotor van 1.5Nm voor de x-as, dus die is waarschijnlijk niet sterk genoeg als je een x-as van 1250mm lang hebt?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: voordeel van 2 trpeziumspindels op y-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat hangt ervanaf.. ik denk dat de wrijving niet zo hoog is als je alles goed uitgelijnd hebt.. mijn steppers zijn ook niet zo zwaar, maar als je ziet wat die zoal heen en weer moeten slepen?.. vooral mijn Z-as is een wondertje wat dat betreft...
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: voordeel van 2 trpeziumspindels op y-as

Bericht door MatD »

Mijn plan is om alles uit 3mm staal te maken. Alle stukken worden dus lasergesneden dus normaal zal alles behoorlijk goed uitgelijnd zijn. Ik zoek alleen nog geleidingen die niet te veel wrijving veroorzaken. Ik had gedacht aan igus omdat die nog goed betaalbaar zijn, maar ik zie verschillende meningen om cnczone.com met duscussie over precisie. Misschien toch maar een apart draadje starten over het ontwerp van mijn nieuwe machine?
Plaats reactie