Die bruggen zijn immers een systeem dat zichzelf in evenwicht moet houden..
https://www.cnczone.nl/download/file.php?id=7819
Deze brug, alsmede de Beverwaardbrug over de A16 en de Erasmusbrug midden in Rotjeknor, hebben één enkele pyloon die in evenwicht wordt gehouden door het brugdek, dat op zijn beurt weer op zijn plek wordt gehouden door de Pyloon..
Bij de "Zwaan" die ook bekend stond als de "Bever" in het begin , vanwege problematiek omtrent de stabiliteit van de brug.
Dit is Later opgelost met extra Dempers.
Ook de Beverwaardbrug beweegt, maar elke tuibrug beweegt..de Dempers die in deze brug gemonteerd zijn, zijn er om het klapperen van de tuien door de wind tegen te gaan.. want ook de wind heeft invloed op de tuien..
de Martinus Nijhoff Brug bij Zaltbommel heeft weliswaar 2 paar Pylonen, maar die constructie wijkt toch weer een haartje af van wat "Gangbaar" genoemd mag worden, de buitenzijden hebben namelijk een aantal zwaardere Tuikabels die verankerd zijn aan een "Contragewicht", omdat de aanbruggen aan de buitenzijde wat korter zijn dan de halve overspanning.
Desondanks bewegen de toppen van de Pylonen zo'n 10 Cm naar elkaar toe als het brugdek vol zou komen te staan met vrachtwagens..
Bij de StonecuttersBrigde in Hong Kong zijn de beschermingsbuizen om de tuikabels voorzien van vele kleine kuiltjes, vergelijkbaar met een golfbal, dit ook om de wind invloed te beperken..
Maar goed.. Ik draaf door..
Hier ook!..