Ik heb ongeveer een jaar geleden al eens een poging ondernomen, maar deze keer ben ik er zeker van, ik ben het er met mezelf eindelijk over eens, ik ga een CNC-gestuurde Plasma-snijder bouwen. Het moet een heel simpel ding worden, het moet gemakkelijk in elkaar te steken zijn, gemakkelijk aanpasbaar zijn voor eventuele verlenging, en oh ja, en nog goedkoop zijn ook. Een eventuele combinatie met een router moet (indien mogelijk) ook kunnen. Dus ik ben al enkele weken het net aan het afschuimen op zoek naar informatie, heb al ontelbare ontwerpen getekend, en nu moeten er dringend enkele beslissingen gemaakt worden.
- DIMENSIES
Ik had graag een effectieve bewerkings-oppervlakte hebben van 120x100 (cm), welke ik later zoek uit te breiden naar 240x100 (cm). Ik ben wel in de war mat al die x-y-z toestanden, op verschillende fora vond ik verschillende benamingen, maar ik ga uit van de logica, de eerste beweging die ik moet bouwen is de langste beweging, is volgens mij de X-as, de "gantry" is de Y-as, en dan heb je natuurlijk de Z-as.
- ALGEMENE CONSTRUCTIE
Ik wil absoluut aluminium profielen gebruiken, die kan je op maat bestellen, zijn super licht, super sterk, en dankzij de T-groeven nog gemakkelijk te verbinden ook. Geen vervormingen door alles te moeten lassen. Ik heb in België wel nog geen distributeur gevonden die deze ook particulier verkoopt.
- BEWEGING
Als lineaire geleiders heb je natuurlijk een berg opties, en ze hebben allemaal pro's en con's. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de DryLin-W geleiders, vooral omdat deze een pak goedkoper zijn dan eender welk ander professioneel geleider, maar hier en daar hoor ik dat die toch niet zo accuraat bewegen, en met de eventuele combinatie met een router valt alumium niet te bewerken. Ronde geleiders wil ik liever niet gebruiken omdat die lengtes voor niet ondersteunde ronde assen gewoon te lang zijn, en de ondersteunde versie past niet op de standaard aluminium profielen. Ik moet nog verder onderzoek doen naar aluminium geleiders die op het profiel klikken en welke met V-groove lagers werken, of is een aluminium hoekprofiel genoeg voor de laterale verplaatsing?
- STAPPENMOTORS, STAPPENMOTORSTURINGEN, EN BEWEGINGSOVERDRACHT
Afhankelijk van het gewicht van het hele zooitje kies ik later nog de motors, en sturingen.
Ik zou liefst "Rack and Pinion" gebruiken, tweede keuze tandriem, derde is trapezium schroefdraad. maar ook daar moet ik nog wat verder over nadenken.
Voorlopig denk ik aan
- 3x nema23, 3Nm 4.2A stappenmotoren.
- 3x MSD542 microstepping driver (max 4.2A)
- 1x PBX-RF RF Isolated CNC Breakout Board (probotix)