CNC-PLASMA

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Eliani
Contacteer:

CNC-PLASMA

Bericht door Eliani »

Hallo,
Ik heb ongeveer een jaar geleden al eens een poging ondernomen, maar deze keer ben ik er zeker van, ik ben het er met mezelf eindelijk over eens, ik ga een CNC-gestuurde Plasma-snijder bouwen. Het moet een heel simpel ding worden, het moet gemakkelijk in elkaar te steken zijn, gemakkelijk aanpasbaar zijn voor eventuele verlenging, en oh ja, en nog goedkoop zijn ook. Een eventuele combinatie met een router moet (indien mogelijk) ook kunnen. Dus ik ben al enkele weken het net aan het afschuimen op zoek naar informatie, heb al ontelbare ontwerpen getekend, en nu moeten er dringend enkele beslissingen gemaakt worden.

- DIMENSIES
Ik had graag een effectieve bewerkings-oppervlakte hebben van 120x100 (cm), welke ik later zoek uit te breiden naar 240x100 (cm). Ik ben wel in de war mat al die x-y-z toestanden, op verschillende fora vond ik verschillende benamingen, maar ik ga uit van de logica, de eerste beweging die ik moet bouwen is de langste beweging, is volgens mij de X-as, de "gantry" is de Y-as, en dan heb je natuurlijk de Z-as.

- ALGEMENE CONSTRUCTIE
Ik wil absoluut aluminium profielen gebruiken, die kan je op maat bestellen, zijn super licht, super sterk, en dankzij de T-groeven nog gemakkelijk te verbinden ook. Geen vervormingen door alles te moeten lassen. Ik heb in België wel nog geen distributeur gevonden die deze ook particulier verkoopt.

- BEWEGING
Als lineaire geleiders heb je natuurlijk een berg opties, en ze hebben allemaal pro's en con's. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de DryLin-W geleiders, vooral omdat deze een pak goedkoper zijn dan eender welk ander professioneel geleider, maar hier en daar hoor ik dat die toch niet zo accuraat bewegen, en met de eventuele combinatie met een router valt alumium niet te bewerken. Ronde geleiders wil ik liever niet gebruiken omdat die lengtes voor niet ondersteunde ronde assen gewoon te lang zijn, en de ondersteunde versie past niet op de standaard aluminium profielen. Ik moet nog verder onderzoek doen naar aluminium geleiders die op het profiel klikken en welke met V-groove lagers werken, of is een aluminium hoekprofiel genoeg voor de laterale verplaatsing?

- STAPPENMOTORS, STAPPENMOTORSTURINGEN, EN BEWEGINGSOVERDRACHT
Afhankelijk van het gewicht van het hele zooitje kies ik later nog de motors, en sturingen.
Ik zou liefst "Rack and Pinion" gebruiken, tweede keuze tandriem, derde is trapezium schroefdraad. maar ook daar moet ik nog wat verder over nadenken.

Voorlopig denk ik aan
- 3x nema23, 3Nm 4.2A stappenmotoren.
- 3x MSD542 microstepping driver (max 4.2A)
- 1x PBX-RF RF Isolated CNC Breakout Board (probotix)

2584 2585 2586 2587 2589
Laatst gewijzigd door Eliani op 17 jan 2010 23:00, 8 keer totaal gewijzigd.
rsemotion

Re: CNC-PLASMA

Bericht door rsemotion »

De z-as en en aanliggende construktie lijkt me iets aan de slappe kant.....
ivm doorbuigen e.d.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
tuurbo
Contacteer:

Bericht door tuurbo »

Dit lijkt mij een goed ontwerp!
Volgens mij zit resueengineering er helemaal naast met aan de slappe kant. ;-)
Het is toch een PLASMASNIJDER?
Daarop komen volgens mij helemaal geen krachten,zoals een frees.
Volgens mij heb je eigenlijk niet eens een Z as nodig?
die plasmasnijder is toch gewoon aan/uit?
en je snijdt toch platte platen?
Ik zou de plasma toors dan gewoon handmatig op de juiste hoogte zetten.
evt met een handwiel,maar daaraan een z as stepper motor op zetten lijkt mij overkill.

succes met bouwen!
H@ns
Donateur

Bericht door H@ns »

............ de X-as, de "gantry" is de Y-as...............

Bij de meeste machines is de langs richting de X-as, de dwars richting de Y-as.
Als een portaal aan twee zijden wordt aangedreven (evnt. met twee motoren) spreekt men over een "gantry" aangedreven machine. ;-)

De Z-as ziet er inderdaad wat minder stabiel uit, maar wanneer boogmeting wordt gebruikt raakt de toorts de plaat tijdens het snijden niet.
Wanneer je gebruik maakt van een "plate rider" om de toorts hoogte konstant zou ik persoonlijk voor de Y-as 2 simpele lineare geleidingen nemen, die wat verder uit elkaar staan.

Suc6 met de bouw.

Hans
H@ns
Donateur

Bericht door H@ns »

tuurbo schreef:
........en je snijdt toch platte platen?
Als het dun materiaal is (<2mm), is deze door de warmte inbreng niet meer zo plat, en zul je met een hoogte regeling moeten werken.
wstoof
Donateur
Contacteer:

Bericht door wstoof »

Resuengineering heeft wel degelijk gelijk M.B.T. de slappe Z-As.
Tuurlijk... de Toorts van de Plasma snijder oefent geen directe kracht uit op het plaatwerk, maar wat dacht je van de stuggen kabels van de toorts ? .
Daar moet je wel degelijk rekening mee houden.... onderschat dit niet..

Geen Z-as nodig ?... !!!!
Hoe vaak is een plaat staal bij binnenkomst geheel vlak ?
Daarnaast vervormd een plaat ook nog eens behoorlijk tijdens het snijden...
Een afwijking in de afstand van het plaatmateriaal tot de toorts van een halve millimeter heeft al enorme gevolgen op het snijbeeld.
Bij een afwijking van meerdere millimeters wordt de weerstand over de boog te hoog en valt de boog weg...
Feitelijk is het al haast onbegonnen om plasma te snijden zonder een THC ....
Eliani
Contacteer:

Bericht door Eliani »

resuengineering schreef:De z-as en en aanliggende construktie lijkt me iets aan de slappe kant.....
ivm doorbuigen e.d.
Daar was ik inderdaad nog niet echt over uit, had er voorlopig maar een stuk aan vast geplakt
Eliani
Contacteer:

Bericht door Eliani »

H@ns schreef:............ de X-as, de "gantry" is de Y-as...............

Bij de meeste machines is de langs richting de X-as, de dwars richting de Y-as.
Als een portaal aan twee zijden wordt aangedreven (evnt. met twee motoren) spreekt men over een "gantry" aangedreven machine. ;-)
Het is ook de bedoeling om langs twee zijden de X-beweging aan te drijven, ik ben er echter nog niet uit of ik dit zou doen op de X-as door middel van tandriemen, of op de Y-as met Rack and Pinion (tandwiel). zoals ik hierboven al even vermelde, had ik de z-as er maar snel op geplakt, het voorlopige plan is om deze inderdaad met de hand op de juiste hoogte te plaatsen, ik dacht nog even aan de "arc voltage height control" maar die zijn pokkeduur...
tuurbo
Contacteer:

Bericht door tuurbo »

Ik denk nog steeds dat je geen aangedreven Z as nodig hebt,tuurlijk,de platen kunnen krom zijn.....
Maar hoe wou je de kromheid in het progamma progammeren?
Mij gaat dat niet lukken!
Ook een dure hoogteconrole zou ik niet gebruiken.
Je moet dus een constante afstand hebben tussen toors en plaat?
Bouw dan een soort meelopende afstandhouder ,
(wieltjes of kogels die op een constante afstand bevestigd zijn van de toors/plaat)
Als je die afstand goed hebt ingesteld,heb je geen problemen meer met snijden......
Althans zolang je dezelfde dikte plaat hebt.
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Kan ook, maar iedere keer dat je over een spat / slak / snede gaat hobbel je al weer even alle kanten op.

http://www.soundlogicus.com/thc300b.htm

Deze heeft een oud collega van me ooit eens gebruikt bij een snijtafel van 4 x 7 meter, die hij voor een constructiebedrijf heeft gemaakt.

Kijk ook eens bij http://campbelldesigns.net/

Gr Sascha
rsemotion

Bericht door rsemotion »

@tuurbo

als je hem in combinatie met/als router wil gebruiken is de z-as niet erg stug.
maar goed dat is mijn mening

een bewegende z-as is voor plasma idd niet echt nodig, maar wel als meer mee wilt dan alleen plasma snijden
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Eliani
Contacteer:

Bericht door Eliani »

Ok, alvast bedankt voor de info jongens, Ik heb de tekeningen alweer aangepast, zodat er geen misverstanden meer kunnen zijn i.v.m. die Z-as, die is er niet meer.
Ik heb er ondertussen de beltdrive ook bij getekend voor de X-as

2588 2590
Laatst gewijzigd door Eliani op 17 jan 2010 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
mjvdg

Bericht door mjvdg »

Nog even een korte opmerking, waar je misschien iets aan kan hebben.
zorg ervoor dat de x en de y geleidingen zoveel mogelijk. van de plaat weg is.

als je gaat plasma snijden geeft dit veel metaal stof wat op je geleidingen kan komen.
hierdoor word de levensduur van je geleidingen erg verkort.
geleidingen dus zoveel mogelijk afschermen.

Tevens is een THC een absolute must. platen zijn namelijk altijd krom.

de top van Innovatie http://www.whiteboard20.nl
H@ns
Donateur

Bericht door H@ns »

Om de hoogte konstant te houden kun je met een boogregeling (THC) werken, maar daar hangt inderdaad een prijskaartje aan.

Je kunt het ook eerst oplossen zoals op de volgende link te zien is, en evnt. later overgaan op boogmeting.

http://www.mind-cr.com/index.php?option ... ng=english

(Naar beneden scrollen)

De Z-as wordt omhoog gebracht middels een perslucht cilinder
Door het eigen gewicht zakt het geheel naar de plaat waarna de 4 kogelpotten het materiaal volgen.
Afstand tussen materiaal en toorts wordt mechanische afgesteld.
Het nadeel van dit systeem is, dat de starthoogte en de snijhoogte gelijk zijn.
Voor dun materiaal is dit geen probleem, maar je slijtdelen hebben meer te lijden wanneer het materiaal dikker wordt.

Mocht je RVS of Alu willen snijden zijn er ook kogelpotten met kunststof kogels.

Suc6 met je keuze.
Plaats reactie