x en y as verplaatsen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan1ydanne

x en y as verplaatsen

Bericht door Jan1ydanne »

goede dag ik wil graag weten hoe ik in mijn tekening de x y punten kan veranderen. ik ben een hijpalen tekening aan het maken van ons huis en de oorsprong dus het nulpunt van de x en y as die wil ik graag op elke plek zetten waar ik wil. ik werk met solidworks 2021 en het zal wel heel simpel zijn maar mij lukt het niet. voor de duidelijkheid dit is gewoon een platte tekening.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: x en y as verplaatsen

Bericht door Huub Buis »

Ik ken geen solid works, maar in andere pakketten is het met de muis de tekening selecteren (alle layers) en dan 90° draaien. Die optie zal vast wel ergens als een icoontje staan.

Code: Selecteer alles

Using the "Rotate View" Command

Select the view: Click on the drawing view you want to rotate to select it. 

Activate the Rotate View tool: Click the Rotate View icon on the View toolbar or right-click the view and select Zoom/Pan/Rotate > Rotate View. 
Enter the angle: The Rotate Drawing View dialog box will appear. Type 90 into the "Drawing view angle" box. 
Apply the change: Click the Apply button to rotate the view. 
Finish: Click Close to exit the dialog box. 
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Ik heb het idee dat je solidworks op een manier wilt gebruiken waar het niet voor is bedoeld. Nulpunten verplaats je in solidworks eigenlijk niet. Dit werkt op een andere manier.

Kun je eens een screenshot posten van wat je aan het tekenen bent, en wat je precies aan het doen bent?

Je zegt een platte tekening te maken, ben je dan aan het tekenen in een part (.sldprt) of in een drawing (.slddrw)?
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Jan1ydanne

normaal teken ik altijd in 3d en daar heb ik dat probleem niet.ik teken het als part maar ik moet steeds uitrekenen waar de volgende paal komt omdat het programma rekent vanaf het nulpunt en dit punt wil ik kunnen veranderen.
MarcoPajotter
Contacteer:

Bericht door MarcoPajotter »

hallo Jan1ydanne,

spreek je over ...

1) het verplaatsen van een object in je tekening ...
2) het referentie punt van een bepaald object ...
3) de tekening in zijn geheel verplaatsen op je werkblad ...

groetjes,
marco
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
MarcoPajotter
Contacteer:

Bericht door MarcoPajotter »

zie dat je ondertussen hebt gepost ...

kan je je absolute meting niet aanpassen naar relatieve meting
en een [linear copy] doen, met de nodige tussenafstand ...

marco,
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sw heeft een generiek nulpunt, je kunt in de schets de afstand van een vierkantje wat je tekent tot aan dat nulpunt ( de oorsprong van het assenkruis) gewoon een maat mee geven. Daarmee kun je die paal elke plek geven die je wilt.
Voor de duidelijkheid, dat vierkantje wat jouw paal voorstelt moet zwart kleuren anders is die onvoldoende gedefinieerd.
Wanneer je het tekent dus niet je eerste lijn vanaf de oorsprong leggen, dan denk sw dat dat de referentie al is.

Als je er in 3d geen last van hebt, wat is het probleem met een bovenaanzicht van 3d palen van 20cm lang?
Denken in oplossingen.
Voor 2d blijf ik gewoon een 2d pakket gebruiken, autocad variant, draftsight.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jan1ydanne

dat ik hem elke plek kan geven die ik wil snap ik zelf ook wel maar dan moet je wel elke keer uitrekenen waar hij moet komen. en ik was benieuwd of dat ook op een andere manier kon.
DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper »

Je kunt het op 2 manieren aanpakken:
A- 1 sketch waarin je alle heipalen tekent, en die vervolgens 'extrude' (de eerste heipaal kies je die paal die op de oorsprong staat,
B- je tekent in één sketch 1 heipaal, 'extrude' die, en vervolgens maak je daar kopiën van

Methode-A zou ik kiezen als de palen niet in een X/Y-richting staan en/of met allenmaal onderling verschillende afstanden
Methode-B zou ik dus kiezen als de hiepalen niet in haaks-op-elkaar-richtingen staan en/of verschillende onderling afstanden.

In beide gevallen kun je linear pattern gebruiken om de palen te positioneren (linear pattern bestaat zowel binnen sketch-commands, als binnen feature-commands).
Jan1ydanne

het is al opgelost ik teken het in een ander programma.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat lijkt me voor deze een prima keuze, al denk ik dat wij niet precies begrijpen wat je nu eigenlijk precies wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie