Hoe krijg ik dit lager van de as

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kars-cnc
Donateur

Hoe krijg ik dit lager van de as

Bericht door Kars-cnc »

De laatste tijd maakt mijn warmtepomp wat meer lawaai bij lage toerentallen van de ventilator. Na enig onderzoek kwam ik er achter dat het "flapperende" geluid wat ik hoor er ook is als ik de unit spanningsloos maak en de waaier met de hand rond draai.

Omdat er verder helemaal niets te zien is wat aanloopt o.i.d. heb ik de motor uit elkaar gehaald:

Rotor-1.jpg

Het voorste lager, een NSK 6201Z, lijkt inderdaad niet goed. Maar nu is mijn probleem; hoe krijg ik hem van de as zonder de boel te beschadigen.
De ruimte tussen de rotor-magneten en het lager is beperkt tot ca. 2mm:

Rotor-2.jpg

Ik heb al even geprobeerd met twee stalen plaatjes van 2mm dik achter het lager en dan de BF20 gebruiken om de as er uit te drukken, maar de plaatjes gaan krom en verder gebeurd er niets. Direct achter het lager is wat meer ruimte, het zijn de magneten die het verst vooruit steken. Maar ik heb zelf niets wat ik achter zo'n lager kan haken.

Wat zouden jullie adviseren in dit geval?

Voor alle duidelijkheid: branders en hamers komen niet in aanmerking! Magneten kunnen slecht tegen hogere temperaturen en sommige ook slecht tegen mechanische schokken. Bovendien wil ik niet graag dat zo'n gelijmde magneet los zou raken van de rotor...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mjeuring

Re: Hoe krijg ik dit lager van de as

Bericht door mjeuring »

Dan ga je richting dit soort lagertrekkers: https://www.temu.com/nl/21-in-1-lager-- ... mrwrxyan21

Je moet dan de kooi van het lager gedeeltelijk verwijderen en er 3 platte kogels met draadeinden in plaatsten.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, volgens mij kun jij wel een bus draaien met een rilletje van 1mm aan de binnenkant.
Die zaag je in zodat ie voldoende veert om over het lager te schuiven. Vervolgens schuif je een 2e bus er over zodat de boel opgesloten zit.
De rest moet je even zelf verzinnen, maar dat lukt vast wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Kleine lager er eerst af en dan de hele as eruit persen
In theorie kan ik praktisch alles
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Normale lagertrekker moet opzich kunnen werken; zo dik zijn die pootjes niet. Alleen is die as best lang.

Als alternatief: ik zou de magneten inpakken met plastic, met een dremeltje de buitenschaal doorslijpen, buitenschaal en kooi/kogels verwijderen, binnenschaal half/driekwart inslijpen, en dan toch even met een beitel een tikje geven op die inslijping. Dat hoeft niet hard want die binnenschaal scheurt direct, maar die korte felle impuls is toch wel nodig.

Vervolgens kun je het er gewoon vanaf schuiven en loop je niet het risico dat je een as krom maakt of metaal aan het opstropen bent waardoor je het nieuwe lager er niet lekker op krijgt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

hiervoor heb je een lagertrekker nodig met schaal: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... trekkerset

deze schaal draai je strak onder het lager, met de verlengstukken erbij kun je de meeste lagers er wel af krijgen. ik gebuik dit ook vaak voor lagers van krukassen af halen, die ook altijd strak tegen de wang zitten.
Tractorpulling, waar elke pk en Nm telt… en we er altijd te weinig hebben!
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Jurrian1 schreef: 01 sep 2025 14:23 hiervoor heb je een lagertrekker nodig met schaal: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... trekkerset

deze schaal draai je strak onder het lager, met de verlengstukken erbij kun je de meeste lagers er wel af krijgen. ik gebuik dit ook vaak voor lagers van krukassen af halen, die ook altijd strak tegen de wang zitten.
Ja maar die as is best wel lang, lop je kans dat je die as krom drukt. Ik zou het proberen wat Dabit suggereerde
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
sbos
Contacteer:

Bericht door sbos »

De lager wordt toch weggegooid.
Als het lukt om twee of 3 lange draadeinden eraan te lassen en boven op de as een bv 10mm dikke plaatje met gaten erdoor en de draadeinden erdoor en zo de kogellager los trekken.
of iets dergelijks

Sjaak
XL500SZ

Bericht door XL500SZ »

Mestrekker zou ik zeggen. Die van Kukko hebben een wat scherpere 'aanloop', lijkt me handiger dan de HBM versie.

(Heb ze hier wel liggen, maar je zult wel niet in de buurt van Groningen komen)
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken! Er zaten goede ideeën bij zoals die van Hugo; een grijper maken door randje in een buis te draaien en een huls er overheen als blokkering en dan een uitdraai mechaniek maken aan de andere kant. Op die manier was het zeker gelukt, maar wel een boel werk. Dan de meer praktische oplossing van Dabit, gewoon kapot slijpen... (had mijn voorkeur :mrgreen: ).

Maar het beste idee kwam van Jurrian1 en XL5000SZ, een mes-trekker. Dit deed mij namelijk herinneren dat ik iemand ken hier in het dorp die als hobby van alles en nog wat restaureert (van Jukeboxen tot oude Racemotoren) en daar had ik wel eens zo iets zien slingeren...

Vanavond even gebeld en inderdaad; hij had zo'n ding, was thuis, en ik mocht wel even langskomen. Met dat ding is het lager er prima af gekomen.

Nogmaals bedankt voor alle ideeën!
Plaats reactie