PC HP Elitedesk 800 G1 SFF
Moderator: Moderators
PC HP Elitedesk 800 G1 SFF
Ik ben een PC aan het inrichten voor gebruik met de BF20 en Eding CNC voor de hobbyclub, iemand heeft daar voordat ik hem in de hand gedrukt kreeg W11 op gezet, maar er verder helemaal niets mee gedaan, dat betekent dat er een aantal drivers helemaal niet geinstallerd waren. De PC is eigenlijk te oud om de standaard W11 installatie uit te voeren, Microsoft vindt dan dat de PC niet geschikt is voor W11. Er bestaan truuks en tools om W11 ook zonder deze randvoorwaarden te installeren, dat is wat ze hier hebben gedaan. Oorspronkeleijk was de PC echt retetraag, maar na een hele tijd klooien omdat ik in de schuur alleen maar zo nu een dan heel slecht internet heb is het gelukt om in het hardware overzicht van de PC geen uitroeptekens en vraagtekens meer te hebben. Het trage is nu verdwenen, er is best goed met de PC te werken en ook Eding klaagt niet. Gisteren heb ik geprobeerd om W11 updates te downloaden door via een Wifi USB stick en een GSM hotspot te maken, maar dat is maar ten dele gelukt, de grote update file heb ik nog niet binnen kunnen halen dus dat komt deze week nog een keer aan de orde, het lukt wel, maar het is soms echt retetraag.
Maar nu mijn probleem waar ik niet uitkom, ik heb een extra ethernet poort nodig, daarom heb ik er eerst een dubbel ethernet kaartje ingestopt maar dit werd niet door de PC gezien en ik kon daardoor ook geen drivers installeren. Ik ging er toen van uit dat het kaartje te oud was en daarom heb ik bij Ali een nieuw PCI kaartje besteld, maar ook die wordt niet gezien door de PC.
Als ik nu met een tool laat kijken of er drivers missen of te oud zijn dan ziet ook dit tool de extra ethernet kaart niet.
Heeft iemand een idee hoe dit probleem op te lossen?
Maar nu mijn probleem waar ik niet uitkom, ik heb een extra ethernet poort nodig, daarom heb ik er eerst een dubbel ethernet kaartje ingestopt maar dit werd niet door de PC gezien en ik kon daardoor ook geen drivers installeren. Ik ging er toen van uit dat het kaartje te oud was en daarom heb ik bij Ali een nieuw PCI kaartje besteld, maar ook die wordt niet gezien door de PC.
Als ik nu met een tool laat kijken of er drivers missen of te oud zijn dan ziet ook dit tool de extra ethernet kaart niet.
Heeft iemand een idee hoe dit probleem op te lossen?
- Bjornski1976
Re: PC HP Elitedesk 800 G1 SFF
Verschijnt ie wel in de bios, of moet je daar misschien nog iets enabelen of iets? Lijkt me toch zo plug en play. Misschien een alternatief is om er een usb naar ethernet adapter op een usb poort op te proberen. Gebruik je edie voor netwerk en de nic onboard voor de cnc.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Hoi Ben,
Als je win11 wilt installeren ondanks dat de machine niet voldoet aan de eisen dan kan je het volgende doen;
creeer een win11 boot media van laatste versie.
plaats de win11 boot media en ga naar de bootmedia. start vanuit de opdrachtpromp (cmd.exe)
"setup.exe /product server" hiermee wordt de win11 installatie opgestart zonder de checks.
Op het internet is hierover genoeg te vinden.
op onderstaande wijze zou het ook werken.
https://www.piepcomp.nl/threads/hoe-win ... are.14644/
https://www.schoonepc.nl/windows11/wind ... eilen.html
Het zou moeten werken. Heb dit een maand geleden voor iemand gedaan.
Hopelijk kan je hiermee vooruit.
Sjaak
Als je win11 wilt installeren ondanks dat de machine niet voldoet aan de eisen dan kan je het volgende doen;
plaats de win11 boot media en ga naar de bootmedia. start vanuit de opdrachtpromp (cmd.exe)
"setup.exe /product server" hiermee wordt de win11 installatie opgestart zonder de checks.
Op het internet is hierover genoeg te vinden.
op onderstaande wijze zou het ook werken.
https://www.piepcomp.nl/threads/hoe-win ... are.14644/
https://www.schoonepc.nl/windows11/wind ... eilen.html
Het zou moeten werken. Heb dit een maand geleden voor iemand gedaan.
Hopelijk kan je hiermee vooruit.
Sjaak
Wellicht moet er in de BIOS iets veranderd worden, geen idee wat dan wel, maar ik heb ook de Harddisk een keer veranderd en toen werd dat ook pas geaccepteerd nadat ik dit ook in de BIOS verteld had, dus vrijdag toch maar weer eens goed op zoek naar iets daar.
Ik heb vandaag ook mijn GSM abbonnement gewijzigd van 2,1 GB naar 16 GB, was zelfs nog een paar Euro goedkoper, om middels de al uitgeprobeerde GSM hotspot in ieder geval Windows update volledig te kunnen afmaken.
Er bestaat dan nog de mogelijkheid dat die update er weer voor zorgt dat er enkele drivers niet meer werken, daar wordt al voor gewaarschuwd.
Maar als die update niet goed werkt weet ik nog niet of ik dan wel bij W11 blijf, geen updates meer krijgen is eigenlijk hetzelfde als bij W10 blijven.
Ik heb overigens ook, op een andere HDD, W10 al een keertje geinstalleerd, dat gaf exact dezelfde problemen, toen ben ik toch weer overgestapt op W11. Was makkelijk, even de HHD wisselen en W11 was er weer.
Ik heb vandaag ook mijn GSM abbonnement gewijzigd van 2,1 GB naar 16 GB, was zelfs nog een paar Euro goedkoper, om middels de al uitgeprobeerde GSM hotspot in ieder geval Windows update volledig te kunnen afmaken.
Er bestaat dan nog de mogelijkheid dat die update er weer voor zorgt dat er enkele drivers niet meer werken, daar wordt al voor gewaarschuwd.
Maar als die update niet goed werkt weet ik nog niet of ik dan wel bij W11 blijf, geen updates meer krijgen is eigenlijk hetzelfde als bij W10 blijven.
Ik heb overigens ook, op een andere HDD, W10 al een keertje geinstalleerd, dat gaf exact dezelfde problemen, toen ben ik toch weer overgestapt op W11. Was makkelijk, even de HHD wisselen en W11 was er weer.
Is het wel zo verstandig een PC die alleen bedoeld is voor de besturing van de BF20 en bij een hobbyclub staat waar jan en alleman er op kan gaan werken, aan internet te hangen? Iedereen die iets met CNC op de BF20 wil doen kan ook gewoon een USB stick meenemen met het eigen programma lijkt mij?
Als je dan zorgt dat de USB poort niet bootable is of anderszins gemakkelijk virussen binnenlaat dan heb je niets te maken met het up to date hoeven zijn van W11.
Als je dan zorgt dat de USB poort niet bootable is of anderszins gemakkelijk virussen binnenlaat dan heb je niets te maken met het up to date hoeven zijn van W11.
Dat is denk ik precies wat de vorige eigenaar van deze machine heeft gedaan. in principe werkt de hele machine met W11, maar de extra PCI insteekkaart wordt nu niet herkent, daarom kan ik nu ook geen driver installeren. Ik wil dit wel oplossen want ik heb er voor mezelf ook nog zo eentje gekregen, makkelijk om een zelfde machine te hebben als Back-Up. Ik ben dan ook van plan om wanneer alles werkt middels een Ghost de hele machine te clonen.sbos schreef: 13 aug 2025 22:09 Hoi Ben,
Mocht ik het toch niet voor elkaar krijgen kan ik altijd nog opnieuw beginnen op de manier die jij voorstelt, heb nog wel een lege HDD liggen voor dit experiment.
Dat afschermen van W11 is denk ik wel iets wat later altijd nog kan en ook moet denk ik, maar de boel virusvrij houden zou moeten lukken, Windows Defender doet dit aardig goed is mijn ervaring. Ook via een USB stick kun je zo maar een virus binnenlepelen is mijn ervaring.Kars-cnc schreef: 13 aug 2025 22:24 Is het wel zo verstandig een PC die alleen bedoeld is voor de besturing van de BF20 en bij een hobbyclub staat waar jan en alleman er op kan gaan werken, aan internet te hangen? Iedereen die iets met CNC op de BF20 wil doen kan ook gewoon een USB stick meenemen met het eigen programma lijkt mij?
Maar ik denk die ethernet verbinding vooral nodig te hebben om een back-up veilig te stellen, updates binnen te halen etc.
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Ik heb op mijn eding pc een extern USB ethernet dingetje om de PC met het netwerk te verbinden en de interne NIC met de eding kaart.
Ik heb die pc uitgesloten van toegang tot internet. (uitgezet op de router) Paar keer gehad dat windows fanatiek ging zoeken naar updates en daar zoveel prioriteit aan gaf dat de machine erop nokte. De updates uitschakelen gaat niet meer op windows 11. Na een paar maanden oid staat het vanzelf weer aan en heb je het probleem weer. Was bij mij hardnekkig. Die PC moet wel op het lokale netwerk kunnen in mijn situatie
Maar. Windows 11?
https://docs.edingcnc.com/pc-requirements
Ik heb die pc uitgesloten van toegang tot internet. (uitgezet op de router) Paar keer gehad dat windows fanatiek ging zoeken naar updates en daar zoveel prioriteit aan gaf dat de machine erop nokte. De updates uitschakelen gaat niet meer op windows 11. Na een paar maanden oid staat het vanzelf weer aan en heb je het probleem weer. Was bij mij hardnekkig. Die PC moet wel op het lokale netwerk kunnen in mijn situatie
Maar. Windows 11?
https://docs.edingcnc.com/pc-requirements
Precies dat laatste: net als USB WiFi dongles heb je ook USB ethernet dongles. Die werken in mijn ervaring meestal wel, zeker met W11.
Hoi Ben,
Ik weet nu niet welke kaart je hebt.
Kijk bij de producent/maker van de kaart of daar een driver te vinden is en installeer deze handmatig.
Het kan zijn dat een driver van een ander merk ook werkt omdat er dezelfde chipset wordt gebruikt.
Vaak kan je ook wat oudere type drivers gebruiken zoals die onder win10 werken. In een uitzonderlijke geval mogelijk nog een win7 driver. Let wel op dat je dan een 64bit versie gebruikt. win11 is 64bit.
mvg Sjaak
Kijk bij de producent/maker van de kaart of daar een driver te vinden is en installeer deze handmatig.
Het kan zijn dat een driver van een ander merk ook werkt omdat er dezelfde chipset wordt gebruikt.
Vaak kan je ook wat oudere type drivers gebruiken zoals die onder win10 werken. In een uitzonderlijke geval mogelijk nog een win7 driver. Let wel op dat je dan een 64bit versie gebruikt. win11 is 64bit.
mvg Sjaak
Leuk opgemerkt, maar als de hele insteekkaart niet opgemerkt wordt zijn er ook geen drivers te installeren, of zie ik dat verkeerd?sbos schreef: 14 aug 2025 10:00 Hoi Ben,
mvg Sjaak
De kaart zal mogelijk als onbekend in de apparaatbeheer staan. Als je de drivers download van de kaart en deze handmatig installeert dan werkt het mogelijk wel.
Er is mogelijk een setup.exe voor de installatie van de driver of voeg een driver toe via de apparaatbeheer met zoeken naar driver. ga dan naar de installatie directory waar de drivers staan.
Sjaak
Er is mogelijk een setup.exe voor de installatie van de driver of voeg een driver toe via de apparaatbeheer met zoeken naar driver. ga dan naar de installatie directory waar de drivers staan.
Sjaak
Nee, dat is juist het probleem, er komt helemaal niets te staan.sbos schreef: 14 aug 2025 12:18 De kaart zal mogelijk als onbekend in de apparaatbeheer staan. Als je de drivers download van de kaart en deze handmatig installeert dan werkt het mogelijk wel.
Sjaak
Windows update heeft het probleem in ieder geval voor een deel opgelost, de ethernetkaart wordt nu herkend in apparatenbeheer en lijkt ook te werken maar............
Ik lijk nu 2 ethernet poorten te hebben, maar ze lijken ook met elkaar verbonden te zijn, ik moet dit nog verder onderzoeken, het liep vanmiddag weer eens net wat anders dan gepland, wordt vervolgd.
Ik heb de andere PC ook nog even wakker geschud, ook daar ben ik W11 update aan het binnentanken via de GSM hotspot, traag maar lukt uiteindelijk wel, dat ga ik denk ik dit weekeinde nog wel afmaken, ik heb daar een extra ethernet kaartje (zelfde als bij de andere PC) en een USB C kaartje ingezet, ik hoop dat die beiden door W11 update herkend en geinstalleerd worden. Die PC is bedoeld voor mijn eigen portaalfrees, met een Eding CPU5A4 als controller.
Ik lijk nu 2 ethernet poorten te hebben, maar ze lijken ook met elkaar verbonden te zijn, ik moet dit nog verder onderzoeken, het liep vanmiddag weer eens net wat anders dan gepland, wordt vervolgd.
Ik heb de andere PC ook nog even wakker geschud, ook daar ben ik W11 update aan het binnentanken via de GSM hotspot, traag maar lukt uiteindelijk wel, dat ga ik denk ik dit weekeinde nog wel afmaken, ik heb daar een extra ethernet kaartje (zelfde als bij de andere PC) en een USB C kaartje ingezet, ik hoop dat die beiden door W11 update herkend en geinstalleerd worden. Die PC is bedoeld voor mijn eigen portaalfrees, met een Eding CPU5A4 als controller.