Vraag ivm gebruikte scherm-resoluties ...

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

MarcoPajotter
Contacteer:

Vraag ivm gebruikte scherm-resoluties ...

Bericht door MarcoPajotter »

hi,

Voor mijn CNC-GUI programma zit ik weer met een vraag,
ik heb wat tests gemaakt, en de grafische resultaten lijken het best met een Full-HD (1920 x 1080px) monitor.
omdat ik graag een Touch screen zou gebruiken, en deze met de vingers wordt gebruikt,
hebben mijn knoppen en pulldowns veel plaats nodig.

Voor het gebruik van het CAD/CAM programma heb je sowieso een muis en keyboard nodig ...

Q) Wat wordt er hier het meest gebruikt door de hobbyisten qua PC scherm resolutie ?

groetjes,
marc
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
JF-Projects

Re: Vraag ivm gebruikte scherm-resoluties ...

Bericht door JF-Projects »

Ik weet ook niet wat het meest gebruikt wordt, maar ik gebruik gewoon een laptop met een full HD (1920x1080) resolutie. Werkt perfect voor mijn opstelling...

Gr. Joost
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Resolutie is niet zo belangrijk omdat alles geschaald wordt. De grootte van het scherm is wel belangrijk.

Ik ben ooit begonnen met een 2x16 karakters display. Bij de overstap naar een beeldscherm heb ik gekozen voor een 8" tablet. Inmiddels is dat een 10" tablet geworden. Nog groter lijkt handig maar in de praktijk pas ik in een scherm maar heel weinig (3 a 4 instellingen) aan. Ik ben dan ook de niet dagelijks gebruikte knoppen/instellingen aan het verplaatsen naar een "PopUp" menus, een of twee per scherm. Dat maakt het scherm overzichtelijker.

Bij mij staat de tablet op ooghoogte en een groter scherm is van wegen het gebrek aan ruimte niet handig.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

MarcoPajotter schreef: 14 feb 2025 09:30 omdat ik graag een Touch screen zou gebruiken, en deze met de vingers wordt gebruikt,
hebben mijn knoppen en pulldowns veel plaats nodig.
Als je een Mepscherm gaat gebruiken.. zet dan de knoppen aan de randen van je scherm. zeker als je CAM Software in een Werkplaats omgeving gebruikt gaat worden, wil je niet dat gebruikers met hun vette fikken midden op het scherm zitten te gefingerpoken..
'k zie het wel op mijn werk, met die STYLE "besturingen", je wilt een maat invoeren, en dan krijg je een Numpad MIDDENOP je scherm.. dus altijd vette fikken middenop je scherm.. en dat moet je niet willen.. een PulDown, kun je ook openen met een Pijl naar beneden.

Wat de Resolutie betreft.. ik heb 3 stuks 19" 4:3 op mijn buro staan.. maar wat ik wel merk is dat de Slicer voor mijn Snotplotter niet op mijn scherm past, en niet te verschalen is.. en dat is een Tekortkoming...
Maak je software zo dat ie alles weer kan geven op de kleinste resolutie die je wilt kunnen gebruiken..en zet die maat als Minimum in je eigenschappen, en dan is het een kwestie van even puzzelen, met Anchors en Docking, Voorgrond of Achtergrond om je delen netjes op je scherm te krijgen..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

1024x768 op de machines.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Caesar

Bericht door Caesar »

Ik gebruik zelf eding met een 24" aio met touchscreen. Ik heb geen muis aanesloten, wel een keyboard. Dat werkt echt ideaal. Resolutie is meen ik fhd dus ook 1920x1080. Resolutie alleen is niet bekangrijkste bij touchscreen, maar 'fysieke grootte' van de touchscreen knoppen wel.

En dat is een balans tussen resolutie en fysieke grote van het scherm.
MarcoPajotter
Contacteer:

- Ikzelf gebruik een 19' scherm met 1920x1080 px resolution.
En dit is voor mij (persoonlijke keuze) de beste oplossing en resultaat voor mijn GUI.

@Arie Kabaalstra
Als je een touchscreen gaat gebruiken..zet dan de knoppen aan de randen van je scherm.
zeker als je CAM Software in een Werkplaats omgeving gebruikt gaat worden,
wil je niet dat gebruikers met hun vette fikken midden op het scherm zitten te gefingerpoken..
Omdat mijn programma een 100% Grafische interface is, kan ik niet anders dan deze te verdelen over het scherm.
Zie enkele voorbeelden hieronder,
Ik kan wel de [keuze toetsen, F1...F12] in een enkele rij onderaan het scherm plaatsen ...

Alvast bedaaaankt,
marc

Enkele voorbeelden:
- Noodstop op het scherm, met nodige control knoppen
- Motion control unit, voor het manueel verplaatsen van de freeskop
- PullDown menu's
- De aan/uit knop

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
Arie Kabaalstra
Contacteer:

MarcoPajotter schreef: 14 feb 2025 19:26 Enkele voorbeelden:
- Noodstop op het scherm, met nodige control knoppen
Noodstop Nooit op het scherm zetten.. dat moet een Fysieke knop zijn..
Voor je voeding, als je daadwerkelijk een CNC sturing in je pakket wilt maken, gewoon een Potmeter of een Rotary Encoder gebruiken, ditzelfde geldt ook voor de Spindle override, en de Koelpomp.. dat moeten gewoon Fysieke knoppen zijn..

'k heb ervaring met een STYLE Draaibank, waar die knoppen ontbreken, en iets simpels als de spindel aanzetten, met een mep op je scherm gebeurt, voor de koeling moet je dan in een Submenuutje zitten, gelukkig zitten de electronische handwielen in hetzelfde menu als waar je de spindel aan kan zetten, en zijn er geen fysieke toetsen noch pijltjes op je scherm om je sleden te bewegen, dat kan alleen met de handwielen.

Joggen met een Mepscherm?.. Sorry, maar persoonlijk krijg ik daar hoofdpijn met zijwieltjes van.. en Mokerneigingen..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 14 feb 2025 20:26 Joggen met een touchscreen?.. Sorry, maar persoonlijk krijg ik daar hoofdpijn met zijwieltjes van.. en Mokerneigingen..
Ik ben het met dit soort zaken niet heel snel met je eens, maar in dit geval 100% :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb 1x een studie model machine gezien met een joystick ipv. knoppen, daar waren ze ook heel snel van overtuigt dat dat niks ging worden.
Daarnaast is de luxe van 2 potmeters, 1 voor voeding en 1 voor ijlgang bij de meeste mensen niet bekend, maar ik zou echt niet meer zonder willen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

UI Design is helaas bij veel machines nog een ondergeschoven kindje, zo ook bij Software..

'k heb de laatste tijd met een STYLE machine gewerkt, en eerlijk?.. ik vind ze DOODENG, een Folietoetsenbord, is net zo'n gruwel als een Mepscherm (blindt typen of blindelings een toets vinden kun je gevoeglijk vergeten)
Geen Fysieke "Cyclus start" en "Cyclus stop" knoppen, geen fysieke knoppen voor spindel start en stop, en ook niet voor de koeling..
Verder.. GEEN gestandaardiseerde Iconen.. 't ijkt op de eerste Set icoontjes van EdingCNC, gelukkig kun je die eenvoudig wijzigen, en ik heb ooit een set iconen aangemaakt volgens de industriestandaard.. (Zwerven nog ergens hier op het forum als ik het wel heb)

Joggen kan wel met toetsen.. maar niet met een Mepscherm. Ja.. ik weet het.. EdingCNC heeft ook een Jog panel.. en ik raad iedereen af om het ooit te gebruiken.. want als je met de hand jogt, kijk je in de machine.. en niet naar je scherm.. je voelt niets.. dus weet je niet waar je drukt.. 'k wil er niet aan denken...
MarcoPajotter
Contacteer:

Er wordt op dit forum nogal veel in de IK dit en IK dat vorm gesproken ...

Verplaats jullie eens naar de kleine hobbyist, (zoals mijzelf)
die geen geld heeft om een dure professionele console/sturing te kopen voor zijn kleine draaibank of freestafel.

En waar een oude PC met een kleine grafische interface (HMI) de oplossing zou kunnen zijn ...
met een grafische weergave van het te maken werkstuk, met een kleine database voor wat tools ...
En op de koop toe, nog gratis aangeboden ook ...

Daarom vroeg ik naar jullie ervaringen,
maar spijtig genoeg krijg ik altijd een opsomming van negatieve punten,
heel zelden eens een 'waw', 'tof idee' opmerking, spijtig, heel spijtig.
Want in een project zoals deze zitten heeeeel veel werkuren.

Alvast bedankt,
marc
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

MarcoPajotter schreef: 15 feb 2025 12:50 maar spijtig genoeg krijg ik altijd een opsomming van negatieve punten,
heel zelden eens een 'waw', 'tof idee' opmerking, spijtig, heel spijtig.
Want in een project zoals deze zitten heeeeel veel werkuren.
Eens even kijken; we hebben mensen die daadwerkelijk uren achter CNC-machines maken die ergens wat van vinden en MarcoPajotter met voor zover ik het zijdelings meegekregen heb exact nul CNC-draai/frees ervaring die schijnbaar weet wat goed werkt en vind dat hij ervaringen mag negeren en afdoen als negatieve punten als ze niet in zijn straatje passen. Hmm.

Heb je al eens ooit bekeken hoe software als Mach3, Mach4, LinuxCNC, Eding, PlanetCNC, divers GRBL spul, etc. in elkaar zit en wat je er slecht aan vind?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sorry, ik ben bang dat wij je niet zo goed begrepen hebben.
Maar verplaats je eens in een ander, stel ik kom met een verhaal dat ik in Dos met GWBasic een boekhoud programma ga schrijven, en ook geen enkele kennis van boekhouden heb. Jij hebt programmeer ervaring, wat zou je me dan adviseren?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie