Ontvochtigers.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Floppy

Re: Ontvochtigers.

Bericht door Floppy »

Brammetje schreef: 16 nov 2024 13:22 600 watt... dat is best veel.
de 'D820 A smart' is maar 330 watt (tenminste zeggen ze op de site) scheelt bijna de helft.
Ja, dat klopt maar die is gebaseerd op een ander principe.
De D820 is een compressor ontvochtiger, die koelt de lucht af tot onder het dauwpunt dan condenseert het water en daarna warmt hij de lucht weer op.
De D808 werkt anders die adsorbeert vocht aan silicagel (?) en stookt daarna dat vocht er weer uit.
javanree
Contacteer:

Bericht door javanree »

mark3 schreef: 16 nov 2024 13:30 Moet je zo'n apparaat continu of maar een paar uur per dag laten draaien?
Dat ligt er aan hoe snel vocht de ruimte weer in kan ( hoe goed geisoleerd en hoe isnde ventilatie dus ) en welke luchtvochtigheid je wilt bereiken. Ik zou graag in mijn schuur onder de 45% willen blijven en dat is toch minimaal 4-6 uur per dag met dit weer merk ik tot nu toe.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Toch ook maar eens zo'n apparaat overwegen. Sinds ik nog maar amper verwarm in het hok (omdat het CV-water te koud is) is het een groot feest voor de roestmonstertjes. Dat stroomverbruik maak ik me wel wat zorgen om.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
javanree
Contacteer:

Bericht door javanree »

Bij mij was het het 400W IR paneel aan om op 13-15 graden te blijven vs 600W om de luchtvochtigheid in toom te houden met als bijproduct dat de boel ook 15 graden is... die paar euro per jaar meer geloof ik dan wel. Baal achteraf alleen dat ik niet eerder ding heb gekocht, toen de zon meer scheen en het ding dus overdag op zonnestroom had kunnen draaien.
Brammetje

Bericht door Brammetje »

Heeft het nog een nadeel als je een te grote capaciteit koopt ten opzichte van de ruimte waar het in moet staan?
Een te kleine heeft dat natuurlijk wel want die trekt het dan niet droog genoeg maar heeft een te grote nog nadelen los van stroom verbruik en waarschijnlijk geluid?
javanree
Contacteer:

Bericht door javanree »

Brammetje schreef: 18 nov 2024 17:55 Heeft het nog een nadeel als je een te grote capaciteit koopt ten opzichte van de ruimte waar het in moet staan?
Een te kleine heeft dat natuurlijk wel want die trekt het dan niet droog genoeg maar heeft een te grote nog nadelen los van stroom verbruik en waarschijnlijk geluid?
Een "te grote" zal relatief weinig tijd effectief draaien maar vooral in de ramp-up en cooldown draaien, wat inderdaad wat energie verspilt. Maar dat kun je ook deels ondervangen door met de settings te spelen.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Hier inmiddels ook zo'n Qlima DD808.

Ding doet z'n werk, en ik zie 'm duidelijk aan/uit schakelen; daar komt de ruis op die lijnen vandaan.
Afbeelding

Vocht kun je het beste afvoeren met een slang; dat meegeleverde bakje schiet niet op en is een onding om eruit te halen en terug te plaatsen (moet precies goed zitten anders schuift het er niet in)

Stroomverbruik is aanzienlijk; 6-10kWh per etmaal haal ik wel als ik het moet schatten. Nouja, mijn dagelijke elektriciteitsverbruik is in deze tijd van het jaar toch al 35-60kWh dus dat kan er nog wel bij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
javanree
Contacteer:

Bericht door javanree »

Verbruik is ook afhankelijk van fanspeed en hoe je ding instelt. Als je per se 40% RH wilt halen zal hij veel meer aan staan dan bij 50% RH.
Ik heb 'm op 50% RH ingesteld en moet iedere andere dag een tankje legen. Heb in de schuur geen afvoer en nog even te lui om dat te klussen...

Wel mooi om die dingen te plotten ; als ik weer een UPS in de schuur heb daar maar eens een sensor aan knopen voor in HomeAssistent.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Bij mij gaat er ook simpelweg een slangetje onder de garagedeur door. Maar ik red het al niet tot in de ochtend als ik 's avonds het bakje leeggooi dus ik moest wel iets.

Onder de 50% vochtigheid is het beste, maar iets meer kan volgens mij ook nog wel. Als het niet condenseert is de grootste winst al behaald.
Plaats reactie