Buizen onder hoek in elkaar laten vallen
Moderator: Moderators
- P1-Engineering
- Donateur
Re: Buizen onder hoek in elkaar laten vallen
Dit is wat daarvoor gebruikt wordt, heb deze ook gekocht voor bouwen van een motorfiets
https://eur.vevor.com/tube-pipe-notcher ... BIQAvD_BwE
In combinatie met een goede set gatenboren is het easy peasie, geen gedoe met malletjes en rekenwerk
https://eur.vevor.com/tube-pipe-notcher ... BIQAvD_BwE
In combinatie met een goede set gatenboren is het easy peasie, geen gedoe met malletjes en rekenwerk
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ik mis alleen een wanddikte in het model..
Je kunt wel heel de trukendoos opentrekken, en ik zie dit topic alweer afglijden naar 1000 oplossingen voor een probleem dat niet bestaat.
Upon further investigation... :
de oplossing met een cirkelboog levert mooiere lasnaden op..
en zoiets.. da's volgens mij nog wel uit te slaan op een stuk papier met een LIneaal en een Passer.. op de ouderwetsche manier dus..
de Curve: het Center ligt op het voorvlak van de Bocht, en de radius?.. die loopt dus vanaf de helft van de buisdiameter naar de buitendiameter, daar waar de Bocht de buisomtrek snijdt.. meer is het niet.. een "Slijptolkunstenaar" als Remko , Rost dat er onder het genot van een zware van Nelle, in voordat ie zijn bakkes, of zijn vingers brandt
Je kunt wel heel de trukendoos opentrekken, en ik zie dit topic alweer afglijden naar 1000 oplossingen voor een probleem dat niet bestaat.
Upon further investigation... :
de oplossing met een cirkelboog levert mooiere lasnaden op..
en zoiets.. da's volgens mij nog wel uit te slaan op een stuk papier met een LIneaal en een Passer.. op de ouderwetsche manier dus..
de Curve: het Center ligt op het voorvlak van de Bocht, en de radius?.. die loopt dus vanaf de helft van de buisdiameter naar de buitendiameter, daar waar de Bocht de buisomtrek snijdt.. meer is het niet.. een "Slijptolkunstenaar" als Remko , Rost dat er onder het genot van een zware van Nelle, in voordat ie zijn bakkes, of zijn vingers brandt
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 11 sep 2024 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Kijk zo schud je ze wakker en beginnen ze oplossingen te verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
'k was al wakker.. en mijn eerste bijdrage in dit topic was de "Quick and Dirty" benadering.. uiteindelijk bleek de "nette oplossing" zelfs makkelijker te doen.. 'k heb inmiddels ook de Uitslag al even grofstoffelijk gemaakt.. (terwijl ik alles behalve een plaatwerker ben), gewoon in QCad.. en als het MIJ daarin lukt.. dan kun je gerust stellen dat 't makkelijk is, want, nogmaals.. 'k ben geen plaatwerker..hugo stoutjesdijk schreef: ↑11 sep 2024 13:49 Kijk zo schud je ze wakker en beginnen ze oplossingen te verzinnen.
'k zag ook al een oplossing voorbij komen die volgens de schrijver "Simpel" was, maar 2 keer zoveel stappen omvatte.. een Tube Notcher gaat in dit geval ook niet werken, omdat ie voor het aansluiten van Rechte buizen is
- spinningwheels
- Contacteer:
Dank allen.
Even snel zo schaal 1 op het oog. de eerste oplossing van Arie geprobeerd .
Bochtje wel even op de lintzaag. Gewoon 2 rechte snedes
Buis is het net niet. daar moeten dus twee hollingen in geslepen worden NA dat de rechte snedes gemaakt zijn .
Eigenlijk is dit het snijpatroon wat je gebruikt om een rechte buis onder een hoek in te laten vallen.
Had ook al andere dingen geprobeerd, het idee met gatenzaag van de juiste diameter een stuk uit de bocht zagen werkt niet.
Had het ook al op de bolle kante geprobeerd om in te laten vallen, maar je zit dan rechtop op een stuk 1.6 mm plaat te harken met je gatenzaag . en dat wil gewoon niet. happen en de tanden eruit.
Even snel zo schaal 1 op het oog. de eerste oplossing van Arie geprobeerd .
Bochtje wel even op de lintzaag. Gewoon 2 rechte snedes
Buis is het net niet. daar moeten dus twee hollingen in geslepen worden NA dat de rechte snedes gemaakt zijn .
Eigenlijk is dit het snijpatroon wat je gebruikt om een rechte buis onder een hoek in te laten vallen.
Had ook al andere dingen geprobeerd, het idee met gatenzaag van de juiste diameter een stuk uit de bocht zagen werkt niet.
Had het ook al op de bolle kante geprobeerd om in te laten vallen, maar je zit dan rechtop op een stuk 1.6 mm plaat te harken met je gatenzaag . en dat wil gewoon niet. happen en de tanden eruit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
Iets op de computer tekenen is iets anders dan het daadwerkelijk maken. Je blijft met een 3D-zaagsnede zitten en dus wil je een contour op je buis die je kunt volgen bij het zagen. Maar dat zou je ook in je digitale tekening kunnen uitzetten en dan overnemen.Arie Kabaalstra schreef: ↑11 sep 2024 13:58
'k zag ook al een oplossing voorbij komen die volgens de schrijver "Simpel" was, maar 2 keer zoveel stappen omvatte.. een Tube Notcher gaat in dit geval ook niet werken, omdat ie voor het aansluiten van Rechte buizen is
En een soort aftekenmalletjes printen?
Zoals het idee bij onderstaande video als inspiratie?
Is een beetje tekenwerk maar opzich zo gedaan
Je weet de maten van de bochten en van de rechte buis.
Het is redelijk simpel om de vormen van je buizen af te trekken van een "blok" waardoor je de af te tekenen maten overhoud.
Zoals het idee bij onderstaande video als inspiratie?
Is een beetje tekenwerk maar opzich zo gedaan
Je weet de maten van de bochten en van de rechte buis.
Het is redelijk simpel om de vormen van je buizen af te trekken van een "blok" waardoor je de af te tekenen maten overhoud.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Nu vind ik wel dat, op een cnc-forum, het werk ook door een cnc machine gedaan moet kunnen worden. Of de lintzaag moet cnc zijn dan heb ik niet gezegd
- spinningwheels
- Contacteer:
Ja eigenlijk Moet zoiets op de CNC gestuurde 3D lasersnijder gebeuren.andrefc101 schreef: ↑11 sep 2024 17:54
Nu vind ik wel dat, op een cnc-forum, het werk ook door een cnc machine gedaan moet kunnen worden. Of de lintzaag moet cnc zijn dan heb ik niet gezegd
Maar ik doe het zo eenvoudig mogelijk .
- spinningwheels
- Contacteer:
En van de reststukjes kan ik weer pods maken voor wat klokjes