Het Grote 3d geprinte producten topic;
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Het Grote 3d geprinte producten topic;
Beetje stil hier.. Laten we weer eens wat leven in de Brouwerij brengen..
de afgelopen dagen is me wel weer duidelijk geworden dat een 3D-printer wel een aanwinst voor de werkplaats is..
"Wat nu weer Kabaalstra?".. Welnu... DIT:
"Mooi.. wat is het?"..Nou... je kunt dit erin schroeven...
en dan schroef je een aantal van die dingen in een PC kast, die je voor de gelegenheid ingericht hebt als CNC besturingskast.
Zo dus.. En.. Ohja.. 'k had ook de positie van de gaatjes voor de PC voeding opgemeten.. die voeding zit er niet in.. maar.. dan zit je met een groot rechthoekig gat...
Nee hoor.. niet meer.. Gewoon even een "Baksteen" getekend, met de gaten voor de IEC Contrastekker, de Hoofdschakelaar, en een WCD dat door de besturing geschakeld wordt, voor de Frees... Oops.. verklap ik waar het voor is.. Anyway.. verslagje van de hele ombouw komt binnenkort..
Goed.. een "Baksteen" getekend dus.. en dan Hol je em uit, middels de "Shell" Feature van je Tekenpakket.. Wanddikte op een handige maat zetten.. exporteren, slicen, Grote groene knop.. Koff.. met dit weer?.. Doe maar een Ijsthee..
de afgelopen dagen is me wel weer duidelijk geworden dat een 3D-printer wel een aanwinst voor de werkplaats is..
"Wat nu weer Kabaalstra?".. Welnu... DIT:
"Mooi.. wat is het?"..Nou... je kunt dit erin schroeven...
en dan schroef je een aantal van die dingen in een PC kast, die je voor de gelegenheid ingericht hebt als CNC besturingskast.
Zo dus.. En.. Ohja.. 'k had ook de positie van de gaatjes voor de PC voeding opgemeten.. die voeding zit er niet in.. maar.. dan zit je met een groot rechthoekig gat...
Nee hoor.. niet meer.. Gewoon even een "Baksteen" getekend, met de gaten voor de IEC Contrastekker, de Hoofdschakelaar, en een WCD dat door de besturing geschakeld wordt, voor de Frees... Oops.. verklap ik waar het voor is.. Anyway.. verslagje van de hele ombouw komt binnenkort..
Goed.. een "Baksteen" getekend dus.. en dan Hol je em uit, middels de "Shell" Feature van je Tekenpakket.. Wanddikte op een handige maat zetten.. exporteren, slicen, Grote groene knop.. Koff.. met dit weer?.. Doe maar een Ijsthee..
dat valt er ook niet tegenan
Ik wilde een paar moeren printen voor een pg 11 kabel wartel. Ik vond op YT een instructie filmpje voor Tinkercad. Zo gezegd, zo gedaan. In Tinkercad zit een functie voor een isometrische draad. Allemaal vrij simpel maar als ik bij de diameter 18.2 invoer -dat is de buitendiameter van de schroefdraad van de wartel- dan print mijn Prusa een gat met een binnen diameter van 15.0 - 15.2. Na veel trial & error kwam ik eindelijk op een passende moer, als ik in Tinkercad 20.7 invoer krijg ik een passende moer met een binnen diam, van 17.4 -17.7.
Ik heb dus ergens iets niet helemaal goed, maar wat ?
Ik heb dus ergens iets niet helemaal goed, maar wat ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
Een PG draad is geen metrische draad. Het heeft een draadhoek van 80° i.p.v. 60° en de aftopping van de draad is ook anders 0.8 X H (draad hoogte) i.p.v. 0.875 x H. Als het programma met metrische draad werkt, kan het goed zijn dat je de maten moet aanpassen om e.e.a. passend te krijgen.
Schroefdraad heeft speling nodig. Bij metrische draad is dat standaard ongeveer 10% van de draadhoogte. Daarom is de buitendiameter van een bout kleiner dan de nominale diameter van de draad. Een 13/16" 18 TPI bout (UN) heeft een nominale diameter van 20.63 mm, een buitendiameter van 20.49 mm en de binnendiameter van de moer is 19.27 mm.
Afhankelijk van het CAD programma moet je de nominale diameter of de max/min (crest/root) diameter invoeren om het goed te krijgen.
Mijn 3D printer print kleine gaten te klein. Om het goed te krijgen, maak ze 0.25 mm groter. Bij schroefdraad ga ik er meestal met een tap doorheen.
In de loop de jaren zijn de normen gewijzigd. Het is maar de vraag volgens welke norm jouw schroefdraad gemaakt is. https://en.wikipedia.org/wiki/Panzergewinde
Schroefdraad heeft speling nodig. Bij metrische draad is dat standaard ongeveer 10% van de draadhoogte. Daarom is de buitendiameter van een bout kleiner dan de nominale diameter van de draad. Een 13/16" 18 TPI bout (UN) heeft een nominale diameter van 20.63 mm, een buitendiameter van 20.49 mm en de binnendiameter van de moer is 19.27 mm.
Afhankelijk van het CAD programma moet je de nominale diameter of de max/min (crest/root) diameter invoeren om het goed te krijgen.
Mijn 3D printer print kleine gaten te klein. Om het goed te krijgen, maak ze 0.25 mm groter. Bij schroefdraad ga ik er meestal met een tap doorheen.
In de loop de jaren zijn de normen gewijzigd. Het is maar de vraag volgens welke norm jouw schroefdraad gemaakt is. https://en.wikipedia.org/wiki/Panzergewinde
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Slicers hebben hier vaak een instelling voor, zodat je de maten van je 3D model accuraat kan houden.
E.g. Hole Compensation
- Portje
- Donateur
Ik ben tussendoor nog ff zoet met wat bakjes printen.
Deze met deksel> 2 dagen printen, grin
Deze met deksel> 2 dagen printen, grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Ik wist niet dat er slicers waren met een aparte compensatie voor gaten. Mijn slicer (Prusa) heeft alleen een algemene compensatie voor X en Y die behalve de gaten, ook andere X,Y afmetingen aanpast. Ik geef er de voorkeur aan om het in CAD te regelen. Dan kan ik het voor elk "probleem" apart compenseren. De correctie staat in een tabel dus aanpassen voor een ander filament is eenvoudig. Om het geprinte onderdeel later te frezen, hoef ik alleen maar de regel te kopiëren en in de regel de 3D print correcties op nul zetten.MeMoRy schreef: ↑13 sep 2024 13:56Slicers hebben hier vaak een instelling voor, zodat je de maten van je 3D model accuraat kan houden.
E.g. Hole Compensation
Ik vind een opdracht van 8 uur al (te) lang. Gelukkig kan de printer 's nachts printen en hoef ik er niet bij te staan.
- hainjedaf
- Donateur
- Contacteer:
Voor gaten die echt relevant zijn, is ruimen of naboren met juiste boor vaak toch de beste oplossing.MeMoRy schreef: ↑13 sep 2024 13:56Slicers hebben hier vaak een instelling voor, zodat je de maten van je 3D model accuraat kan houden.
E.g. Hole Compensation
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Dat vind ik een van de voordelen van een 3D print. Zonder nabewerking hebben de gaten een mooie strakke passing. De elastiek in de plastic zorgt voor een ruime tolerantie van de as diameter.
Moet het een makkelijk schuivende passing zijn, dan is (bij mij) ruimen op nominale diameter niet voldoende. Daar werkt de elastiek in de plastic weer tegen Oversized boren/ruimen is dan nodig. Daar ik geen oversized ruimers heb, wordt het dan 0.1 mm oversized boren of na draaien op de draaibank.
Met een goed gekozen jurk zullen die je fantastisch staan! ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
3D print even in de koelkast doen (daar krimpt het plastic van en het wordt stijver), dan met de h7 handruimer erdoor. Dan past je geslepen asje zuigend.
Plastic laat zich vaak met warmte of koude prima naar de hand zetten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Of de preciezere oplossing: een overmaat (e.g. 10.1mm) ruimer.
Maar goed, printer kalibreren is een ding idd, en dan nog de setting per filament.
Als je regelmatig nozzles swapt in het nog meer gedoe. En dan heb je nog slijtage
Maar goed, printer kalibreren is een ding idd, en dan nog de setting per filament.
Als je regelmatig nozzles swapt in het nog meer gedoe. En dan heb je nog slijtage
Zal ik de volgende keer proberen.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Gewoon om even te kijken of dat een beetje gaat... proef geslaagd...
dat valt er ook niet tegenan