PC vervangen

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

wvnoort
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2024 09:57
Locatie: Dalfsen

PC vervangen

Bericht door wvnoort »

Hallo,

Een klant van mij (ik heb een IT-bedrijf en weet eigenlijk niets van CNC machines) kwam bij mij met de klacht dat het lijkt alsof de pc bij zijn Grotius machine bij grote opdrachten vastloopt en dat dit ook steeds erger lijkt te worden. Dit was een oude HP pc met Debian Linux. In eerste instantie hebben we het werkgeheugen uitgebreid van 4 naar 8GB, verder is de harddisk vervangen door een SSD. Dit leek even te helpen maar na enige tijd kwamen de klachten terug. Aangezien deze pc ook al behoorlijk 'op leeftijd' was hebben we deze vervangen door een gebruikte HP Z440 Workstation, ook met 8GB en een exacte kopie van de SSD uit de oude pc. Deze heeft alleen veel meer power om de software aan te sturen, is de theorie. Op zich lijkt dit goed te werken alleen lijkt het er op dat een aantal momenten er iets is met de licentie, de horizontale assen zijn wel aan te sturen maar de verticale niet (ik hoop dat ik het goed uitleg, ben zoals gezegd geen CNC deskundige).

Is er hier iemand die ons in de juiste richting kan sturen hoe en waar we dit kunnen oplossen? De oude pc werkt nog wel voor kleine opdrachten maar kan het huidige werk niet aan.

Wellicht ten overvloede: als er betaalde hulp nodig is: geen probleem. Het belangrijkste is dat er weer met de machine gewerkt kan worden.

Groet, Wim
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: PC vervangen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lees dit topic eens door.
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=228152#p228152

Je moet je afvragen of je het probleem bij de PC moet zoeken.

Iets van: grotere projecten is ook langdurig draaien, cq warmer worden enz.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PC vervangen

Bericht door DaBit »

Met LinuxCNC is het niet erg van belang hoe snel de PC is, meer hoe consistent de PC is. Vanuit dat oogpunt zou die Z440 wel eens een slecht idee kunnen zijn met z'n Xeon (niet de xeon ansich maar vooral het Intel management spul wat je er meestal bij krijgt; dat kan ooit goed in de weg zitten).

Los daarvan denk ik ook niet dat het de PC is. Hier draaien de machines op een Celeron G550 (draaibank) en Pentium G3258 freesmachine), beide PC's met 2GB RAM en 60GB SSD, en daarmee kan ik probleemloos projecten aan die op volle snelheid dagvullend zijn. Zolang de disk geen smart-errors produceert en het RAM een memtest86 doorloopt is er niks aan de hand.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PC vervangen

Bericht door Sven »

Zorg dat je de gebruikte versie van debian achter de hand hebt zodat je het opnieuw kan installeren en ook de configuratiebestanden kopieert.

Volgens mij kan je dezelfde debian+ dezelfde linuxcnc op een nieuwe computer installeren en dan zou het weer moeten werken, maar volg eerst Dabit's paadje, die is heel erg goed thuis in linuxcnc.

En stel je vragen gerust hier.

Verder, je noemt "licentie" maar linux/linuxcnc heeft geen licentie. Heeft grotius zelf een licentie er overheen geplakt?

En om even duidelheid te zoeken:
Is de cnc direct op de parallelle poort aangesloten of via extra hardware, eventueel via usb, of ethernet? Bijvoorbeeld een break out board, of een andere hardware kaart?
Weet je zeker dat je dezelfde linux en linuxcncversie hebt gebruikt op de nieuwe pc?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: PC vervangen

Bericht door keesfrees »

Ik weet er niet veel van maar ik hoor of lees wel eens wat, wellicht een overbodige klok-en-klepel opmerking :
Hier
https://en.wikipedia.org/wiki/LinuxCNC
lees ik oa :
LinuxCNC [..] is a free, open-source Linux software system that implements numerical control capability using general purpose computers to control CNC machines. It's mainly intended to run on PC AMD x86-64 systems. Designed by various volunteer developers at linuxcnc.org, it is typically bundled as an ISO file with a modified version of Debian Linux which provides the required real-time kernel.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
wvnoort
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2024 09:57
Locatie: Dalfsen

Re: PC vervangen

Bericht door wvnoort »

Sven schreef: 20 mar 2024 13:11 Zorg dat je de gebruikte versie van debian achter de hand hebt zodat je het opnieuw kan installeren en ook de configuratiebestanden kopieert.

Volgens mij kan je dezelfde debian+ dezelfde linuxcnc op een nieuwe computer installeren en dan zou het weer moeten werken, maar volg eerst Dabit's paadje, die is heel erg goed thuis in linuxcnc.

En stel je vragen gerust hier.

Verder, je noemt "licentie" maar linux/linuxcnc heeft geen licentie. Heeft grotius zelf een licentie er overheen geplakt?

En om even duidelheid te zoeken:
Is de cnc direct op de parallelle poort aangesloten of via extra hardware, eventueel via usb, of ethernet? Bijvoorbeeld een break out board, of een andere hardware kaart?
Weet je zeker dat je dezelfde linux en linuxcncversie hebt gebruikt op de nieuwe pc?
De harddisk uit de originele pc is gekloond, Debian pakt keurig de ontbrekende drivers e.d op dus softwarematig is de situtatie exact hetzelfde. De snijbank is via UTP aan de pc gekoppeld en we zien dat er af en toe naar een MACadres gezocht wordt voor de juiste communicatie. Vandaar dat we het vermoeden van een licentie hadden. We kunnen deze MACadressen alleen niet in de config bestanden terugvinden of aanpassen. De pc is uitvoerig nagekeken door een linux-expert en die kwam met deze conclusie.
We gaan Dabit's paadje volgens, zal deze opzoeken. Dank voor de tips.
wvnoort
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2024 09:57
Locatie: Dalfsen

Re: PC vervangen

Bericht door wvnoort »

keesfrees schreef: 20 mar 2024 14:13 Ik weet er niet veel van maar ik hoor of lees wel eens wat, wellicht een overbodige klok-en-klepel opmerking :
Hier
https://en.wikipedia.org/wiki/LinuxCNC
lees ik oa :
LinuxCNC [..] is a free, open-source Linux software system that implements numerical control capability using general purpose computers to control CNC machines. It's mainly intended to run on PC AMD x86-64 systems. Designed by various volunteer developers at linuxcnc.org, it is typically bundled as an ISO file with a modified version of Debian Linux which provides the required real-time kernel.
Gaan we nakijken, dank voor de link
wvnoort
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2024 09:57
Locatie: Dalfsen

Re: PC vervangen

Bericht door wvnoort »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 mar 2024 12:03 Lees dit topic eens door.
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=228152#p228152

Je moet je afvragen of je het probleem bij de PC moet zoeken.

Iets van: grotere projecten is ook langdurig draaien, cq warmer worden enz.
Ook een optie, ik weet zelf alleen niets van snijbanken dus dat is lastig.
wvnoort
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2024 09:57
Locatie: Dalfsen

Re: PC vervangen

Bericht door wvnoort »

DaBit schreef: 20 mar 2024 12:38 Met LinuxCNC is het niet erg van belang hoe snel de PC is, meer hoe consistent de PC is. Vanuit dat oogpunt zou die Z440 wel eens een slecht idee kunnen zijn met z'n Xeon (niet de xeon ansich maar vooral het Intel management spul wat je er meestal bij krijgt; dat kan ooit goed in de weg zitten).

Los daarvan denk ik ook niet dat het de PC is. Hier draaien de machines op een Celeron G550 (draaibank) en Pentium G3258 freesmachine), beide PC's met 2GB RAM en 60GB SSD, en daarmee kan ik probleemloos projecten aan die op volle snelheid dagvullend zijn. Zolang de disk geen smart-errors produceert en het RAM een memtest86 doorloopt is er niks aan de hand.
Mijn beperkte Linux kennis zegt mij ook dat zo'n DuoCore HP het eigenlijk makkelijk moet kunnen. Probleem is alleen dat we bij grote snijopdrachten duidelijk zien dat de pc voortdurend op 95-100% belasting staat te draaien, geheugen en schijf vallen dan nog wel mee.
Los hiervan: de pc staat in een grote onverwarmde hal en gaf al wat ander hardware problemen, er moet dus sowieso een reserver machine komen.

Dank voor je input.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PC vervangen

Bericht door Sven »

@ Dabit: Is latency in deze situatie een ding?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: PC vervangen

Bericht door JoepS »

Probeer anders eens een clean install i.p.v. het klonen van de image.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: PC vervangen

Bericht door Bjornski1976 »

Oude pc cpu eens voorzien van nieuwe koelpasta en de koeler eens schoon blazen. Wellicht is er sprake van cpu throtteling wat het systeem traag maakt.

Voeding van de machine controlleren en spanning meten tijdens belasting. Kan zijn dat de spanning inzakt als gevolg van slechte condensatoren in de voeding, gelijkspanning zijde.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: PC vervangen

Bericht door javanree »

wvnoort schreef: 20 mar 2024 14:50 De harddisk uit de originele pc is gekloond, Debian pakt keurig de ontbrekende drivers e.d op dus softwarematig is de situtatie exact hetzelfde. De snijbank is via UTP aan de pc gekoppeld en we zien dat er af en toe naar een MACadres gezocht wordt voor de juiste communicatie. Vandaar dat we het vermoeden van een licentie hadden. We kunnen deze MACadressen alleen niet in de config bestanden terugvinden of aanpassen. De pc is uitvoerig nagekeken door een linux-expert en die kwam met deze conclusie.
We gaan Dabit's paadje volgens, zal deze opzoeken. Dank voor de tips.
Via UTP gekoppend : heeft op beide beide machines de netwerkkaart dezelfde device naam ? Als de device naam gewijzigd is heb je kans dat de nieuwe machine andere ip settings gekregen heeft waardoor communicatie niet goed werkt.
Welke Debian versie draai je trouwens ? Post anders eens van oud en nieuw de output van 'ip a'
Je kunt overigens in Linux makkelijk een MAC adres spoofen mocht dat echt het issue zijn : https://vitux.com/how-to-change-spoof-a ... debian-10/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PC vervangen

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 20 mar 2024 15:41 @ Dabit: Is latency in deze situatie een ding?
Ik heb geen idee wat er precies allemaal draait en wat de hardware is die er gebruikt wordt om de machine aan te sturen. Zelfs LinuxCNC is een aanname; dit topic is dan wel in het LinuxCNC deel gepost, maar de topicstarter heeft het nooit over LinuxCNC gehad, alleen over een oudere Debian.

(kijk ik naar een screenshot in dat andere topic dan is LinuxCNC wel erg waarschijnlijk overigens:
22284)

Maar zoals eerder gezegd: als de horizontale assen wel aan te sturen zijn maar de vertikale niet dan is de PC niet het probleem, en dat 'de PC kan grote opdrachten niet aan' verhaal is ook niet erg waarschijnlijk, dus voordat je de PC nu gaat repareren tot-ie stuk is loont het misschien ook de moeite om eens een stukje verder in de keten te kijken.

Reserve-machine maken is overigens altijd een goed idee. Een 1-op-1 kopie maken van de bits en bytes is verder voor iedereen met een machinesturing een heel goed idee, of het nu om floppies, harddisks of EPROM's gaat. Als je dat niet doet zijn omvallende bitjes een uiterst pijnlijke zaak.

Kwa hulp: als je er echt niet uitkomt en d boel nu stil ligt dan wil ik best een keer komen kijken om mijn LinuxCNC kennis op die PC los te laten en eventueel de oscilloscoop op de bedrading, maar ik ben wel een particulier met baan en kinderen en bedrijven zijn meestal gesloten in de avond- en weekenduren...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie