Installatie draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
timbo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2018 23:35
Locatie: humbeek Belgie

Installatie draaibank

Bericht door timbo »

Hallo iedereen,

Ik had een vraagje over de installatie en verankering van een draaibank. Ik heb een Celtic 14 gekocht die ik binnenkort ga verhuizen en installeren. Ik heb al veel gelezen over het pas zetten maar nu had ik een vraagje over de verankering. In de handleiding van de Celtic staat een hele uitleg over het verankeren en nadien aangieten van de bank met cement. Nu moet mijn werkhuis binnen een jaar of twee tegen de vlakte om het te vernieuwen. Dan moet de bank dus terug even verhuizen. Nu heb ik bij verschillende mensen draaibanken opgesteld zien staan op een soort regelbouten en schotels. Is dit ook een goede manier? Het aangieten lijkt me zo permanent als de bank inde toekomst terug even weg moet.

Mvg

Tim
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Installatie draaibank

Bericht door hfjbuis »

Mijn desktop draaibankjes staan los op de tafel met alleen een losse bout om te voorkomen dat ze van de tafel af kunnen trillen. Jouw draaibank is wat groter en die zou je aan de vloer vast kunnen bouten voor meer stijfheid. Bij dat vast bouten kan de bank gaan torderen dat je kunt tegen gaan door te stellen met vulplaatjes.
Monteren op dempers met stelbouten gaat ook en is eenvoudiger omdat je dan geen vulplaatjes nodig hebt. Je mist dan wel wat extra stijfheid. Als je geen grote lange onderdelen hoeft te draaien, kan monteren op dempers ook.
Als de vloer niet stabiel is (hout, tegels, grind, voorgespannen beton, etc), dan kan een verandering in temperatuur of vochtigheid de afstelling beïnvloeden ongeacht of je het aan de vloer vastschroeft of dempers gebruikt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Installatie draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voorwaarde 1 voor het neerzetten van een Draaibank: Zorg voor een stabiele ondergrond.

een "Tafelmodelletje" heeft van zichzelf doorgaans voldoende stijfheid om 't werk te doen waar ie voor ontworpen is.
in de Gereedschapmakerij hadden we een stabiele (45 Cm dikke) betonvloer die tot op de Zandplaat onderheid was.. Na de verhuizing, voor die tijd stonden de machines op Stelconplaten, en in Alphen aan den Rijn is dat zoiets als ijsschotsen.. ergo, elke 3 maanden, of eerder als we de toleranties niet meer haalden, dook ik met een paar steeksleutels onder de machines om ze recht te zetten, een collega hield dan de waterpas op het machinebed in de gaten..
Na de verhuizing naar dat deel met die dikke betonvloer (het hele pand had zo'n vloer,je moet wel in Alphen, 't is daar feitelijk een moeras) de machines weer los op de vloer gezet,op de stelpootjes uiteraard, een dagje bezig geweest met alles waterpas zetten (2 CNC Draaibanken, 2 CNC Freesbanken, 2 Grote Draadvonkmachines, 2 conventionele Freesbanken, 2 Slijpmachines, en 2 Conventionele draaibanken) in één dag.. en daarna nooit meer ergens naar hoeven kijken..

Je kunt een grotere draaibank die op de vloer staat prima "los" laten staan, gewoon op stelpoten..en als je vloer niet zo stabiel is, dan moet je 't draaiwerk goed in de gaten gaan houden, en em even recht zetten als ie te conisch gaat draaien..
timbo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2018 23:35
Locatie: humbeek Belgie

Re: Installatie draaibank

Bericht door timbo »

De ondergrond nu is een oude stalvloer van bakstenen op hun smalle kant waarop ze een beton gegoten hebben. Geen idee hoe dik het geheel is. Misschien niet ideaal maar goed genoeg voor momenteel even voort te kunnen denk ik. Als de nieuwe werkplaats er komt is het inderdaad wel de bedoeling om een goede fundering te voorzien voor de machines. Zal mij een set stelvoeten aanschaffen en is zien wat het geeft.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Installatie draaibank

Bericht door janplastiek »

op mijn oude bank, ook een Celtic 14, 1ste generatie draaide ik op 2honderdste op een lengte van 150mm a 200mm, deze bank stond los op de vloer.
Breek de dag, frees een lijntje.
timbo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2018 23:35
Locatie: humbeek Belgie

Re: Installatie draaibank

Bericht door timbo »

Ok,super! De mijne is het nieuwere model. Ik ben benieuwd,nog even wachten.
Plaats reactie