Freecad - Edingcnc post processor

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door HurcoXYZ »

Hallo!

Ik heb even een vraagje, heeft iemand toevallig enig idee of er een post processor voor edingcnc is voor freecad? Heb al een tijdje zitten googlen maar helaas.

Ben op het moment op zoek naar een alternatief voor fusion 360, De 1600 euro per jaar (manufacturing extension), de gelimiteerde ijlgang en geen tool change krijg ik een beetje de kriebels van :lol:

Wat voor CAM programma raden jullie aan? ik ben vooral bezig met staal/aluminium onderdelen te maken, dus deskproto en vectric is niet echt wat.

Groeten, Ed
Laatst gewijzigd door HurcoXYZ op 13 mar 2024 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freecam - Edingcnc post processor

Bericht door serum »

Wil je 4 of 5 assig doen dat je die manufacturing feature nodig hebt? Normaal is het 757 per jaar, incl btw en daarop komt die extensie. Standaard heb je alle 3 assige cam. Aan die postprocessor kan ik je niet helpen, maar Eding is gewoon FANUC compatible, dus als je een standaard fanuc pp pakt is het al goed.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Quepee »

Wat bedoel je precies met gelimiteerde ijlgang ? een ijlgang G0 is toch altijd een ijlgang op de machine die kan je toch niet limiteren ?

Ik snap het "geen tool change" ook niet echt een T1M6 is toch gewoon een commando daarvoor volgens mij heeft dit niet veel met fusion te maken.
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door HurcoXYZ »

Oh dus dat is alleen als je 4 en 5 assig erbij wilt hebben, vond het al vreemd, Oke dan ga ik de Fanuc processor proberen Bedankt!

Nou ik gebruik persenal licentie omdat me hobby alleen maar geld kost, en dan ook nog eens per jaar zoveel moet betalen gaat gewoon weg niet. en ik reken erop dat volgende jaar er weer wat bij komt.

Maar met personal licentie word je G0 omgezet naar je voeding van de frees. Dus als je een voeding hebt van 300 bijv. is je G0 ook maar 300.
je hebt ook niet de mogenlijkheid om meerdere tools te gebruiken in een setup. is ook vrij irritant vooral als je gemakkenlijk kunt wisselen met een ATC spindel.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Quepee »

Ahh oke dat wist ik niet.


Term 1 year auto-renews January 18, 2025 (UTC)
Number of seats 1
Price €430.00


Total VAT €90.30
Total order €520.30

Dit kost fusion voor mij.

Waar haal jij die 757 per jaar vandaan serums.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 318
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Rocnc »

Maar met personal licentie word je G0 omgezet naar je voeding van de frees. Dus als je een voeding hebt van 300 bijv. is je G0 ook maar 300.
Hûh? De instelling van wat G0 voor jouw machine is wordt toch niet gemaakt door de G-code? Of bedoel je dat Fusion gewoon nergens G0 gebruikt, maar in plaats daarvan een gewone freesbewerking?
Zou je dat kunnen omzeilen door alle bewegingen tussen recht omhoog naar een veilige hoogte en omlaag naar een nieuwe bewerkingshoogte te zoeken en te veranderen naar G0? Via een programmaatje ofzo. Of via Excel met zoeken of filters? Of praat ik onzin?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door HurcoXYZ »

Heb geen idee hoe het werkt, maarja het lijkt erop dat de G0 vervangen wordt. Je hebt wel een goed punt! misschien kun je het zo aanpassen en vervangen
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door serum »

Quepee schreef: 13 mar 2024 19:34 Ahh oke dat wist ik niet.


Term 1 year auto-renews January 18, 2025 (UTC)
Number of seats 1
Price €430.00


Total VAT €90.30
Total order €520.30

Dit kost fusion voor mij.

Waar haal jij die 757 per jaar vandaan serums.
Ik had de mijne voor 520 euro/3 jaar, en toen voor 1120 per 3 jaar, maar door verhoging is dat voor mij nu 1290 voor 3 jaar. (het is maar net afhankelijk wanneer je het contract aangegaan bent) als je NU een contract aangaat betaal je 757 euro per jaar, incl BTW.

Wist niet dat je geen internet had? :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Quepee »

gaat een duur grapje worden dan :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door hfjbuis »

HurcoXYZ schreef: 13 mar 2024 18:27 Ik heb even een vraagje, heeft iemand toevallig enig idee of er een post processor voor edingcnc is voor freecad? Heb al een tijdje zitten googlen maar helaas
Er zijn er een aantal die je kunt vinden als je de path workbench opent en dan naar Edit | preferences | Path | job preferences | Postprocessor gaat.

O.a. mach3/4, Linux CNC en Grbl worden ondersteund maar Eding staat er niet bij. Je kunt een postprocessor eenvoudig aanpassen en het PY bestand vervolgens in je eigen macro map plaatsen. Dan wordt die ook niet overschreven bij een update. Dat heb ik ook voor de grbl postprocessor gedaan (standaard opties ingesteld).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door HurcoXYZ »

hfjbuis schreef: 13 mar 2024 23:18
HurcoXYZ schreef: 13 mar 2024 18:27 Ik heb even een vraagje, heeft iemand toevallig enig idee of er een post processor voor edingcnc is voor freecad? Heb al een tijdje zitten googlen maar helaas
Er zijn er een aantal die je kunt vinden als je de path workbench opent en dan naar Edit | preferences | Path | job preferences | Postprocessor gaat.

O.a. mach3/4, Linux CNC en Grbl worden ondersteund maar Eding staat er niet bij. Je kunt een postprocessor eenvoudig aanpassen en het PY bestand vervolgens in je eigen macro map plaatsen. Dan wordt die ook niet overschreven bij een update. Dat heb ik ook voor de grbl postprocessor gedaan (standaard opties ingesteld).
Oke zal eens kijken of het gaat lukken, misschien doet de fanuc het ook prima
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door HurcoXYZ »

Fusion is een heel mooi programma, snap ook wel dat ze het als ware niet weg geven. Maar als ik me geld ermee verdiende zou er ook niet over nadenken, dan zou ik het gewoon betalen.

Maar het zou me ook niet verbazen als er een nieuwe update komt dat nog meer uitzet voor persenal licensie

Weet niet echt een goed alternatief voor fusion of freecad. Alibre heeft me interesse voor CAD maar voor CAM weet ik het niet zo goed.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Arie Kabaalstra »

HurcoXYZ schreef: 13 mar 2024 18:27 Hallo!

Ik heb even een vraagje, heeft iemand toevallig enig idee of er een post processor voor edingcnc is voor freecad? Heb al een tijdje zitten googlen maar helaas.
zoals eerder aangegeven in dit topic.. de EdingCNC Interpreter is grotendeels gelijk aan de Fanuc, dus in de meeste gevallen werkt een Fanuc PP Prima...
Ik heb in mijn CAM programma wel een paar dingen aangepast.. maar dat is dan wel voor "gekkenwerk" wat ik doorgaans doe..
Ben op het moment op zoek naar een alternatief voor fusion 360, De 1600 euro per jaar (manufacturing extension), de gelimiteerde ijlgang en geen tool change krijg ik een beetje de kriebels van :lol:
Ik werk Sinds 2007 (zelfs voordat ik met EdingCNC aan de gang ging, met CamBam, kost eigenlijk geen drol, werkt primagoed voor standaard 2½D en 3D werk, wat ik er zoal mee gemaakt heb?.. Diverse onderdelen zoals Wielen voor modelautootjes, Gietvormen voor Rubberen onderdelen voor de modelbouw, Horlogekasten, een Boeing 747 schaal 1:144 uit Massief Alu.
't is niet per definitie voor 4-5 assig werk, maar geindexeerd kan prima, als je je 3D model op de zelfde positie zet in je werkruimte als in de machine..
Wat voor CAM programma raden jullie aan? ik ben vooral bezig met staal/aluminium onderdelen te maken, dus deskproto en vectric is niet echt wat.

Groeten, Ed
CamBam dus.. Zoals gezegd, Ik werk er al heel wat jaartjes mee, en in de jaren is de functionaliteit flink uitgebreid, en er zijn ook allerhande Plugins die bepaalde dingen nog makkelijker maken..

Persoonlijk ben ik al jaren geen liefhebber meer van AutoDesk Producten, AutoCad is na R14 Volgestort met allerlei functies die "effe snel wat krabbelen" behoorlijk in de weg zitten..Inventor is een "Memory Hog", 123D was een Losse flodder, Fusion belooft veel.. als je maar betaalt..
Ik teken in Alibre Design, net zo functioneel , maar goedkoper.. je hebt geen "Abonnement" je KOOPT het, en daarna ben je dus Eigenaar.. komt er een nieuwe versie.. dan zul je , als je geen onderhoudscontract hebt "in de buidel moeten", maar als de versie die je gebruikt alles doet wat je moet kunnen.. waarom zou je Upgraden?.. (Ik hoef ook geen Nieuwe BMW.. de huidige is 22 jaar jong.. voldoet prima.. gisteren lekker mee naar de Technishow gereden.. en ik zie niet wat een nieuwe BMW daaraan zou verbeteren)

Mogelijk kan ik in Freecad ook wel het nodige Cam werk doen.. alleen heb ik daar nog geen ervaring mee, dus wordt dat een flinke uitzoekerij..
Maar als ik daar goede G-Code uit krijg.. mogelijk ga ik dan wel verder met FreeCad/Ondsel.. de GUI van Ondsel vind ik prettiger werken dan die van Freecad..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door DaBit »

De Path module (binnenkort heet-ie CAM geloof ik) van FreeCAD is grofweg even capabel als Cambam als je het mij vraagt. Contourtje hier, pocketje daar, 3D waterline zus, graveersel zo, en dan houd het wel weer ver op. Sommige dingen zoals 'dress-ups' zijn wel weer leuk; muizenoortjes toevoegen aan vierkante gaten enzo. Erg handig als je het ene stuk plaat haaks in het ander stuk plaat wil steken.

In mijn geval is die Path/CAM module prima voor veel dingen, maar het mag niet in de schaduw staan van wat Fusion360 te bieden heeft.

Kwa postprocessor; ik denk dat de LinuxCNC of Mach3 posts ook wel direct werken voor Eding.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie