Freecad - Edingcnc post processor

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Arie Kabaalstra »

HurcoXYZ schreef: 15 mar 2024 21:28 Dat zijn leuke projecten! Dat vliegtuig was zeker een heel project

Ziet eruit dat je er een hoop mee kan. Ga het eens downloaden en kijken hoe het werkt
Ja.. dat vliegtuig kostte me, verdeeld over 5 weekenden totaal 120 uur Freeswerk, en ondertussen zat ik boven achter de PC het volgende programma te maken..
de "Modus operandi" van die tijd, Vrijdagmiddag uit het werk naar huis, eten met mijn Toenmalige Vriending, na de afwas in de auto, terug naar't Nest (mijn ouderlijk huis) daar achter de PC, programma maken voor de zaterdagmorgen, Zaterdagmorgen de machine aantrappen na het downloaden van de Havermout en de koffie.. en als de machine eenmaal draaide, wéér koffie.. dan terug achter de PC, het programma voor de middag maken, en eventueel beginnen aan het programma voor de zondag, zondag een herhaling van zetten.. tot 't eind van de middag, dan in de pedaalemmer, en in gestrekte draf terug naar huis, zodat ik in elk geval nog op tijd was om 'savonds gezamelijk de hond nog even uit te laten, en maandag weer fris en vr.. nouja.. vrolijk.. op de zaak in Utrecht.. en dat 5 weken lang..

Uiteindelijk is dat vliegtuig op een Graf geplaatst in Bathmen.

'k heb ook eens een Zwengel voor een Werpmolen gemaakt, die ging ook in CamBam, en die heeft in 2 opspanningen op de machine gestaan.
Volgens mijn vader hoefde het allemaal niet zo mooi afgerond als het originele zwengeltje dat bij een val gebroken is, maar.. dan kent ie zijn eigen vleesch en bloed niet.. 'k heb em in Alibre gereconstrueerd, STL gemaakt en door CamBam gezwengeld..

Vorige week een horlogekast gefreesd.. daar zat ook de nodige tijd in.. veel 3D werk, 5 opspanningen.. en dan moet je ook elke keer je referentiepunten weer zien te vinden..
Indien er belangstelling is, wil ik daar wel weer eens een topicje aan wijden.. CamBam kan veel meer dan waar het voor bedoeld is..
't is geen High-end pakket, en het kan ook geen 5 assig simultaan, maar als je weet waar je onderdeel op de machine ligt, dan zet je em in CamBam op dezelfde plaats, en roteer je het ding in elke gewenste stand, en laat je je bewerkingen erop los.. je moet dan alleen met de hand de A en B as rotaties in je programma zetten.. (Vandaar dat ik er altijd op hamer dat je G-Code moet kennen!)
Plaats reactie